Prefabrykowany most – ze Szczecina do Danii

Przeprawa przez fiord Roskilde jest częścią obwodnicy miasta Frederikssund. Na moście od długości 1,4 km zaplanowano dwupasmową drogę. Jego konstrukcja obejmuje 492 żelbetowe elementy o łącznej wadze 50 ton i wymiarach 1,86-2,86 m długości, 20 m szerokości i około 4 m wysokości.
Wykonawcą konstrukcji z elementów modułowych był Mostostal Warszawa.
Produkcja elementów mostu
Na potrzeby realizacji przedsięwzięcia na szczecińskim Nabrzeżu Drzetowskim powstało miasteczko prefabrykacji. Utworzono cztery stanowiska produkcyjne ze specjalistycznymi, hydraulicznie obsługiwanymi stalowymi szalunkami. Wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych pozwoliło na wytworzenie każdego dnia jednego elementu mostu z jednej linii produkcyjnej.
Przy pochylni Wulkan składowane były gotowe segmenty, przenoszone z placu prefabrykacji przy użyciu suwnicy samobieżnej oraz transportu niskopodwoziowego do przewozu elementów ponadgabarytowych.
Transport mostu do Danii
Przetransportowanie ogromnych rozmiarów elementów mostu było dużym wyzwaniem logistycznym.
Jednorazowy ładunek obejmował 12 segmentów, o wadze ok. 115 ton. Holenderski statek Noorderlicht został uzbrojony w elementy mocujące, na który załadowano przy pomocy suwnicy bramowej o udźwigu 450 ton elementy mostu. Sam załadunek statku trwał prawie dwa dni.
Prefabrykaty transportowane były co ok. 6 dni. Statek po dopłynięciu do Danii wracał odebrać kolejną partię. Cała operacja miała się zamknąć w czasie 9 miesięcy.
Realizacja projektu
Przy projektowaniu oraz realizacji należało uwzględnić wytyczne duńskiego dodatku do normy EN 206-1 tj. DS2426 oraz duńskiej specyfikacji technicznej.
Ostatecznie do realizacji dobrano recepturę o klasie wytrzymałości C50/60 w klasach ekspozycji wg EN 206- 1: XC4 XS3 XD3 XF4 XA3 i klasie konsystencji S4/S5. W skład mieszanki betonowej wchodził cement CEM I 42,5N SR3 NA z cementowni Cemex Polska Sp. z o.o., kruszywo drobne 0-2 mm, kruszywo grube łamane do 16 mm, dodatki typu II oraz domieszki firmy BASF Polska Sp. z o.o.
Domieszki BASF zostały dobrane na etapie badań wstępnych jako rozwiązanie spełniające wszystkie przedstawione przez zamawiającego wymagania w zakresie utrzymania konsystencji, stabilności napowietrzenia, odpowiedniej struktury napowietrzenia oraz wpływu na uzyskiwane wytrzymałości wczesne i końcowe.
źródło: Mostostal Warszawa
Prefabrykowany most w Danii – szczegóły inwestycji
Projekt główny: Roskilde Fjord Link
Inwestor projektu głównego: Duńska Dyrekcja Dróg
Zamawiający: Acciona Infraestructuras SA, RBAI JV I/S, Rizzani de Eccher S. p. A, NV Besix SA
Wartość kontraktu: ok. 11,9 mln euro
Data podpisania kontraktu: czerwiec 2017 roku
Termin realizacji: listopad 2018 roku
foto: Mostostal Warszawa
Treści powiązane

Betonowanie zimą

Sytuacja rynku budowlanego

Zakładowa Kontrola Produkcji

Rynek pracy w budownictwie

Concretete Roads 2023 - „Betonowe drogi do zielonego świata”

Zastosowanie węzłów betoniarskich

Jak rysuje się przyszłość branży prefabrykacyjnej?

Pompy do betonu

Popiół lotny – dodatek do betonu

Geopolimery – beton nowej generacji

Pielęgnacja betonu

Domy prefabrykowane

Beton zwykły kontra beton towarowy

Cement ekologiczny

Rozwój budownictwa prefabrykowanego

Klasy betonu

Agresja chemiczna wody względem betonu

Domieszki do betonu

Rynek inwestycji – budowa dróg w Polsce 2022-2023

Jaki cement budowlany wybrać i jak go stosować?

Naprawa betonu

Beton wyrobem budowlanym

Odwierty rdzeniowe – badanie konstrukcji

Włókna do betonu

Osiedle z prefabrykatów w Toruniu

Budowa tunelu w Świnoujściu

Posadzki żywiczne – rodzaje, właściwości, zastosowania

Kostka brukowa – rodzaje

Budowa Zakopianki

Rodzaje i zastosowanie cementów

Nawierzchnie betonowe czy asfaltowe?

Rynek budowlany 2022 – raport Spectis

Badanie betonów

Budowa terminalu LNG w Świnoujściu
