• Tauron Dystrybucja
  • Budma 2025
Jakiego artykułu szukasz?

Krajowy Program Kolejowy

Krajowy Program Kolejowy (KPK) przewiduje realizację ponad 240 projektów inwestycyjnych związanych poprawą, unowocześnieniem, usprawnieniem ruchu kolejowego. Przewidziane na rozbudowę sieci kolejowej 77 mld złotych ma znacząco przysłużyć się jakości podróżowania koleją w aglomeracjach, na trasach regionalnych, międzyregionalnych oraz zwiększyć konkurencyjność przewozów towarowych.
Krajowy Program Kolejowy

Założenia KPK

Inwestycje na kolei mają na celu modernizację istniejących i budowę nowych tras kolejowych, dworców, węzłów komunikacyjnych, poprawę bezpieczeństwa przemieszczania się pociągów, ale też samych podróżnych, zwiększenie konkurencyjności pociągu jako środka transportu szybszego, bezpieczniejszego i bardziej ekologicznego.

Prace w ramach Krajowego Programu Kolejowego obejmą przebudowę 9000 km torów. Reaktywacja „martwych” linii i przywrócenie zlikwidowanych połączeń do mniejszych miast i miasteczek ma na celu zredukowanie wykluczenia komunikacyjnego.

Zobacz sieć planowanych i realizowanych inwestycji kolejowych.

Kolej aglomeracyjna

Pociągi stają się konkurencyjne względem transportu samochodowego w dużych miastach i aglomeracjach. Dzięki integracji transportu kolejowego z miejskim, budowie nowych i modernizacji istniejących przystanków wzrasta atrakcyjność podróżowania pociągiem. Podróżni są skłonni do porzucenia swojego samochodu i skorzystania z transportu publicznego, o ile ten zagwarantuje lepszą dostępność, szybsze przemieszczanie, łatwe przesiadki pozwalające łączyć podróż pociągiem, autobusem, tramwajem czy metrem.

Usprawnieniu ruchu służy budowa dodatkowych torów, oddzielanie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, usprawniające przejazd urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz wygodne węzły komunikacyjne.

Przewozy regionalne i międzyregionalne

Wygodne podróże koleją zastąpią samochód, jeśli zagwarantowane będą sprawne połączenia, odpowiednia częstotliwość przejazdów, komfortowe warunki. Inwestycje w przewozy regionalne i międzyregionalne obejmują linie kolejowe właściwie w całej Polsce, a konkretnie określone połączenia w poszczególnych częściach kraju, m.in.: na wschodzie: Lublin – Warszawa, Warszawa – Białystok, na północy: Olsztyn - Działdowo, Ełk – Pisz, na zachodzie: Wrocław – Poznań, Szczecin - Poznań i na południu: Kraków – Katowice, Kędzierzyn Koźle – Opole.

Przywracane są nieistniejące od lat połączenia. Ponownie będzie można pojechać pociągiem z Bielska-Białej do Hajnówki. Zaplanowano, że pociągi wrócą na nieczynne trasy Śniadowo – Łomża, Wieliszew – Zegrze czy Jedlina-Zdrój – Świdnica.

Większy komfort podróży

Poprawa warunków podróżowania dotyczy modernizacji zarówno samych torowisk, jak i całej infrastruktury towarzyszącej, jak dworce, przystanki, perony. Wyposażenie ich w nowoczesne systemy informacji, estetyczne wiaty i ławki, zagwarantowanie czytelnego oznakowania, dbałość o bezpieczeństwo podróżnych przyczynia się do traktowania pociągu jako alternatywnego środka komunikacji.

Ogromne znaczenie ma zwiększenie dostępności i eliminowanie barier zarówno dla osób niepełnosprawnych, jak i podróżnych z dużym bagażem, wózkiem dziecięcym. Służą temu montowane windy, pochylnie czy oznaczenia dla osób słabowidzących alfabetem Braille’a.

Sprawniejszy ruch towarowy

Usprawnienie przejazdów pociągów towarowych możliwe jest po przeprowadzeniu wielu inwestycji, które przyspieszą ich poruszanie, wyeliminują zbędne zwolnienia i postoje, zwiększą płynność przejazdu i poprawią obsługę składów towarowych. Mowa tu choćby o modernizacji torowisk, przebudowie i budowie nowych mostów i wiaduktów, wydłużeniu i budowie nowych torów stacyjnych, lepszym wyposażeniu stacji czy inwestycjach kolejowych w portach i na przejściach granicznych.

Kolej a ekologia

Prowadzone prace w dużym stopniu obejmują wymagania ochrony środowiska i zasady zrównoważonego rozwoju.

Kolej, aspirując do bycia konkurencyjnym, ekologicznym środkiem transportu, podkreśla m.in. takie aspekty prośrodowiskowe, uwzględniane w procesie modernizacji:

  • ograniczenie hałasu poprzez zastosowanie nowoczesnych materiałów i ekranów akustycznych
  • zabezpieczenie odprowadzania wody z terenów kolejowych
  • budowa specjalnych przejść nad i pod torami dla dzikich zwierząt
  • zapewnienie dróg migracji dla zwierząt przy mostach i przepustach
  • zmniejszenie emisji CO2
  • zwiększenie efektywności energetycznej

***

Przeczytaj o innych inwestycjach w infrastrukturę:

Budowa tunelu w ciągu drogi S19

Budowa terminalu LNG w Świnoujściu

Budowa tunelu w Świnoujściu

Budowa Zakopianki

Rynek inwestycji

Rynek budowlany - raport

Treści powiązane

Zielone budownictwo
Zielone budownictwo
Zielone budownictwo polega na tworzeniu budynków o ograniczonym negatywnym wpływie na środowisko przy jednoczesnym komforcie ich użytkowania. Chodzi o wprowadzanie proekologicznych rozwiązań na etapie projektowania, budowy i eksploatacji nieruchomości.
Nawierzchnie betonowe czy asfaltowe?
Nawierzchnie betonowe czy asfaltowe?
Królujące dawniej na polskich drogach nawierzchnie asfaltowe coraz częściej zastępowane są przez betonowe. Co przesądza o wyborze? Czy można jednoznacznie stwierdzić, która technologia jest lepsza? Jakie są wady i zalety każdego rozwiązania? O tym więcej w poniższym artykule.
Geopolimery – beton nowej generacji
Geopolimery – beton nowej generacji
Beton jest materiałem najczęściej wykorzystywanym przez człowieka. O jego popularności przesądza wysoka trwałość, wytrzymałość i łatwość formowania. Jego produkcja ma jednak negatywny wpływ na środowisko. Współczesne poszukiwanie proekologicznych technologii we wszystkich gałęziach przemysłu, w tym w budownictwie, powoduje sięgnięcie po rozwiązania znane już w starożytności.
Zrównoważony rozwój w budownictwie
Zrównoważony rozwój w budownictwie
Zrównoważony rozwój polega na integrowaniu działań gospodarczych, społecznych i politycznych z zachowaniem równowagi przyrodniczej oraz trwałości procesów przyrodniczych. Jak w te postulaty wpisuje się budownictwo – czołowy konsument energii? Jakie rozwiązania proekologiczne stosuje branża budowlana, w jakim zakresie jej działalność może pozytywnie wpływać na środowisko?
Prefabrykowany most – ze Szczecina do Danii
Prefabrykowany most – ze Szczecina do Danii
12 prefabrykowanych elementów, każdy o wadze ok. 115 ton obejmował transport pierwszej partii segmentów mostu, które ze Szczecina wyruszyły statkiem do Danii. Na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego Mostostal Warszawa wyprodukował most dla Duńczyków. „Naszym” mostem można jeździć w rejonie fiordu Roskilde.
Ograniczenia CO2 w produkcji cementu
Ograniczenia CO2 w produkcji cementu
Paradoksalnie beton, którego produkcja powoduje emisję ogromnych ilości CO2 do atmosfery jest wyrobem budowlanym, który wpisuje się w zasady zrównoważonego budownictwa. Niemniej od lat podejmowane są próby znalezienia optymalnych rozwiązań, aby zminimalizować szkodliwy wpływ produkcji betonu na środowisko. Dotyczy to w dużej mierze jednego z jego składników – cementu. Jak polscy producenci walczą z emisją dwutlenku węgla? Jakie działania mają przyczynić się do klimatycznej neutralności?
Concretete Roads 2023 - „Betonowe drogi do zielonego świata”
Concretete Roads 2023 - „Betonowe drogi do zielonego świata”
Ruszyła rejestracja na XIV edycję międzynarodowego wydarzenia poświęconego betonowym nawierzchniom drogowym. Sympozjum odbędzie się w dniach 25-28 czerwca w Krakowie.
Druk 3D w budownictwie
Druk 3D w budownictwie
Budynek z drukarki 3D – brzmi futurystycznie? Choć to ciągle niezwykle niszowe zjawisko, powstają pierwsze budowle tego typu. Ten kierunek może całkowicie zmienić proces budowania. Czym jest druk 3D w budownictwie, jak działają drukarki tego typu oraz jakie mogą być korzyści takiego rozwiązania? Więcej na ten temat w poniższym artykule.
Sytuacja rynku budowlanego
Sytuacja rynku budowlanego
Choć popyt na usługi budowlane po wrześniowym spadku jest ciągle najniższy od stycznia br., prognozowany jest jego wzrost jeszcze przed nowym rokiem. Sprawdzamy, jaka jest sytuacja na rynku budowlanym w ostatnim kwartale 2022 roku.
Prefabrykaty - fakty i praktyka. Planowanie inwestycji i proces projektowy - komentuje inż. Jacek Trzcieliński
Prefabrykaty - fakty i praktyka. Planowanie inwestycji i proces projektowy - komentuje inż. Jacek Trzcieliński
Rekomendujemy Państwu lekturę pierwszej części publikacji mgr inż. budownictwa Jacka Trzcielińskiego, poświęconą prefabrykacji, a konkretnie planowaniu inwestycji oraz procesowi projektowemu.

Komentarze

brak komentarzy…