• ICCX
Jakiego artykułu szukasz?

GDDKiA – podsumowanie roku 2024

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowuje inwestycje zrealizowane w 2024 roku. Wskazuje też kierunki działań w nadchodzącym roku.
GDDKiA – podsumowanie roku 2024

Niemal 156 km nowych dróg: 35,5 km autostrad, 87,7 km dróg ekspresowych, 32,7 km krajowych i obwodnic przybyło w minionym roku na mapie Polski.

Są to odcinki:

A2 Kałuszyn – Groszki

A2 Groszki – Siedlce Zachód

A2 Siedlce Zachód – Siedlce Południe

S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza

S3 Bolków – Kamienna Góra Północ

S6 obwodnica Koszalina

S7 Miechów – Szczepanowice

S7 Widoma – Kraków (odcinek zostanie otwarty 23 grudnia)

S16 Borki Wielkie – Mrągowo

S52 Północna Obwodnicy Krakowa (odcinek zostanie otwarty 23 grudnia)

S61 Łomża Zachód – Kolno (pierwsza jezdnia)

DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego

DK11 rondo Janiska – Kołobrzeg Wschód

DK31 obwodnica Gryfina

DK32 obwodnica Strykowa

DK44 obwodnica Oświęcimia

DK47 Rdzawka – Nowy Targ

DK72 obwodnica Grzymiszewa

Rok 2024 kończy się zatem wynikiem 5200 km dróg szybkiego ruchu dostępnych dla kierowców. To łącznie blisko 1885 km autostrad i niemal 3321 km dróg ekspresowych.

Realizowane inwestycje

Cały czas trwają prace, z efektów których kierowcy skorzystają dopiero w kolejnych latach. Podpisanych zostało 36 umów na odcinki o długości 456,5 km i wartości prawie 19 mld zł. 27 umów dotyczy dróg ekspresowych o długości 395,6 km i wartości blisko 17,5 mld zł. 9 umów podpisaliśmy na realizację obwodnic o długości 60,9 km i wartości ponad 1,4 mld zł.

Ogłoszone zostały przetargi na realizację 28 odcinków o długości niemal 289 km. Dotyczą one 7 odcinków dróg szybkiego ruchu (fragment autostrady A2 i sześć odcinków dróg ekspresowych S6, S10 i S11) o długości ponad 93 km.

Przetargi ogłoszono również na 19 obwodnic lub rozbudów o łącznej długości ok. 169 km i 2 odcinki strategicznej drogi krajowej do elektrowni jądrowej o łącznej długości ponad 26 km.

Inwestycje związane z bezpieczeństwem

89 ogłoszonych w 2024 roku przetargów dotyczy inwestycji związanych poprawą bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Będą one realizowane w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024. Ich łączna wartość to niemal 400 mln zł.

Zakończone w minionym roku inwestycje z programu PBID obejmowały m.in.: budowę chodników, ciągów pieszo-rowerowych, sygnalizacji świetlnej na przejściach dla pieszych, zatok autobusowych i azyli czy doświetlenia przejść dla pieszych (to najliczniejsze inwestycje, 3830 wykonanych w 2024, a 7258 od początku programu).

Plany GDDKiA na 2025 rok

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje w 2025 roku oddać blisko 400 km nowych dróg. Sfinalizowane ma zostać m.in.: ponad 67 km autostrady A2 między Siedlcami a Białą Podlaską, blisko 37 km drogi ekspresowej S1, Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej w ciągu S7 wraz z obwodnicą Żukowa (38,5 km), a także kilkanaście mniejszych obwodnic (w tym Opatowa, Suchowoli czy Wąchocka).

W planach jest ogłoszenie przetargów na co najmniej 330 km dróg. Będzie to m.in. rozbudowa autostrady A2 Łódź – Warszawa, dwa brakujące odcinki drogi ekspresowej S17 między Lublinem a Hrebennem, a także odcinki S19 Via Carpatia na terenie woj. mazowieckiego.

Fot. Freepik

Treści powiązane

Najdroższa inwestycja drogowa w woj. świętokrzyskim
Najdroższa inwestycja drogowa w woj. świętokrzyskim
Projekt i wybudowanie drogi ekspresowej S74 między Cedzyną a Łagowem w województwie świętokrzyskim to najdroższa inwestycja drogowa w tym regionie. Jaki jest koszt budowy drogi? Dowiedz się, kiedy budowa zostanie zrealizowana i co obejmie.
Budowa drogi krajowej do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
Budowa drogi krajowej do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
Rusza przetarg, który ma wyłonić projektanta i wykonawcę drogi krajowej prowadzącej do budowanej pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” w gminie Choczewo na Pomorzu. To całkowicie nowa inwestycja. Droga powstanie po nowym śladzie, będzie łączyć aktualnie budowaną S6 z elektrownią, co zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego, odciążona zostanie sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci się czas podróży między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo.
Rynek mieszkań u progu 2025 roku
Rynek mieszkań u progu 2025 roku
Na rynku nieruchomości ma miejsce wyraźne ochłodzenie. Pomimo rosnącej liczby ofert sprzedaży, kupujących nie przybywa. Zauważa się także rozbieżności między cenami ofertowymi a transakcyjnymi. Jak eksperci prognozują sytuację na rynku mieszkań w 2025 roku?
Rynek budowlany w Polsce – prognozy 2025-2031
Rynek budowlany w Polsce – prognozy 2025-2031
Eksperci nie mają wątpliwości – wartość rynku budowlanego z roku na rok wzrasta. W 2026 roku może już przekraczać 400 mld złotych. W ciągu ostatnich kilku lat, w latach 2016-2024, jego wartość wzrosła z 177 mld zł do ponad 350 mld zł. Poznaj prognozy rynku budowlanego na najbliższe lata.
Koniec roku 2024 w sektorze budownictwa
Koniec roku 2024 w sektorze budownictwa
Specjaliści oceniają rok 2024 w branży budowlanej jako jeden z gorszych w ostatnich latach. Poznaj główne problemy sektora oraz prognozy na najbliższe lata.
Inwestycje kolejowe 2025
Inwestycje kolejowe 2025
Wartość planowanych przez PKP PLK przetargów, które zostaną ogłoszone w 2025 roku wyniesie ponad 15 mld zł. Mają dotyczyć 1300 km torów. Poznaj, jakie inwestycje przewidziano w najbliższym czasie na kolei.
Budowa nowych dróg w Polsce w 2024 roku
Budowa nowych dróg w Polsce w 2024 roku
W 2024 roku ma w Polsce powstać 175 km nowych dróg ekspresowych, autostrad, obwodnic czy dróg szybkiego ruchu. Którymi odcinkami pojadą w najbliższym czasie kierowcy? Gdzie przybędzie nowych dróg?
Sytuacja w budownictwie u progu 2025 roku
Sytuacja w budownictwie u progu 2025 roku
Polska ciągle czeka na 40 mld zł z puli unijnego finansowania. To zastrzyk pieniędzy, który ma uzdrowić sektor budowlany. W jakiej kondycji polska budowlanka kończy rok? Czy sprawdziły się prognozy ekspertów?

Komentarze

brak komentarzy…