GDDKiA – podsumowanie roku 2024
Niemal 156 km nowych dróg: 35,5 km autostrad, 87,7 km dróg ekspresowych, 32,7 km krajowych i obwodnic przybyło w minionym roku na mapie Polski.
Są to odcinki:
A2 Kałuszyn – Groszki
A2 Groszki – Siedlce Zachód
A2 Siedlce Zachód – Siedlce Południe
S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza
S3 Bolków – Kamienna Góra Północ
S6 obwodnica Koszalina
S7 Miechów – Szczepanowice
S7 Widoma – Kraków (odcinek zostanie otwarty 23 grudnia)
S16 Borki Wielkie – Mrągowo
S52 Północna Obwodnicy Krakowa (odcinek zostanie otwarty 23 grudnia)
S61 Łomża Zachód – Kolno (pierwsza jezdnia)
DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego
DK11 rondo Janiska – Kołobrzeg Wschód
DK31 obwodnica Gryfina
DK32 obwodnica Strykowa
DK44 obwodnica Oświęcimia
DK47 Rdzawka – Nowy Targ
DK72 obwodnica Grzymiszewa
Rok 2024 kończy się zatem wynikiem 5200 km dróg szybkiego ruchu dostępnych dla kierowców. To łącznie blisko 1885 km autostrad i niemal 3321 km dróg ekspresowych.
Realizowane inwestycje
Cały czas trwają prace, z efektów których kierowcy skorzystają dopiero w kolejnych latach. Podpisanych zostało 36 umów na odcinki o długości 456,5 km i wartości prawie 19 mld zł. 27 umów dotyczy dróg ekspresowych o długości 395,6 km i wartości blisko 17,5 mld zł. 9 umów podpisaliśmy na realizację obwodnic o długości 60,9 km i wartości ponad 1,4 mld zł.
Ogłoszone zostały przetargi na realizację 28 odcinków o długości niemal 289 km. Dotyczą one 7 odcinków dróg szybkiego ruchu (fragment autostrady A2 i sześć odcinków dróg ekspresowych S6, S10 i S11) o długości ponad 93 km.
Przetargi ogłoszono również na 19 obwodnic lub rozbudów o łącznej długości ok. 169 km i 2 odcinki strategicznej drogi krajowej do elektrowni jądrowej o łącznej długości ponad 26 km.
Inwestycje związane z bezpieczeństwem
89 ogłoszonych w 2024 roku przetargów dotyczy inwestycji związanych poprawą bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Będą one realizowane w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024. Ich łączna wartość to niemal 400 mln zł.
Zakończone w minionym roku inwestycje z programu PBID obejmowały m.in.: budowę chodników, ciągów pieszo-rowerowych, sygnalizacji świetlnej na przejściach dla pieszych, zatok autobusowych i azyli czy doświetlenia przejść dla pieszych (to najliczniejsze inwestycje, 3830 wykonanych w 2024, a 7258 od początku programu).
Plany GDDKiA na 2025 rok
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje w 2025 roku oddać blisko 400 km nowych dróg. Sfinalizowane ma zostać m.in.: ponad 67 km autostrady A2 między Siedlcami a Białą Podlaską, blisko 37 km drogi ekspresowej S1, Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej w ciągu S7 wraz z obwodnicą Żukowa (38,5 km), a także kilkanaście mniejszych obwodnic (w tym Opatowa, Suchowoli czy Wąchocka).
W planach jest ogłoszenie przetargów na co najmniej 330 km dróg. Będzie to m.in. rozbudowa autostrady A2 Łódź – Warszawa, dwa brakujące odcinki drogi ekspresowej S17 między Lublinem a Hrebennem, a także odcinki S19 Via Carpatia na terenie woj. mazowieckiego.
Fot. Freepik