• World of BUILD Expo
  • FRD Polska Tomasz Olszewski - usługa gratis
Jakiego artykułu szukasz?

Najdłuższy tunel kolejowy na świecie

Najdłuższy tunel kolejowy na świecie ma powstać pod Bałtykiem. Poznaj zamierzenia inwestycji, jej lokalizację, projekt.
Najdłuższy tunel kolejowy na świecie

Z Helsinek do Tallina pojedziemy pociągiem przemierzającym zlokalizowany pod Bałtykiem tunel. Nad projektem inwestycji pracuje FinEst Bay Area Development. Ma to być najdłuższy podwodny tunel na świecie. Jego długość ma wynieść 100 km.

Obecnie odcinek Helsinki-Tallin, pokonywany drogą morską, przez Zatokę Fińską, obsługiwany jest przez promy i statki pasażerskie. Zajmuje to od 2 do 3 godzin.

Podwodny tunel ma skrócić podróż do 30 min.

Tunel pod Zatoką Fińską

Projekt FinEst Link, w ramach którego powstał pomysł budowy tunelu, prowadzony jest przez Radę Regionalną Helsinki-Uusimaa we współpracy z miastami Helsinki i Tallin, okręgiem Harju, Fińską Agencją Transportu (FTA) oraz estońskim ministerstwem gospodarki i komunikacji i częściowo finansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Nowy tunel ma obsłużyć rosnącą liczbę pasażerów i osób podróżujących w celach zarobkowych i wypoczynkowych między stolicami. Według prognoz ruch pasażerski na tej trasie ma wzrosnąć w szybkim tempie, osiągając poziom 30 milionów pasażerów do 2030 r.

Planowane jest wprowadzenie 40 pociągów pasażerskich, 11 pociągów dla samochodów, 17 pociągów dla pojazdów ciężarowych oraz 3 pociągi cargo.

Z wypowiedzi przedstawicieli FinEst Bay na temat tunelu wynika, że ma być on zbudowany przy pomocy nawet 60 maszyn do drążenia. Rozważa się powstanie dwóch rur, jednej dla pociągów pasażerskich, drugiej dla pociągów towarowych.

Inwestycja ma mieć dodatkowy atut w postaci dwóch sztucznych wysp, które mogłyby pomieścić się nawet 50 tysięcy osób.

Najdłuższe tunele

Z jak dużym przedsięwzięciem mierzą się inicjatorzy budowy tunelu pod Zatoką Fińską pokazują parametry istniejących budowli inżynierskich.

Obecnie rekordzistą jest tunel pod cieśniną Tsugaru, łączący japońskie wyspy Honsiu i Hokkaido. Ma on długość 54 km, z czego 23,3 km znajduje się pod dnem morza.

Długość tunelu pod Kanałem La Manche wynosi 50,5 km, część pod dnem morskim ma długość 38 km.

Dla podrównania tunel drogowy pod Świną, łączący wyspę Wolin i Uznam jest długi na 1,5 km.

Najdłuższy tunel drogowy zlokalizowany jest w Norwegii. Ma on długość 24,5 km.

Fot. Freepik

Treści powiązane

Technologie i metody budowy tuneli
Technologie i metody budowy tuneli
Tunele to konstrukcje inżynierskie mające umożliwić szybkie i bezpieczne podróżowanie w miejscach wcześniej niedostępnych dla transportu. Ich budowa odbywa się w trudnych warunkach, wymaga zaangażowania ciężkiego, specjalistycznego sprzętu, aby zapewnić sprawną realizację projektu, a przede wszystkim zminimalizować ryzyko pracy pod ziemią. Poznaj najpopularniejszą obecnie metodę drążenia tuneli – TBM.
Najdłuższy podwodny tunel połączy Niemcy i Danię
Najdłuższy podwodny tunel połączy Niemcy i Danię
Rekordowa inwestycja powstaje pod cieśniną Bełt. Będzie to najdłuższy tunel drogowo-kolejowy na świecie, najdłuższy tunel drogowy pod wodą na świecie i najgłębszy tunel drogowo-kolejowy na świecie. Tunel połączy wyspy Lolland i Fehmarn.
​Mieszalniki koloidalne o wysokim stopniu rozdrabniania - nowa technologia przy podawaniu mieszaniny wypełniającej w tunelowaniu TBM
​Mieszalniki koloidalne o wysokim stopniu rozdrabniania - nowa technologia przy podawaniu mieszaniny wypełniającej w tunelowaniu TBM
Prezentujemy komentarz Tomasza Olszewskiego, dyrektora handlowego firmy FRD Polska Sp. z o.o. na temat mieszalników koloidalnych o wysokim stopniu rozdrabniania, wykorzystywanych przy pracach TBM.
Budowa tunelu w Świnoujściu
Budowa tunelu w Świnoujściu
Niewystarczająca przepustowość przepraw promowych pomiędzy wyspami Wolin i Uznam była przyczyną szukania innych rozwiązań komunikacyjnych. Wzmożony ruch lokalny i turystyczny generował długie kolejki oczekujących na prom - jedyną drogę dotarcia do dzielnicy nadmorskiej i centrum administracyjno-usługowego Świnoujścia, zależną również mocno od warunków pogodowych.
Farmy wiatrowe na Bałtyku
Farmy wiatrowe na Bałtyku
W drugim kwartale 2024 roku ma rozpocząć się budowa morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Poznaj założenia projektu, realizowanego przez Equinor i Polenergię, planowane terminy realizacji oraz korzyści dla polskiej energetyki.

Komentarze

brak komentarzy…