Nowe definicje w prawie budowlanym – projekt nowelizacji przepisów

Jakich pojęć dotyczą zmiany?
Jeśli zmiany zostaną wprowadzone, w prawie budowlanym pojawią się definicje m.in. takich pojęć jak:
- budynek mieszkalny
- budynek gospodarczy
- budynek użyteczności publicznej
- budynek zamieszkania zbiorowego (definicja doprecyzowana o hotel apartamentowy lub inny budynek pełniący podobne funkcje)
- budynek rekreacji indywidualnej
- zabudowa jednorodzinna
- zabudowa zagrodowa
- działka budowlana
- budynek mieszkalny wielorodzinny (nowe pojęcie)
- wiata (nowe pojęcie).
Nowe definicje w prawie budowlanym
Po raz pierwszy zdefiniowane zostaną w prawie budowlanym pojęcia budynku mieszkalnego wielorodzinnego oraz wiaty.
Definicja budynku mieszkalnego wielorodzinnego ma uzyskać brzmienie „budynek służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, w którym wydzielono więcej niż dwa lokale mieszkalne albo lokale mieszkalne i lokale użytkowe o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30 proc. powierzchni całkowitej budynku”.
Wiata zostanie zdefiniowana jako „budowla, która jest trwale związana z gruntem, składająca się z konstrukcji dachowej wspartej na słupkach, nie w pełni wydzielona z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych”.
Zmiany w prawie budowlanym
Uproszczeniu w jeszcze większym stopniu niż dotychczas procesu inwestycyjnego zaradzić ma rozszerzenie katalogu inwestycji budowlanych, które nie wymagają pozwolenia na budowę, a jedynie zgłoszenia oraz takich, które nie wymagają ani pozwolenia, ani zgłoszenia.
Na liście inwestycji możliwych do zrealizowania jedynie na podstawie zgłoszenia, bez ubiegania się o pozwolenie na budowę, znaleźć by się miały po zmianie ustawy:
- wolnostojące, nie więcej niż dwukondygnacyjne budynki użyteczności publicznej o powierzchni użytkowej nie większej niż 200 m kw., których obszar oddziaływania mieści się na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane
- wolnostojące przydomowe schrony i przydomowe ukrycia o powierzchni użytkowej do 35 m kw.
Budowa tego typu obiektów wymagałaby nadal spełnienia takich procedur, jak sporządzenie i załączenie projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego, ustanowienie kierownika budowy, prowadzenie dziennika budowy oraz zapewnienie zgodności z przepisami określającymi warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać takie budynki i ich usytuowanie.
Katalog inwestycji realizowanych w trybie zgłoszenia objąłby także budowę:
- wolnostojących obiektów budowlanych łączności
- określonych kontenerów telekomunikacyjnych
- niezadaszonych przydomowych tarasów naziemnych o powierzchni zabudowy większej niż 35 m kw.
- zadaszonych przydomowych tarasów naziemnych o powierzchni zabudowy tarasu większej niż 35 m kw. oraz o powierzchni dachu większej niż 35 m kw., lecz nie większej niż 50 m kw
- niewielkich kolumbariów na terenie cmentarza
- bezodpływowych zbiorników na wody opadowe lub roztopowe o pojemności nie większej niż 15 m sześć (zbiornik do 5 m. sześć. nie będzie wymagał nawet zgłoszenia)
- bezodpływowych zbiorników na wody opadowe lub roztopowe o pojemności nie większej niż 30 m3 związanych z produkcją rolną i uzupełniających zabudowę zagrodową w ramach istniejącej działki siedliskowej
- boisk i kortów (doprecyzowanie obecnych przepisów)
- przepustów o określonych parametrach
- wylotów do cieków naturalnych
- wieży lub masztu Kolejowego Systemu Ruchomej Łączności Radiowej (RMR – Railway Mobile Radio)
- murów oporowych o wysokości do 0,80 m.
Zmiana przepisów umożliwiłaby budowę bez obowiązku uzyskania pozwolenia oraz bez konieczności zgłoszenia m.in.:
- drobnych obiektów przy boiskach, kortach i bieżniach (szatni, niewielkich trybun, zadaszeń ławek, w tym ławek rezerwowych)
- przydomowych basenów i oczek wodnych o powierzchni nie większej niż 50 m kw.
- tzw. inwestycji wojskowych (obronnych) na terenach zamkniętych
- magazynów energii elektrycznej o pojemności nominalnej nie większej niż 20 kWh.
Inne zmiany w prawie budowlanym
Projekt nowelizacji ustawy zawiera zapisy:
- uproszczające uzyskiwanie odstępstw od przepisów techniczno-budowlanych (m.in. w przypadku przebudowy lub zmiany sposobu użytkowania budynków wpisanych do rejestru zabytków)
- precyzujące, że do zgłoszenia budowy lub wykonywania innych robót budowlanych należy dołączyć decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
- uzupełniające przepis dotyczący nałożenia na organ administracji architektoniczno-budowlanej kary za zwłokę w wydaniu decyzji w sprawie pozwolenia na budowę.
Fot. Freepik
Treści powiązane

Nowe warunki techniczne dla budynków – zmiany w prawie budowlanym

Zmiany w prawie budowlanym 2025

Prawo budowlane – zmiany 2024

Nowe rozporządzenie w sprawie wyrobów budowlanych styczeń 2025
