Krajowy Program Kolejowy
Założenia KPK
Inwestycje na kolei mają na celu modernizację istniejących i budowę nowych tras kolejowych, dworców, węzłów komunikacyjnych, poprawę bezpieczeństwa przemieszczania się pociągów, ale też samych podróżnych, zwiększenie konkurencyjności pociągu jako środka transportu szybszego, bezpieczniejszego i bardziej ekologicznego.
Prace w ramach Krajowego Programu Kolejowego obejmą przebudowę 9000 km torów. Reaktywacja „martwych” linii i przywrócenie zlikwidowanych połączeń do mniejszych miast i miasteczek ma na celu zredukowanie wykluczenia komunikacyjnego.
Zobacz sieć planowanych i realizowanych inwestycji kolejowych.
Kolej aglomeracyjna
Pociągi stają się konkurencyjne względem transportu samochodowego w dużych miastach i aglomeracjach. Dzięki integracji transportu kolejowego z miejskim, budowie nowych i modernizacji istniejących przystanków wzrasta atrakcyjność podróżowania pociągiem. Podróżni są skłonni do porzucenia swojego samochodu i skorzystania z transportu publicznego, o ile ten zagwarantuje lepszą dostępność, szybsze przemieszczanie, łatwe przesiadki pozwalające łączyć podróż pociągiem, autobusem, tramwajem czy metrem.
Usprawnieniu ruchu służy budowa dodatkowych torów, oddzielanie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, usprawniające przejazd urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz wygodne węzły komunikacyjne.
Przewozy regionalne i międzyregionalne
Wygodne podróże koleją zastąpią samochód, jeśli zagwarantowane będą sprawne połączenia, odpowiednia częstotliwość przejazdów, komfortowe warunki. Inwestycje w przewozy regionalne i międzyregionalne obejmują linie kolejowe właściwie w całej Polsce, a konkretnie określone połączenia w poszczególnych częściach kraju, m.in.: na wschodzie: Lublin – Warszawa, Warszawa – Białystok, na północy: Olsztyn - Działdowo, Ełk – Pisz, na zachodzie: Wrocław – Poznań, Szczecin - Poznań i na południu: Kraków – Katowice, Kędzierzyn Koźle – Opole.
Przywracane są nieistniejące od lat połączenia. Ponownie będzie można pojechać pociągiem z Bielska-Białej do Hajnówki. Zaplanowano, że pociągi wrócą na nieczynne trasy Śniadowo – Łomża, Wieliszew – Zegrze czy Jedlina-Zdrój – Świdnica.
Większy komfort podróży
Poprawa warunków podróżowania dotyczy modernizacji zarówno samych torowisk, jak i całej infrastruktury towarzyszącej, jak dworce, przystanki, perony. Wyposażenie ich w nowoczesne systemy informacji, estetyczne wiaty i ławki, zagwarantowanie czytelnego oznakowania, dbałość o bezpieczeństwo podróżnych przyczynia się do traktowania pociągu jako alternatywnego środka komunikacji.
Ogromne znaczenie ma zwiększenie dostępności i eliminowanie barier zarówno dla osób niepełnosprawnych, jak i podróżnych z dużym bagażem, wózkiem dziecięcym. Służą temu montowane windy, pochylnie czy oznaczenia dla osób słabowidzących alfabetem Braille’a.
Sprawniejszy ruch towarowy
Usprawnienie przejazdów pociągów towarowych możliwe jest po przeprowadzeniu wielu inwestycji, które przyspieszą ich poruszanie, wyeliminują zbędne zwolnienia i postoje, zwiększą płynność przejazdu i poprawią obsługę składów towarowych. Mowa tu choćby o modernizacji torowisk, przebudowie i budowie nowych mostów i wiaduktów, wydłużeniu i budowie nowych torów stacyjnych, lepszym wyposażeniu stacji czy inwestycjach kolejowych w portach i na przejściach granicznych.
Kolej a ekologia
Prowadzone prace w dużym stopniu obejmują wymagania ochrony środowiska i zasady zrównoważonego rozwoju.
Kolej, aspirując do bycia konkurencyjnym, ekologicznym środkiem transportu, podkreśla m.in. takie aspekty prośrodowiskowe, uwzględniane w procesie modernizacji:
- ograniczenie hałasu poprzez zastosowanie nowoczesnych materiałów i ekranów akustycznych
- zabezpieczenie odprowadzania wody z terenów kolejowych
- budowa specjalnych przejść nad i pod torami dla dzikich zwierząt
- zapewnienie dróg migracji dla zwierząt przy mostach i przepustach
- zmniejszenie emisji CO2
- zwiększenie efektywności energetycznej
***
Przeczytaj o innych inwestycjach w infrastrukturę:
Budowa tunelu w ciągu drogi S19