Budowa dróg w Polsce – stan na koniec 2025 roku
Obecnie w realizacji jest 131 zadań inwestycyjnych dotyczących budowy blisko 1,6 tys. km dróg o wartości ponad 63 mld zł. Toczą się przetargi związane z budową 320 km dróg, o wartości 13,6 mld zł. Jeszcze w tym roku ogłoszone mają być kolejne przetargi.
Choć ze strony przedstawicieli firm budowlanych dochodzą głosy krytyki na temat zbyt długich procesów przetargowych, to tegoroczny plan inwestycyjny wykonany będzie z nawiązką. Na początku roku zakładano ogłoszenie przetargów na 330 km dróg, ostatecznie ta liczba osiągnie 380 km.
Harmonogram postępowań uzależniony jest od decyzji administracyjnych wydawanych przez różne urzędy. Przed ogłoszeniem przetargu muszą być wydane decyzje środowiskowe i przeprowadzone prace geologiczne co spowalnia procedury i powoduje, że postępowania ogłaszane są nierównomiernie w ciągu roku. Nie bez znaczenia pozostają także uwarunkowania społeczne i środowiskowe, które odsuwają w czasie możliwość przejęcia gruntów.
Istnieje także obawa, że wzmożona aktywność w zakresie rozbudowy infrastruktury drogowej przy równocześnie realizowanych dużych inwestycjach takich podmiotów jak PKP Polskie Linie Kolejowe, Centralny Port Komunikacyjny czy Polskie Sieci Elektroenergetyczne spowoduje niedobór siły roboczej oraz wzrost cen materiałów. Skutki tego typu problemów łagodzi wprowadzona waloryzacja cen w kontraktach. Na ten cel od 2022 roku GDDKiA przeznaczyła ponad 5,2 mld zł.
Jednocześnie z roku na rok coraz więcej uwagi jest przekierowywane na utrzymanie powiększającej się sieci dróg. Remontu wymagają nie tylko stare drogi, środki muszą być wygospodarowane na renowacje tras, które zostały zbudowane po wejściu Polski do Unii Europejskiej.
Plany GDDKiA
Jeżeli wydłużający się czas wydawania decyzji administracyjnych nie okaże się hamulcem, GDDKiA planuje w kolejnych latach do 2032 roku ogłaszać przetargi na 300-400 km dróg i realizować inwestycje o wartości ok. 20 mld rocznie. Takie optymistycznie prognozy przedstawia Paweł Woźniak, p.o. szefa GDDKiA.
Jedną z inwestycji będzie poszerzenie A2 między Łodzią a Warszawą. Na tym odcinku oprócz dobudowy pasów drogowych zaplanowano realizację pilotażowego programu montażu paneli fotowoltaicznych, małych farm wiatrowych czy magazynów energii. 8 ha gruntu zostanie wydzierżawione firmie, która zechce postawić farmę fotowoltaiczną do zasilania infrastruktury drogowej, w tym oświetlenia.
Na części z 6 mln m2 ekranów akustycznych znajdujących się przy drogach zarządzanych przez GDDKiA zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne. Będzie to własne źródło prądu do zasilania oświetlenia przy drogach, miejsc obsługi podróżnych, ale też stawianych na nich ładowarek do aut elektrycznych.
Krajowy System Zarządzania Ruchem
Wkrótce zostanie uruchomiony Krajowy System Zarządzania Ruchem. Składa się z jednego krajowego centrum koordynującego prace oraz sześciu regionalnych centrów zarządzania ruchem. Jego celem jest poprawa płynności i zwiększenie bezpieczeństwa przede wszystkim na drogach krajowych w aglomeracjach i miejscach tras wjazdowych i wyjazdowych. Informacje na temat utrudnień czy ostrzeżenia będą wyświetlane na tablicach zmiennej treści. O pojawiających się niedogodnościach kierowcy dowiedzą się przed dotarciem do miejsca zdarzenia. System będzie zbierał informacje od pracowników GDDKiA, automatycznie ze stacji pogodowych oraz urządzeń detekcji zdarzeń. Dane te będą weryfikowane pod kątem istotności, a kierowcy otrzymają tylko najważniejsze w danej chwili komunikaty.
To jednocześnie przestrzeń do współpracy z big techami i dostawcami aplikacji do pobierania danych z systemu GDDKiA. Mowa tu choćby o nawigacjach samochodowych, mediach, służbach czy zarządcach dróg w Polsce i za granicą. Dostarczanie kierowcom najważniejszych informacji w czasie rzeczywistym uchroni m.in. przed staniem w korkach.Fot. GDDKiA
Treści powiązane

Rynek budowlany w Polsce na koniec 2025 roku

Rynek biur w Polsce w 2025 roku

Przetargi drogowe planowane w 2025 roku

Rynek budowlany w Polsce – prognozy 2025-2031

Ruszają kolejne przetargi CPK w 2025 roku

Nowe drogi 2025



