Najdłuższy tunel kolejowy na świecie

Z Helsinek do Tallina pojedziemy pociągiem przemierzającym zlokalizowany pod Bałtykiem tunel. Nad projektem inwestycji pracuje FinEst Bay Area Development. Ma to być najdłuższy podwodny tunel na świecie. Jego długość ma wynieść 100 km.
Obecnie odcinek Helsinki-Tallin, pokonywany drogą morską, przez Zatokę Fińską, obsługiwany jest przez promy i statki pasażerskie. Zajmuje to od 2 do 3 godzin.
Podwodny tunel ma skrócić podróż do 30 min.
Tunel pod Zatoką Fińską
Projekt FinEst Link, w ramach którego powstał pomysł budowy tunelu, prowadzony jest przez Radę Regionalną Helsinki-Uusimaa we współpracy z miastami Helsinki i Tallin, okręgiem Harju, Fińską Agencją Transportu (FTA) oraz estońskim ministerstwem gospodarki i komunikacji i częściowo finansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Nowy tunel ma obsłużyć rosnącą liczbę pasażerów i osób podróżujących w celach zarobkowych i wypoczynkowych między stolicami. Według prognoz ruch pasażerski na tej trasie ma wzrosnąć w szybkim tempie, osiągając poziom 30 milionów pasażerów do 2030 r.
Planowane jest wprowadzenie 40 pociągów pasażerskich, 11 pociągów dla samochodów, 17 pociągów dla pojazdów ciężarowych oraz 3 pociągi cargo.
Z wypowiedzi przedstawicieli FinEst Bay na temat tunelu wynika, że ma być on zbudowany przy pomocy nawet 60 maszyn do drążenia. Rozważa się powstanie dwóch rur, jednej dla pociągów pasażerskich, drugiej dla pociągów towarowych.
Inwestycja ma mieć dodatkowy atut w postaci dwóch sztucznych wysp, które mogłyby pomieścić się nawet 50 tysięcy osób.
Najdłuższe tunele
Z jak dużym przedsięwzięciem mierzą się inicjatorzy budowy tunelu pod Zatoką Fińską pokazują parametry istniejących budowli inżynierskich.
Obecnie rekordzistą jest tunel pod cieśniną Tsugaru, łączący japońskie wyspy Honsiu i Hokkaido. Ma on długość 54 km, z czego 23,3 km znajduje się pod dnem morza.
Długość tunelu pod Kanałem La Manche wynosi 50,5 km, część pod dnem morskim ma długość 38 km.
Dla podrównania tunel drogowy pod Świną, łączący wyspę Wolin i Uznam jest długi na 1,5 km.
Najdłuższy tunel drogowy zlokalizowany jest w Norwegii. Ma on długość 24,5 km.
Fot. Freepik
Treści powiązane

Technologie i metody budowy tuneli

Najdłuższy podwodny tunel połączy Niemcy i Danię

Mieszalniki koloidalne o wysokim stopniu rozdrabniania - nowa technologia przy podawaniu mieszaniny wypełniającej w tunelowaniu TBM

Budowa tunelu w Świnoujściu
