Budowa tunelu w Świnoujściu
Przetarg na budowę tunelu ogłoszono w kwietniu 2016 roku. Po perturbacjach związanych z wyborem wykonawcy ostatecznie miasto Świnoujście zawarło kontrakt z konsorcjum PORR.
Tunel w Świnoujściu w liczbach
- Długo wyczekiwana inwestycja obejmuje blisko 1,5 – kilometrową podwodną przeprawę pod rzeką Świną, zaś łączna długość dróg dojazdowych i tunelu to 3,2 km. Samochody poruszać się będą po dwóch pasach, po jednym w każdym kierunku. Jezdnia wraz z pasami awaryjnymi będzie szeroka na 11 metrów.
- Przejazd samym tunelem zajmie kierowcom ok. 2 minut, tyle samo przejechanie drogami dojazdowymi.
- W najgłębszym miejscu tunel będzie przebiegał 10 metrów pod dnem cieśniny.
- Koszt budowy oszacowany został na 912 mln zł, z czego znaczą część pokrywają fundusze z Unii Europejskiej – 775 mln.
- 3000 ton ważyła maszyna drążąca tunel. Specjalnie skonstruowane do tego celu urządzenie, które przypłynęło statkiem z Chin, miało długość 105 metrów, a średnicę 13,4 metrów. Do jej obsługi potrzebnych było 15 osób. Maszyna była w stanie drążyć 6 cm tunelu na minutę, co pozwalało w ciągu doby uzyskać 10 metrów postępu prac.
- 785 pierścieni betonowych o długości 2 lub 1,5 metra stanowi konstrukcję tunelu.
- Umowa z wykonawcą - konsorcjum firm PORR S.A./Gülermak została podpisana jesienią 2018 roku. Drążenie tunelu rozpoczęło się w marcu 2021 roku, we wrześniu maszyna dotarła do wyspy Wolin. Wszystkie prace miały zakończyć się we wrześniu 2022 roku. Nastąpiło przesunięcie terminu realizacji. Na ten moment na początek 2023 roku przewidziane są odbiory techniczne, a tunelem mamy przejechać w maju 2023 roku.
Technologia budowy tunelu w Świnoujściu
Tunnel Boring Machine, wspomniane 3000-tonowe monstrum (nazwane przez internautów Wyspiarką) przewiercało się pod dnem Świny w kierunku wyspy Wolin, układając jednocześnie składające się z segmentów pierścienie obudowy, ważące od 75 do 100 ton.
Segmenty powstały w zakładzie prefabrykacji, wybudowanym specjalnie w tym celu na wyspie Uznam. Wykonywane były z betonu na kruszywie łamanym granitowym, część z nich klasycznie zbrojona stalą zbrojeniową, a część włóknami stalowymi. Dodawane były również włókna polipropylenowe.
Każdy segment był odlewany z niesamowitą dokładnością. Szerokość jednego elementu nie mogła różnić się od drugiego o więcej niż 0,5 milimetra, w grubości o 1,5 mm, a długości o 1 mm.
Stan prac jesienią 2022
Powstały tunel nie jest jeszcze połączony z układem drogowym na wyspie Uznam. Ukończone są wjazdy i wyjazdy na obu wyspach. Gotowy jest strop jezdni, pod nim poprowadzona jest galeria ewakuacyjna, prowadząca do klatki umożliwiającej opuszczenie tunelu. Płyta pod jezdnię wylana jest na niemal całym odcinku tunelu. Istniejące instalacje są tymczasowe, ale trwają prace układania docelowych instalacji i wyposażenia w tunelu. W następnej kolejności rozpoczną się roboty drogowe i elewacyjne.
Równolegle z budową samego tunelu trwają prace drogowe, mające zagwarantować płynny i bezpieczny ruch w nowopowstałym ciągu komunikacyjnym miasta. Zmieniony został układ transportowy, powstała obwodnica wschodnia Świnoujścia, przebudowano ulicę prowadzącą do granicy państwa, budowana jest droga wychodząca z tunelu, również wiodąca do granicy niemieckiej.
Usprawnieniu płynności ruchu ma docelowo pomóc inteligentny system sygnalizacji świetlnej oraz wykorzystanie znaków o zmiennej treści.
Przebieg tunelu
Nowy ciąg komunikacyjny zaczyna się w okolicy oczyszczalni ścieków na ulicy Karsiborskiej (wyspa Uznam). Następnie nowa droga przechodzi pod ulicą Karsiborską w kierunku Świny. Przekroczenie Świny ma miejsce na osi wyznaczonej pomiędzy terenami użytkowanymi przez Poltramp Yard oraz Bazą Paliw Płynnych – po stronie wyspy Uznam a terenem nabrzeża użytkowanego przez Energopol S.A. na wyspie Wolin w pobliżu Bazy Promów Morskich. Wyjście na poziom terenu następuje ok. 300 m przed skrzyżowaniem ul. Wolińskiej, Fińskiej i Duńskiej.
Nowoczesny tunel będzie wizytówką miasta leżącego na 44 wyspach, którego wizerunek z racji problemów komunikacyjnych bywał mocno nadszarpnięty, a zdarzające się z powodów choćby pogodowych wstrzymania przeprawy promowej, a tym samym odcięcia od reszty kraju stanowiły nawet zagrożenie dla bezpieczeństwa mieszkańców.
A promy? Pozostaną atrakcją turystyczną, nie stanowiąc już podstawowego środka komunikacji.