• Dni Betonu 2025
  • Mc Bauchemie
  • FRD Polska Tomasz Olszewski - usługa gratis
  • Heating Tech 2025 Ptak Warsaw Expo
  • FORUM BHP Ptak Warsaw Expo 2025
Jakiego artykułu szukasz?

Technologia produkcji podkładów kolejowych strunobetonowych

Podkłady kolejowe strunobetonowe to prefabrykowane elementy torowiska wykonane z betonu sprężonego (strunobetonu). Ich zadaniem jest przenoszenie obciążeń z szyn na podsypkę, zapewnienie odpowiedniego rozstawu szyn oraz trwałości toru. Dzięki sprężeniu podkłady te charakteryzują się wysoką wytrzymałością, odpornością na zmęczenie i trwałością eksploatacyjną. Poznaj technologię ich produkcji.
Technologia produkcji podkładów kolejowych strunobetonowych

Etapy produkcji podkładów strunobetonowych

Wytworzenie podkładów strunobetonowych składa się z kilku etapów. Będą to:

Przygotowanie formy i zbrojenia

Używa się stalowych form wielokomorowych (najczęściej o długości 100–200 m). W formach napina się stalowe liny lub druty sprężające (tzw. struny), zazwyczaj o wytrzymałości ≥ 1 570 MPa. Struny są napinane na sucho przed zalaniem mieszanką betonową (technologia „pre-tensioning”).

Zalewanie form betonem

Zazwyczaj używa się betonu klasy C50/60 lub wyższej, często samozagęszczalnego (SCC). Beton musi charakteryzować się wysoką wytrzymałością wczesną (po 12–24 h), aby możliwe było szybkie sprężenie i rozformowanie. Mieszanka musi spełniać wymagania mrozoodporności, nasiąkliwości i odporności chemicznej.

Dojrzewanie i pielęgnacja betonu

Beton dojrzewa w formach, często w warunkach podwyższonej temperatury (parowanie, nagrzewanie form). Czas dojrzewania wynosi zazwyczaj 12–24 godziny, po czym beton osiąga wytrzymałość potrzebną do przeniesienia sił sprężających.

Sprężenie i cięcie elementów

Po uzyskaniu odpowiedniej wytrzymałości sprężone struny są odcinane (następuje ich rozprężenie), co przenosi siły sprężające na beton. Następnie podkłady są cięte na odpowiednią długość (najczęściej 2,4–2,6 m dla torów normalnych).

Obróbka wykończeniowa

Montowane są wkładki pod przytwierdzenia szyn (np. systemy typu Pandrol, Vossloh). Podkłady poddaje się szlifowaniu, numerowaniu i impregnacji (jeśli wymagane).

Kontrola jakości

Każda partia podkładów przechodzi badania wytrzymałościowe, geometryczne i materiałowe. Kontrola obejmuje m.in.: próby zginania, badanie wytrzymałości betonu, przylegania drutów, nasiąkliwości, mrozoodporności i trwałości zamocowań.

Wymagania techniczne dla podkładów strunobetonowych

Podkłady muszą spełniać normy krajowe i europejskie, m.in.:

  • PN-EN 13230-2 – Podkłady i belki strunobetonowe do torów kolejowych
  • PKP PLK – katalogi typów i WTWiORB (Warunki Techniczne Wykonania i Odbioru Robót).

Wybrane wymagania:

Klasa betonu - min. C50/60

Wytrzymałość na zginanie - ≥ 10 kN (w zależności od typu)

Odporność na mróz - min. F150 (150 cykli)

Nasiąkliwość - ≤ 5%

Masa podkładu - ok. 250–300 kg

Odchyłki wymiarowe - ±2 mm dla kluczowych wymiarów

Trwałość przytwierdzeń szyn - min. 2,5 kN (siła zakotwienia)

Systemy produkcji

Podkłady strunobetonowe powstają w następujących systemach produkcji:

Linia stacjonarna (ciągła forma) - najczęściej stosowana, gwarantująca wysoką wydajność (do 400 podkładów/dzień) oraz wysoką powtarzalność i automatyzację (robotyzacja dozowania, montażu wkładek, szlifowania).

Linia karuzelowa - rzadziej stosowana (bardziej popularna przy mniejszych seriach prefabrykatów), umożliwia elastyczną produkcję różnych typów podkładów.

Zalety podkładów strunobetonowych

Zastosowanie podkładów strunobetonowych daje szereg wymiernych korzyści. Są to:

  • wysoka trwałość (nawet > 50 lat eksploatacji)
  • odporność na warunki atmosferyczne i obciążenia dynamiczne
  • powtarzalność i jakość przemysłowej produkcji
  • możliwość zastosowania w torach klasy UIC 60, S49, także na łukach i w torach dużych prędkości.

Zastosowania podkładów strunobetonowych

Typowe miejsca, gdzie zastosowanie mają podkłady strunobetonowe, to:

  • tory główne, stacyjne, bocznicowe
  • linie kolejowe konwencjonalne i dużych prędkości (z odpowiednimi modyfikacjami)
  • linie tramwajowe, metro, kolej aglomeracyjna (w wersjach specjalnych).

Fot. wps-sa.com.pl

Treści powiązane

Uprawnienia budowlane – uprawnienia kolejowe
Uprawnienia budowlane – uprawnienia kolejowe
Uprawnienia kolejowe pozwalają na wykonywanie samodzielnych funkcji technicznych przy projektowaniu lub budowie obiektów związanych z infrastrukturą kolejową lub urządzeń zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym. Jakie są rodzaje uprawnień kolejowych? Jak zdobyć takie uprawnienia?
Problemy firm z branży budownictwa kolejowego
Problemy firm z branży budownictwa kolejowego
Ostatnie lata nie należały do najlepszych dla firm z branży budownictwa kolejowego. Znaczny spadek kontraktów spowodowany był brakiem inwestycji realizowanych przez Polskie Linie Kolejowe. Poprawy sytuacji upatruje się w odblokowaniu pieniędzy unijnych i uruchomieniu Krajowego Programu Kolejowego, które ożywią inwestycje infrastrukturalne na kolei.
Krajowy Program Kolejowy
Krajowy Program Kolejowy
Krajowy Program Kolejowy (KPK) przewiduje realizację ponad 240 projektów inwestycyjnych związanych poprawą, unowocześnieniem, usprawnieniem ruchu kolejowego. Przewidziane na rozbudowę sieci kolejowej 77 mld złotych ma znacząco przysłużyć się jakości podróżowania koleją w aglomeracjach, na trasach regionalnych, międzyregionalnych oraz zwiększyć konkurencyjność przewozów towarowych.
Zielone światło dla budownictwa kolejowego?
Zielone światło dla budownictwa kolejowego?
Mała liczba nowych inwestycji realizowanych przez Polskie Linie Kolejowe negatywnie wpłynęła na kondycję firm z branży budownictwa kolejowego. Największe problemy odnotowały mniejsze firmy specjalizujące się w wykonawstwie kolejowym lub produkcji na rzecz wykonawstwa kolejowego. Zdecydowanie lepiej radziły sobie większe przedsiębiorstwa, o bardziej zdywersyfikowanym profilu działalności. Ale i duzi gracze odczuli brak inwestycji na kolei.
Najdłuższy tunel kolejowy na świecie
Najdłuższy tunel kolejowy na świecie
Najdłuższy tunel kolejowy na świecie z Helsinek do Tallina ma powstać pod Bałtykiem. Poznaj zamierzenia inwestycji, jej lokalizację, projekt.
Inwestycje kolejowe 2025
Inwestycje kolejowe 2025
Wartość planowanych przez PKP PLK przetargów, które zostaną ogłoszone w 2025 roku wyniesie ponad 15 mld zł. Mają dotyczyć 1300 km torów. Poznaj, jakie inwestycje przewidziano w najbliższym czasie na kolei.

Komentarze

brak komentarzy…