• Tauron Dystrybucja
  • Budma 2025
Jakiego artykułu szukasz?

Budowa tunelu w ciągu drogi S19

Trwają przygotowania do rozpoczęcia prac związanych z wydrążeniem ponad dwukilometrowego tunelu w ciągu drogi ekspresowej S19 na odcinku Rzeszów Południe–Babica. Dowiedz się więcej o tej spektakularnej inwestycji na szlaku Via Carpatia. Poznaj stopień zaawansowania prac.
Budowa tunelu w ciągu drogi S19

Powstający tunel to jedna trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych. Wydrążony będzie na nowopowstającym 10-kilometrowym odcinku S19. Inwestycja realizowana jest na trudnym pod względem ukształtowania terenie. Tunel znajdzie się aż 100 m pod powierzchnią, w niełatwym dla budowniczych gruncie (flisz karpacki).

Budowa tunelu w liczbach

  • długość tunelu wyniesie 2255 m
  • tunel drążyć będzie maszyna o średnicy 15,2 m
  • wartość inwestycji - 2 230,17 mln PLN brutto
  • na obudowę wykorzystane zostaną 22 tys. betonowych prefabrykowanych pierścieni
  • produkcja każdego pierścienia wymaga 5,6 m3 betonu (łącznie 123 tys. m3)
  • tunel będzie się składał z dwóch jednokierunkowych naw o średnicy 12,4 m każda
  • między nawami tunelu zaplanowano 15 przejść i jeden przejazd awaryjny
  • w obiekcie znajdzie się po 30 punktów alarmowych i hydrantów

Wraz z tunelem wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Budowa tunelu – maszyna drążąca i jej transport

Tunel wydrąży maszyna TBM (Tunnel Boring Machine). Specjalistyczny sprzęt przypłynął statkiem z Hiszpanii do Szczecina, a następnie drogami śródlądowymi na barkach i pontonach do Opola, aby stamtąd drogą lądową dotrzeć na miejsce budowy do Babicy w kilku konwojach.

Transport maszyny był nieznanym dotychczas na polskich drogach przedsięwzięciem logistycznym i technicznym przygotowywanym przez wiele miesięcy przez wyspecjalizowane firmy.

Do przewozu największych elementów wykorzystano zestawy o bezprecedensowych wymiarach - szerokość 9 m, długość 74 m i waga ok. 260 ton, co łącznie z ładunkiem wyniosło 500 ton!

Transport porusza się z maksymalną prędkością 10 km/h. Z uwagi na gabaryty i planowaną prędkość jeden przejazd trwa ok. 20-25 dni. Ostatni z transportów dotrze na plac budowy najpóźniej z końcem stycznia 2023 roku.

Maszyna będzie jednocześnie drążyć tunel i układać jego obudowę, składającą się z tubingów.

TBM to monstrum znane choćby z budowy tunelu w Świnoujściu. Ma długość 112 m i waży 4000 ton. Sama tarcza waży 220 ton.

Na potrzeby budowy powstała w jej sąsiedztwie hala prefabrykacji elementów betonowych oraz pompownia wody.

Obecnie prowadzone są roboty w rejonie obu portali tunelu.

Via Carpatia w Polsce

Powstający tunel będzie jedną z wielu konstrukcji inżynieryjnych w ciągu drogi S19, której 570 kilometrowy odcinek stanowi znaczny fragment polskiej nitki międzynarodowego szlaku Via Carpatia, komunikującego państwa bałtyckie z południem Europy.

W Polsce Via Carpatia biegnie przez ponad 700 km, przecinając województwo podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.

Treści powiązane

Klasy betonu
Klasy betonu
Beton jest materiałem budowlanym uzyskanym z połączenia kilku składników, którego kluczowym półproduktem jest cement. Zależnie od użytego cementu i zastosowanych domieszek powstaje produkt o odmiennych parametrach i przeznaczeniu. W celu znormalizowania betonu, a tym samym zagwarantowania odbiorcy produktu o oczekiwanej jakości i właściwościach wprowadzono klasy betonu.
Osiedle z prefabrykatów w Toruniu
Osiedle z prefabrykatów w Toruniu
Nowopowstałe osiedle przy ul. Okólnej w Toruniu to nowoczesna inwestycja wykonana w technologii prefabrykacji. Zastosowanie gotowych elementów znacznie skróciło czas budowy. Drewniane elementy wykończeniowe oraz motywy nawiązujące do symboli Torunia pozwoliły uzyskać ciekawy efekt wizualny.
Cement ekologiczny
Cement ekologiczny
Cement stanowi główny składnik betonu. Zależnie od rodzaju jego zastosowania otrzymuje się beton o różnych parametrach i właściwościach. Wysoko zaawansowany technologicznie cement TioCem® oprócz walorów estetycznych ma gwarantować pozytywny wpływ na ochronę środowiska poprzez swoje właściwości fotokatalityczne skutkujące redukcją zanieczyszczeń. To zatem kluczowy składnik betonu ekologicznego.
Sytuacja rynku budowlanego
Sytuacja rynku budowlanego
Choć popyt na usługi budowlane po wrześniowym spadku jest ciągle najniższy od stycznia br., prognozowany jest jego wzrost jeszcze przed nowym rokiem. Sprawdzamy, jaka jest sytuacja na rynku budowlanym w ostatnim kwartale 2022 roku.
Zakładowa Kontrola Produkcji
Zakładowa Kontrola Produkcji
Wdrożenie Zakładowej Kontroli Produkcji (ZKP) jest wymogiem nałożonym na producentów wyrobów budowlanych, warunkującym wprowadzenie produktów do obrotu w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej. System ZKP jest gwarancją, że produkowane wyroby budowlane są zgodne z wymaganiami specyfikacji technicznej i deklarowanymi wartościami.
Geopolimery – beton nowej generacji
Geopolimery – beton nowej generacji
Beton jest materiałem najczęściej wykorzystywanym przez człowieka. O jego popularności przesądza wysoka trwałość, wytrzymałość i łatwość formowania. Jego produkcja ma jednak negatywny wpływ na środowisko. Współczesne poszukiwanie proekologicznych technologii we wszystkich gałęziach przemysłu, w tym w budownictwie, powoduje sięgnięcie po rozwiązania znane już w starożytności.
Zastosowanie węzłów betoniarskich
Zastosowanie węzłów betoniarskich
Węzły betoniarskie przeznaczone są do produkcji mieszanek betonowych. To konstrukcje budowlane, najczęściej stacjonarne, wyposażone w odpowiednie urządzenia służące wytwarzaniu mieszanek betonowych różnego rodzaju. Poznaj zastosowania węzłów betoniarskich i ich wpływ na usprawnienie prac budowlanych.
Kruszywa - rodzaje i zastosowania
Kruszywa - rodzaje i zastosowania
Kruszywa to sypkie materiały o ziarnistej budowie. Znajdują ogromne zastosowanie w budownictwie zarówno jako składnik materiałów budowlanych, a także materiały do umacniania, przygotowywania podłoża czy wykonywania prac wykończeniowych. Poznaj rodzaje kruszyw budowlanych, jak się je pozyskuje, zobacz, gdzie są wykorzystywane.
Agresja chemiczna wody względem betonu
Agresja chemiczna wody względem betonu
Jakie reakcje chemiczne zachodzą w wyniku działania wody na beton? Przeczytaj o możliwych uszkodzeniach z tym związanych, rodzajach agresji chemicznej, sposobach przeciwdziałania i ochrony betonu.
Budowa Zakopianki
Budowa Zakopianki
Koniec korków na Zakopiance? Czy podróż do zimowej stolicy Polski przestanie być koszmarem kierowców? Zaglądamy na plac budowy drogi na odcinku Lubień – Rabka Zdrój. Czy kilkakrotnie przesuwany termin realizacji inwestycji jest wiążący i nową Zakopianką pojedziemy jeszcze w tym roku?
Budowa tunelu w Świnoujściu
Budowa tunelu w Świnoujściu
Niewystarczająca przepustowość przepraw promowych pomiędzy wyspami Wolin i Uznam była przyczyną szukania innych rozwiązań komunikacyjnych. Wzmożony ruch lokalny i turystyczny generował długie kolejki oczekujących na prom - jedyną drogę dotarcia do dzielnicy nadmorskiej i centrum administracyjno-usługowego Świnoujścia, zależną również mocno od warunków pogodowych.
​Jak rysuje się przyszłość branży prefabrykacyjnej?
​Jak rysuje się przyszłość branży prefabrykacyjnej?
Rozmowa z Przemysławem Borkiem, prezesem Zarządu Pekabex Bet SA, Wiceprezesem Zarządu Pekabex SA. na temat sytuacji obecnej i prognoz dla rynku prefabrykacji.
Domy prefabrykowane
Domy prefabrykowane
Dom prefabrykowany powstaje z gotowych, łączonych modułów. Materiałami budowlanym mającymi zastosowanie w tej technologii jest drewno, beton lub ich połączenie. Gotowe elementy przygotowywane są w fabryce, a następnie transportowane na miejsce budowy i montowane. Przyglądamy się budowie domów z płyt betonowych i innych elementów prefabrykowanych. Jakie są korzyści, a jakie wady z zastosowania takiej technologii?
Rozwój budownictwa prefabrykowanego
Rozwój budownictwa prefabrykowanego
Nowoczesna prefabrykacja to dziedzina w Polsce raczkująca. Rodzime budownictwo posługuje się ciągle bardzo tradycyjnymi rozwiązaniami. Jednak wyższa jakość gotowych elementów budowlanych, skrócony czas realizacji inwestycji i duża ekonomiczność wynikające z zastosowania budownictwa systemowego powodują zwrot ku nowym technologiom.
Pielęgnacja betonu
Pielęgnacja betonu
Pielęgnacja betonu to czynności wykonywane na etapie twardnienia cementu, które mają zapobiec zbyt szybkiemu odparowaniu wody, a tym samym powstaniu mikropęknięć i uzyskaniu gorszych parametrów wytrzymałościowych, mrozoodporności i mniejszej odporności na agresję chemiczną. Jak pielęgnować beton? Czy inne zabiegi wymagane są latem i zimą? Dlaczego pielęgnacja betonu jest tak ważna? O tym piszemy w tym artykule.
Jaki cement budowlany wybrać i jak go stosować?
Jaki cement budowlany wybrać i jak go stosować?
Cement to jeden z podstawowych materiałów wykorzystywanych podczas większości robót budowlanych i wchodzący w skład mieszanek betonowych, tynkarskich i wielu innych produktów chemii budowlanej. Prawidłowy dobór tego budulca zapewnia trwałość wykonywanych elementów.
Betonowanie zimą
Betonowanie zimą
Zima to trudny czas do wykonywania pewnych prac budowlanych. Niskie temperatury zaburzają przebieg reakcji chemicznych. Uzyskanie oczekiwanych parametrów wytrzymałościowych konstrukcji betonowej wymaga dodatkowych zabiegów i czynności, aby zagwarantować właściwy przebieg hydratacji. Przyglądamy się, jak poprawnie przeprowadzić proces betonowania zimą.
Włókna do betonu
Włókna do betonu
Włókna do zbrojenia betonu są powszechnym dodatkiem wpływającym na właściwości mieszanki oraz związanego betonu. Poznaj rodzaje włókien, materiały wykorzystywane do ich produkcji, zastosowanie zbrojonych materiałów budowlanych, betonów wzmacnianych włóknami.
Kostka brukowa – rodzaje
Kostka brukowa – rodzaje
Oferta materiałów wykończeniowych ścieżek, alejek, podjazdów, tarasów, chodników, parkingów i innych nawierzchni zewnętrznych jest bardzo duża. Przyglądamy się popularnej bardzo kostce brukowej. Na co zwrócić uwagę przy wyborze? Jakie są dostępne rodzaje kostki brukowej. Który typ sprawdzi się najlepiej w konkretnym miejscu? Przeczytajcie wszystko o kostce brukowej.
Posadzki żywiczne – rodzaje, właściwości, zastosowania
Posadzki żywiczne – rodzaje, właściwości, zastosowania
Posadzki żywiczne znamy przede wszystkim z pomieszczeń przemysłowych, hal produkcyjnych, garaży, sklepów, placówek medycznych czy biur. Coraz częściej jednak taki sposób wykończenia nawierzchni stosuje się w domach mieszkalnych. Prezentujemy rodzaje posadzek żywicznych, ich skład oraz zastosowania.
Rynek pracy w budownictwie
Rynek pracy w budownictwie
Budownictwo to jedna z najdynamiczniej rozwijających się branż. Jednak jak każdej innej, również budownictwa nie omijają fluktuacje wynikające z sytuacji globalnej. Sprawdzamy, jak wygląda sytuacja na rynku zatrudnienia w budownictwie w czwartym kwartale 2022 roku. Ile wynosi stawka godzinowa w budownictwie.
Concretete Roads 2023 - „Betonowe drogi do zielonego świata”
Concretete Roads 2023 - „Betonowe drogi do zielonego świata”
Ruszyła rejestracja na XIV edycję międzynarodowego wydarzenia poświęconego betonowym nawierzchniom drogowym. Sympozjum odbędzie się w dniach 25-28 czerwca w Krakowie.
Rynek inwestycji – budowa dróg w Polsce 2022-2023
Rynek inwestycji – budowa dróg w Polsce 2022-2023
Pomimo trudnej sytuacji gospodarczej, ograniczenia dostępu do wielu źródeł surowców, związanego z tym wzrostu cen materiałów budowlanych, polskie drogi są nieustającym placem budowy. Trwają rozpoczęte inwestycje drogowe, wyłaniane są przetargi na nowe budowy. Przyglądamy się, gdzie i co buduje się na polskich drogach. Gdzie planowane są budowy dróg.
Domieszki do betonu
Domieszki do betonu
Tempo rozwoju branży budowlanej stymuluje pojawianie się na rynku coraz bardziej nowoczesnych dodatków i domieszek do betonu. Stanowią one szeroką gamę produktów o różnorodnej budowie chemicznej i właściwościach.
Popiół lotny – dodatek do betonu
Popiół lotny – dodatek do betonu
Popiół lotny to jeden ze składników betonu. Skąd pochodzi? Jaki ma skład i właściwości? Przeczytajcie w tym artykule więcej o popiele lotnym.
Rodzaje i zastosowanie cementów
Rodzaje i zastosowanie cementów
Cement to kluczowy składnik betonu, innych materiałów budowlanych i wykończeniowych. Skąd pochodzi? Jakie ma właściwości? Czym się różnią poszczególne rodzaje cementu a tym samym do czego są wykorzystywane? Jakie są klasy cementów? Te informacje zbieramy w poniższym artykule.
Odwierty rdzeniowe – badanie konstrukcji
Odwierty rdzeniowe – badanie konstrukcji
Konstrukcje betonowe wymagają kontroli ich parametrów na etapie użytkowania. Metodą pozwalającą zweryfikować ich stan są odwierty rdzeniowe, dokonywane zarówno w obiektach już istniejących, jak i nowych. Sprawdzamy, jakie są metody tego typu analiz, stosowane narzędzia i uzyskiwane z odwiertów informacje.
Badanie betonów
Badanie betonów
Beton, jako najczęstszy materiał budowlany, to mieszanka składników użytych w określonych proporcjach. Jego skład, ilość poszczególnych kruszyw i domieszek przesądzają o uzyskiwanych finalnie właściwościach tego wyrobu budowlanego. Stąd też konieczność stałej kontroli i badań, pozwalających na utrzymywanie deklarowanych przez producenta parametrów i dających gwarancję jakości.
Pompy do betonu
Pompy do betonu
Beton, podstawowy materiał budowlany, wymaga w trakcie wznoszenia budowli przetransportowania często na znaczne wysokości. Stosowane dawniej mechanizmy linowe na wielokrążkach zastąpiły obecnie nowoczesne, zaawansowane technologicznie pompy do betonu. Sprawdzą się szczególnie tam, gdzie utrudniony jest dostęp, prace realizowane są na wysokości, trwają długo i wymagają ciągłego mieszania betonu.
Naprawa betonu
Naprawa betonu
Choć beton to materiał budowlany cechujący się wysoką trwałością i wytrzymałością, w długiej perspektywie ulega działaniu czynników powodujących pęknięcia, ubytki, ukruszenia. Wiele z nich w prosty sposób można zniwelować i przywrócić pierwotny wygląd i funkcjonalność konstrukcji. Dowiedzcie się, jakie są przyczyny i rodzaje ubytków betonowych oraz jak je naprawiać.
Nawierzchnie betonowe czy asfaltowe?
Nawierzchnie betonowe czy asfaltowe?
Królujące dawniej na polskich drogach nawierzchnie asfaltowe coraz częściej zastępowane są przez betonowe. Co przesądza o wyborze? Czy można jednoznacznie stwierdzić, która technologia jest lepsza? Jakie są wady i zalety każdego rozwiązania? O tym więcej w poniższym artykule.
Prefabrykowany most – ze Szczecina do Danii
Prefabrykowany most – ze Szczecina do Danii
12 prefabrykowanych elementów, każdy o wadze ok. 115 ton obejmował transport pierwszej partii segmentów mostu, które ze Szczecina wyruszyły statkiem do Danii. Na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego Mostostal Warszawa wyprodukował most dla Duńczyków. „Naszym” mostem można jeździć w rejonie fiordu Roskilde.
Beton wyrobem budowlanym
Beton wyrobem budowlanym
Beton został prawnie ustanowiony wyrobem budowlanym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 17 listopada 2016 r., ale dopiero od 1 stycznia 2021 r. zaczęły obowiązywać wymagania wynikające z tej ustawy. Ustawodawcy przyświecała idea zwiększenia zaufania do wyrobu i podniesienia jakości rynkowej wytwarzanego betonu. To ukłon w stronę odbiorcy, nakładający jednocześnie na producenta kilka dodatkowych obowiązków.
Rynek budowlany 2022 – raport Spectis
Rynek budowlany 2022 – raport Spectis
Sytuacja w branży budowlanej nie napawa optymizmem. Trudne okoliczności rynkowe powodują wyhamowywanie aktywności budowlanej. Prognozuje się, że jeśli 2022 rok zakończy się minimalnym wzrostem wartości rynku, to 2023 rok odnotuje ujemną dynamikę rynku budowlanego. To wnioski Spectis, zespołu ekspertów świadczących usługi badawcze i analityczne dla kadry menedżerskiej z sektora budowlanego.
Budowa terminalu LNG w Świnoujściu
Budowa terminalu LNG w Świnoujściu
Budowa terminalu LNG w Świnoujściu była inwestycją, mającą uniezależnić Polskę od dostaw gazu z Rosji, pozwalając jednocześnie na zakup tego surowca od dostawców i krajów, z którymi nie ma połączenia gazociągiem.
Beton zwykły kontra beton towarowy
Beton zwykły kontra beton towarowy
Beton jest najstarszym materiałem budowlanym stosowanym do budowy różnych obiektów. Jego historia liczy ponad 9000 lat. Przez szereg wieków jego receptura ewoluowała. W dawnych czasach stosowano gips lub wapno jako czynniki wiążące beton, aby obecnie dojść do nowoczesnych, bardziej trwałych i stabilnych struktur betonu towarowego.

Komentarze

brak komentarzy…