• ICCX
Jakiego artykułu szukasz?

Rozbudowa gazoportu w Świnoujściu

W ramach rozbudowy gazoportu w Świnoujściu 1 stycznia 2025 roku do użytku oddany został trzeci, największy zbiornik gazu o pojemności 180 tys. m3. Zrealizowana z blisko rocznym opóźnieniem inwestycja pozwoli na zwiększenie zdolności regazyfikacyjnych LNG do 8,3 mld Nm3 gazu ziemnego w skali roku.
Rozbudowa gazoportu w Świnoujściu

Rozbudowa gazoportu w Świnoujściu

W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowiec z racji przyspieszającego rozwoju energetyki gazowej w Polsce rozbudowa terminala LNG w Świnoujściu była konieczną inwestycją. Dotychczasowa nominalna przepustowość terminala LNG w Świnoujściu została już w ponad 100% wykorzystana w 2023 roku, pomimo zaprzestania importu gazu z Federacji Rosyjskiej.

Rozbudowa pierwszego gazoportu w Polsce umożliwia zwiększenie zdolności regazyfikacyjnych LNG z 6,1 mld Nm3 do aż 8,3 mld Nm3 gazu ziemnego w skali roku.

Inwestycja oprócz nowego zbiornika obejmowała budowę nowego nabrzeża do cumowania, postoju oraz rozładunku i załadunku mniejszych zbiorników LNG oraz bunkierki do tankowania statków zasilanych LNG. Umożliwi to zwiększenie funkcjonalności gazoportu, pozwoli na sprzedaż ewentualnych nadwyżek LNG czy tankowanie kursujących pomiędzy Polską a Szwecją promów pasażersko-samochodowych.

Terminal realizuje obecnie takie procesy technologiczne, jak:

  • rozładunek LNG z tankowców przy nabrzeżach rozładunkowych,
  • procesowe składowanie LNG w zbiornikach,
  • regazyfikacja LNG i wysyłka paliwa gazowego do Krajowego Systemu Przesyłowego,
  • załadunek LNG do cystern samochodowych i ISO-kontenery,
  • załadunek LNG do tankowców małej i dużej skali oraz bunkrowanie LNG.

„Rozbudowa Terminala LNG w Świnoujściu to kolejny dowód na to, że Polska konsekwentnie realizuje swoją strategię dywersyfikacji dostaw gazu i wzmacnia swoje bezpieczeństwo energetyczne. Dzięki tej inwestycji stajemy się jeszcze bardziej niezależni, co ma kluczowe znaczenie w dynamicznie zmieniającej się sytuacji geopolitycznej. Terminal LNG w Świnoujściu, jako strategiczny element infrastruktury energetycznej kraju, otwiera dostęp do rynków gazowych i daje gwarancję elastyczności dostaw. Dziękuję wszystkim zaangażowanym w realizację tego projektu za ich wysiłek i determinację w trudnych warunkach.” - mówi Marzena Czarnecka, Minister Przemysłu.

Gazoport LNG w Świnoujściu

Terminal LNG zlokalizowany jest w zewnętrznej części portu morskiego w Świnoujściu na wyspie Wolin. Został otwarty w grudniu 2015 r. Dotychczas funkcjonowały instalacje do przesyłu gazu i dwa zbiorniki o pojemności 160 tys. m3 każdy.

Na gazoport składają się: falochron osłonowy, nabrzeże dalbowe i obrotnica dla statków.

Terminal LNG jest połączony z systemem przesyłowym gazu ziemnego oddanym do użytku w 2014 roku gazociągiem wysokiego ciśnienia do Szczecina.

Gaz do Świnoujścia przypływa przede wszystkim z USA oraz Kataru. Do lipca 2024 roku zrealizowano 300 dostaw błękitnego paliwa.

Znaczenie gazoportu w Świnoujściu

Inwestycja rozbudowy gazoportu ma znaczenie strategiczne. Zwiększa niezależność energetyczną Polski. Zapewnia samowystarczalność w zakresie gazu.

Do najważniejszych korzyści rozbudowy gazoportu należy zaliczyć:

  • zwiększenie ilości importowanego do Polski gazu ziemnego o co najmniej 2,5 mld Nm3/rok z różnych kierunków świata,
  • zwiększenie nominalnej zdolności wysyłkowej do 856 tys. Nm3/h do Krajowego Systemu Przesyłowego (docelowa maksymalna zdolność regazyfikacyjna instalacji – 984 tys. Nm3/h),
  • poprawę elastyczności pracy Terminalu LNG poprzez zwiększenie zdolności procesowego składowania LNG do ok. 500 tys. m3 brutto,
  • zwiększenie poziomu niezawodności i elastyczności odbioru dostaw LNG,
  • zwiększenie ekspediowanego wolumenu LNG drogą lądową oraz umożliwienie wysyłki drogą morską,
  • wzrost przychodów z tytułu świadczenia nowych usług: bunkrowania statków, załadunku LNG na jednostki pływające (small, mid i large scale LNG), przeładunku LNG ze statku na statek (transshipment),
  • rozwój infrastruktury dającej możliwość większego wykorzystania LNG w Regionie.

Terminal LNG w Świnoujściu stanowi część tzw. Bramy Północnej obok systemu gazociągów Baltic Pipe, który umożliwia import 10 mld m3 gazu ziemnego rocznie ze złóż norweskich. Ostatnim elementem Bramy Północnej będzie jednostka FSRU w Zatoce Gdańskiej, określana popularnie mianem “pływającego gazoportu”, która umożliwi regazyfikację LNG do 6,1 mld m3, czyli niewiele mniej niż w przypadku terminala LNG w Świnoujściu przez rozbudową.

Fot. gaz-system.pl

Treści powiązane

Baza instalacyjna dla morskich farm wiatrowych - rozbudowa Baltic Hub
Baza instalacyjna dla morskich farm wiatrowych - rozbudowa Baltic Hub
W drugiej połowie 2024 roku ma ruszyć duża inwestycja związana z budową farm wiatrowych na Bałtyku. Powstanie terminal, będący bazą instalacyjną dla polskiego offshore. Kiedy ruszy budowa? Jakie będą zadania terminalu?
Sytuacja w budownictwie u progu 2025 roku
Sytuacja w budownictwie u progu 2025 roku
Polska ciągle czeka na 40 mld zł z puli unijnego finansowania. To zastrzyk pieniędzy, który ma uzdrowić sektor budowlany. W jakiej kondycji polska budowlanka kończy rok? Czy sprawdziły się prognozy ekspertów?
Budowa terminalu LNG w Świnoujściu
Budowa terminalu LNG w Świnoujściu
Budowa terminalu LNG w Świnoujściu była inwestycją, mającą uniezależnić Polskę od dostaw gazu z Rosji, pozwalając jednocześnie na zakup tego surowca od dostawców i krajów, z którymi nie ma połączenia gazociągiem.
Budowa elektrowni jądrowych w Polsce
Budowa elektrowni jądrowych w Polsce
W najbliższym czasie mają powstać dwie elektrownie jądrowe w Polsce. Jaki jest przewidziany termin inwestycji? Gdzie zostaną wybudowane elektrownie? Dowiedz się także, jak działa elektrownia jądrowa i jakie są korzyści z takiego źródła energii.
Farmy wiatrowe na Bałtyku
Farmy wiatrowe na Bałtyku
W drugim kwartale 2024 roku ma rozpocząć się budowa morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Poznaj założenia projektu, realizowanego przez Equinor i Polenergię, planowane terminy realizacji oraz korzyści dla polskiej energetyki.
Rynek budowlany w Polsce – prognozy 2025-2031
Rynek budowlany w Polsce – prognozy 2025-2031
Eksperci nie mają wątpliwości – wartość rynku budowlanego z roku na rok wzrasta. W 2026 roku może już przekraczać 400 mld złotych. W ciągu ostatnich kilku lat, w latach 2016-2024, jego wartość wzrosła z 177 mld zł do ponad 350 mld zł. Poznaj prognozy rynku budowlanego na najbliższe lata.

Komentarze

brak komentarzy…