• FRD Polska Tomasz Olszewski - usługa gratis
  • Konferencja SPB Serock, Narvil 7-9 października 2024 patronat medialny
Jakiego artykułu szukasz?

Budowa Zakopianki

Koniec korków na Zakopiance? Czy podróż do zimowej stolicy Polski przestanie być koszmarem kierowców? Zaglądamy na plac budowy drogi na odcinku Lubień – Rabka Zdrój. Czy kilkakrotnie przesuwany termin realizacji inwestycji jest wiążący i nową Zakopianką pojedziemy jeszcze w tym roku?
Budowa Zakopianki

Przebudowa Zakopianki przewiduje trzy nowe odcinki dróg.

Pierwszy z nich został oddany do użytku w 2019 roku. To 7-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S7 Skomielna Biała - Rabka Zdrój.

Nieco ponad dwa lata później kierowcy mogli przejechać drugim, nowym 7,6- kilometrowym odcinkiem z Lubienia do Naprawy.

Zaawansowanie prac

Aktualnie kończony jest w tunel o długości 2,06 km, który powstaje w ciągu drogi krajowej nr 7. Wydrążony został w masywie góry Mały Luboń w Beskidzie Wyspowym. Łączy miejscowości Naprawa i Skomielna Biała.

Tunel jest praktycznie na wykończeniu. Trwa montowanie oznakowania pionowego na dojazdach do tunelu, a także wykonywane jest wewnętrzne oznakowanie poziomie. Na wjeździe od strony Zakopanego prace dotyczą oblicowywania muru oporowego.

To zatem niemal kosmetyka, co sugeruje, że termin oddania inwestycji jest bliski.

W najbliższym czasie wykonane zostaną odbiory, testy, wydane pozwolenie na użytkowanie. Obecnie są wykonywane testy zainstalowanych urządzeń i systemów służących prowadzeniu ruchu. Odbędą się także ćwiczenia służb ratowniczych.

Tunel w liczbach

  • 4,7 m – wysokość tunelu
  • 14,9 m – szerokość użytkowa
  • 180 ton zużytych materiałów wybuchowych
  • 600 tys. m3 urobku skalnego
  • 190 tys. m3 wykorzystanego betonu
  • 48 tys. ton zużytej stali
  • 3156 źródeł światła – tyle wymagało zainstalowanie oświetlenia wjazdowego, przejazdowego, orientacyjnego, awaryjnego, ewakuacyjnego
  • 76 wentylatorów strumieniowych, 20 wentylatorów kurtyny powietrznej, 4 wentylatory napowietrzające oraz 11 kompletów układów różnicujących ciśnienie potrzebnych było do zainstalowania systemu wentylacji
  • 170 kamer składa się na system monitoringu wizyjnego
  • zamontowano 239 czujników dymu
  • 1 mld zł – taki jest koszt inwestycji

Z Gdańska na Podhale

Przedłużeniem fragmentu S7 z tunelem jest odcinek D47 Rdzawka – Nowy Targ. Będzie to droga klasy głównej ruchu przyspieszonego o długości 16,1 km. Przewidziane są cztery węzły. Droga wiedzie w terenie górzystym, co wiąże się z koniecznością budowy ponad dwudziestu obiektów inżynieryjnych takich jak mosty, wiadukty, estakady. Tej budowy również nie ominęły przesunięcia terminów, obecnie finalizacja inwestycji planowana jest na czerwiec 2014 roku.

Odcinek D47 zostanie połączony z drogą ekspresową S7 trasą dwujezdniową na całym przebiegu, co domknie ciąg Gdańsk – Rabka Zdrój.

***

Kilka tygodni po powstaniu artykułu inwestycja prezentuje się następująco:

Treści powiązane

Budowa tunelu w Świnoujściu
Budowa tunelu w Świnoujściu
Niewystarczająca przepustowość przepraw promowych pomiędzy wyspami Wolin i Uznam była przyczyną szukania innych rozwiązań komunikacyjnych. Wzmożony ruch lokalny i turystyczny generował długie kolejki oczekujących na prom - jedyną drogę dotarcia do dzielnicy nadmorskiej i centrum administracyjno-usługowego Świnoujścia, zależną również mocno od warunków pogodowych.
Rozwój budownictwa prefabrykowanego
Rozwój budownictwa prefabrykowanego
Nowoczesna prefabrykacja to dziedzina w Polsce raczkująca. Rodzime budownictwo posługuje się ciągle bardzo tradycyjnymi rozwiązaniami. Jednak wyższa jakość gotowych elementów budowlanych, skrócony czas realizacji inwestycji i duża ekonomiczność wynikające z zastosowania budownictwa systemowego powodują zwrot ku nowym technologiom.
Beton wyrobem budowlanym
Beton wyrobem budowlanym
Beton został prawnie ustanowiony wyrobem budowlanym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 17 listopada 2016 r., ale dopiero od 1 stycznia 2021 r. zaczęły obowiązywać wymagania wynikające z tej ustawy. Ustawodawcy przyświecała idea zwiększenia zaufania do wyrobu i podniesienia jakości rynkowej wytwarzanego betonu. To ukłon w stronę odbiorcy, nakładający jednocześnie na producenta kilka dodatkowych obowiązków.
Beton zwykły kontra beton towarowy
Beton zwykły kontra beton towarowy
Beton jest najstarszym materiałem budowlanym stosowanym do budowy różnych obiektów. Jego historia liczy ponad 9000 lat. Przez szereg wieków jego receptura ewoluowała. W dawnych czasach stosowano gips lub wapno jako czynniki wiążące beton, aby obecnie dojść do nowoczesnych, bardziej trwałych i stabilnych struktur betonu towarowego.
Klasy betonu
Klasy betonu
Beton jest materiałem budowlanym uzyskanym z połączenia kilku składników, którego kluczowym półproduktem jest cement. Zależnie od użytego cementu i zastosowanych domieszek powstaje produkt o odmiennych parametrach i przeznaczeniu. W celu znormalizowania betonu, a tym samym zagwarantowania odbiorcy produktu o oczekiwanej jakości i właściwościach wprowadzono klasy betonu.
Domieszki do betonu
Domieszki do betonu
Tempo rozwoju branży budowlanej stymuluje pojawianie się na rynku coraz bardziej nowoczesnych dodatków i domieszek do betonu. Stanowią one szeroką gamę produktów o różnorodnej budowie chemicznej i właściwościach.
Zakładowa Kontrola Produkcji
Zakładowa Kontrola Produkcji
Wdrożenie Zakładowej Kontroli Produkcji (ZKP) jest wymogiem nałożonym na producentów wyrobów budowlanych, warunkującym wprowadzenie produktów do obrotu w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej. System ZKP jest gwarancją, że produkowane wyroby budowlane są zgodne z wymaganiami specyfikacji technicznej i deklarowanymi wartościami.
Jaki cement budowlany wybrać i jak go stosować?
Jaki cement budowlany wybrać i jak go stosować?
Cement to jeden z podstawowych materiałów wykorzystywanych podczas większości robót budowlanych i wchodzący w skład mieszanek betonowych, tynkarskich i wielu innych produktów chemii budowlanej. Prawidłowy dobór tego budulca zapewnia trwałość wykonywanych elementów.
​Jak rysuje się przyszłość branży prefabrykacyjnej?
​Jak rysuje się przyszłość branży prefabrykacyjnej?
Rozmowa z Przemysławem Borkiem, prezesem Zarządu Pekabex Bet SA, Wiceprezesem Zarządu Pekabex SA. na temat sytuacji obecnej i prognoz dla rynku prefabrykacji.
Rodzaje i zastosowanie cementów
Rodzaje i zastosowanie cementów
Cement to kluczowy składnik betonu, innych materiałów budowlanych i wykończeniowych. Skąd pochodzi? Jakie ma właściwości? Czym się różnią poszczególne rodzaje cementu a tym samym do czego są wykorzystywane? Jakie są klasy cementów? Te informacje zbieramy w poniższym artykule.
Geopolimery – beton nowej generacji
Geopolimery – beton nowej generacji
Beton jest materiałem najczęściej wykorzystywanym przez człowieka. O jego popularności przesądza wysoka trwałość, wytrzymałość i łatwość formowania. Jego produkcja ma jednak negatywny wpływ na środowisko. Współczesne poszukiwanie proekologicznych technologii we wszystkich gałęziach przemysłu, w tym w budownictwie, powoduje sięgnięcie po rozwiązania znane już w starożytności.

Komentarze

brak komentarzy…