• Dni Betonu 2025
  • Mc Bauchemie
  • FRD Polska Tomasz Olszewski - usługa gratis
Jakiego artykułu szukasz?

Terminal T3 Baltic Hub rozpoczyna działalność

Zakończyła się budowa kolejnego etapu inwestycji Baltic Hub. 6 czerwca oficjalnie otwarto Terminal T3. To największy terminal głębokowodny na Morzu Bałtyckim. Będzie tu pracowało ponad 20 zautomatyzowanych suwnic i 20 dźwigów portowych. Chociaż do portu mogą zawijać już najciężej i największe statki, pełną operacyjność terminal ma uzyskać do końca 2025 roku.
Terminal T3 Baltic Hub rozpoczyna działalność

Z końcem maja 2025 roku oficjalnie zakończono budowę jednego z najnowocześniejszych obiektów przeładunkowych w Europie – terminalu T3 w Baltic Hub w Gdańsku. To strategiczna inwestycja nie tylko dla polskiej gospodarki, ale także dla całego regionu Morza Bałtyckiego. Terminal zwiększa konkurencyjność Polski na mapie globalnego handlu morskiego. To także silny impuls dla rynku pracy, rozwoju infrastruktury transportowej i powiązanych usług.

Wartość inwestycji to 470 mln euro.

36-hektarowy terminal powstał w całości na wodzie, zwiększając tym samym powierzchnię lądową Polski.

„Dziś świętujemy inaugurację T3 - jednej z największych inwestycji portowych w regionie Morza Bałtyckiego. To wydarzenie nie tylko napędza rozwój gospodarczy Pomorza i Polski, ale również umacnia pozycję naszego kraju jako strategicznego uczestnika globalnego handlu. Pozostajemy zaangażowani w rozwój, innowacje i inwestycje, które ugruntują pozycję Polski jako potęgi logistycznej, współpracując ze wszystkimi partnerami i interesariuszami przy budowie jednego z wiodących kompleksów terminali kontenerowych w Europie” - powiedział Jan Van Mossevelde, prezes Baltic Hub.

Baltic Hub T3 – parametry inwestycji

Baltic Hub T3 to nowo powstałe nabrzeże głębokowodne o długości 717 metrów, głębokości 18 metrów oraz plac o powierzchni 36 hektarów. Część infrastruktury towarzyszącej jest również na lądzie na 550 m (na wschód), w odległości ponad 300 m od plaży Stogi. Obiekt został zaprojektowany w oparciu o najnowsze światowe standardy, co czyni go jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie terminali w Europie.

Po zakończeniu inwestycji zdolności przeładunkowe terminala wzrosły z 3 do 4,5 miliona TEU (ang. Twenty feet Equivalent Unit, podstawowa jednostka stosowana w transporcie kontenerowym, odpowiadająca wymiarom kontenera o wymiarach 20x8x8,5 stopy, 6,10x2,44x2,59 metra lub ok. 39 m3, czyli parametrom tzw. kontenera dwudziestostopowego, który jest najczęściej używanym typem) rocznie, co czyni go jednym z największych tego typu obiektów w Europie i umożliwia obsługę największych jednostek pływających na świecie.

Nowo wybudowane nabrzeże zostało wyposażone w siedem suwnic nabrzeżowych, przystosowanych do obsługi największych statków świata oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG, pracujących na placu kontenerowym. Terminal działa w trybie półautomatycznym, co oznacza, że operatorzy sterują urządzeniami zdalnie z ergonomicznie zaprojektowanych stanowisk. Takie rozwiązanie gwarantuje nowoczesne, bezpieczne i wydajne warunki pracy przez cały rok.

Urządzenia te to ważące po 2000 ton maszyny o wysokości 96 metrów (z wysięgnikiem 140 metrów) i udźwigu do 65 ton.

Znaczenie terminala Baltic Hub

Baltic Hub to jeden z najważniejszych terminali kontenerowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Zlokalizowany w Porcie Gdańsk, odgrywa kluczową rolę w łańcuchu dostaw, łącząc kraje regionu z globalną siecią handlową. Dzięki strategicznemu położeniu nad Morzem Bałtyckim oraz stale rozwijającej się infrastrukturze, Baltic Hub staje się jednym z najbardziej dynamicznych punktów przeładunkowych w tej części Europy.

Rozwój Baltic Hub ma ogromne znaczenie nie tylko dla gospodarki Gdańska i regionu Pomorza, ale także dla całej Polski i sąsiednich krajów. Terminal umożliwia szybszy i bardziej efektywny dostęp do światowych rynków eksportowych i importowych. Jego funkcjonowanie przyczynia się do:

  • zwiększenia konkurencyjności polskich przedsiębiorstw,
  • tworzenia tysięcy miejsc pracy w sektorze logistycznym, transportowym i usługowym,
  • wspierania zrównoważonego rozwoju poprzez rozwój kolei intermodalnej i ograniczenie emisji CO2.

Baltic Hub stawia również na technologie cyfrowe oraz zrównoważony rozwój. Wdrażane są systemy automatyzacji i cyfryzacji procesów logistycznych, które przyspieszają obsługę kontenerów oraz zwiększają bezpieczeństwo i efektywność operacyjną.

Jednocześnie terminal podejmuje działania na rzecz ochrony środowiska: inwestuje w niskoemisyjny sprzęt, wykorzystuje energię odnawialną i promuje transport intermodalny, który ogranicza emisje związane z transportem drogowym.

Baltic Hub to nie tylko największy terminal kontenerowy w Polsce, ale także kluczowy punkt na mapie europejskiego handlu. Jego rozwój wpisuje się w globalne trendy logistyczne, wzmacnia pozycję Polski na arenie międzynarodowej i stanowi istotny impuls dla rozwoju gospodarczego całego regionu. W dobie globalizacji, rosnącej roli logistyki i transformacji energetycznej, Baltic Hub jest przykładem nowoczesnego, inteligentnego i zrównoważonego portu przyszłości.

„Jako PFR z dumą współuczestniczymy w tym projekcie, który pokazuje, że w partnerstwie z globalnymi inwestorami potrafimy tworzyć infrastrukturę o znaczeniu światowym - tutaj, w Polsce. Nowoczesny port kontenerowy wzmacnia odporność łańcuchów dostaw i otwiera Polsce oraz całemu regionowi Europy Środkowo-Wschodniej dostęp do globalnych rynków na niespotykaną dotąd skalę. Ale Baltic Hub jest nie tylko bramą handlu. Wkrótce będzie także elementem infrastruktury energetycznej, a więc ważnym elementem bezpieczeństwa gospodarczego naszego kraju” - powiedział Piotr Matczuk, prezes zarządu PFR.

Fot. baltichub.com

Treści powiązane

Rynek mieszkań u progu 2025 roku
Rynek mieszkań u progu 2025 roku
Na rynku nieruchomości ma miejsce wyraźne ochłodzenie. Pomimo rosnącej liczby ofert sprzedaży, kupujących nie przybywa. Zauważa się także rozbieżności między cenami ofertowymi a transakcyjnymi. Jak eksperci prognozują sytuację na rynku mieszkań w 2025 roku?
Sytuacja w budownictwie u progu 2025 roku
Sytuacja w budownictwie u progu 2025 roku
Polska ciągle czeka na 40 mld zł z puli unijnego finansowania. To zastrzyk pieniędzy, który ma uzdrowić sektor budowlany. W jakiej kondycji polska budowlanka kończy rok? Czy sprawdziły się prognozy ekspertów?
Prognozy rynku budowlanego na 2025 rok
Prognozy rynku budowlanego na 2025 rok
Miniony 2024 rok nie był łatwy dla sektora budowlanego. Zastój był widoczny we wszystkich segmentach branży - budownictwie prywatnym i publicznym, chemii budowlanej. Jakie są prognozy na kolejny rok? Jak specjaliści oceniają perspektywy w budownictwie na 2025 rok?
Rynek budowlany w Polsce – prognozy 2025-2031
Rynek budowlany w Polsce – prognozy 2025-2031
Eksperci nie mają wątpliwości – wartość rynku budowlanego z roku na rok wzrasta. W 2026 roku może już przekraczać 400 mld złotych. W ciągu ostatnich kilku lat, w latach 2016-2024, jego wartość wzrosła z 177 mld zł do ponad 350 mld zł. Poznaj prognozy rynku budowlanego na najbliższe lata.
Ruszają kolejne przetargi CPK w 2025 roku
Ruszają kolejne przetargi CPK w 2025 roku
Plan spółki CPK na obecny rok zakłada wszczęcie wielu ważnych postępowań przetargowych. Poznaj plany przetargowe na 2025 rok. Dowiedz się, na jakie kwoty planowane są przetargi w kolejnych kwartałach.
Branża budowlana liczy na inwestycje w budownictwo obronne
Branża budowlana liczy na inwestycje w budownictwo obronne
Fortyfikacje, schrony, infrastruktura podwójnego zastosowania to inwestycje, jakie mają zostać zrealizowane z nowego funduszu rządowego. Czy uruchomienie środków spowoduje wysyp zamówień związanych z budownictwem obronnym?
Przetargi drogowe planowane w 2025 roku
Przetargi drogowe planowane w 2025 roku
GDDKiA planuje w 2025 roku ogłosić przetargi na budowę co najmniej 330 km dróg. Wartość inwestycji ma wynieść ok. 13,5 mld złotych. Trwający proces uzyskiwania decyzji środowiskowych czy rozpatrywania odwołań od tych decyzji dotyczy kolejnych 70 km, o jakie może się zwiększyć plan inwestycji.

Komentarze

brak komentarzy…