Budowa Zakopianki

Przebudowa Zakopianki przewiduje trzy nowe odcinki dróg.
Pierwszy z nich został oddany do użytku w 2019 roku. To 7-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S7 Skomielna Biała - Rabka Zdrój.
Nieco ponad dwa lata później kierowcy mogli przejechać drugim, nowym 7,6- kilometrowym odcinkiem z Lubienia do Naprawy.
Zaawansowanie prac
Aktualnie kończony jest w tunel o długości 2,06 km, który powstaje w ciągu drogi krajowej nr 7. Wydrążony został w masywie góry Mały Luboń w Beskidzie Wyspowym. Łączy miejscowości Naprawa i Skomielna Biała.
Tunel jest praktycznie na wykończeniu. Trwa montowanie oznakowania pionowego na dojazdach do tunelu, a także wykonywane jest wewnętrzne oznakowanie poziomie. Na wjeździe od strony Zakopanego prace dotyczą oblicowywania muru oporowego.
To zatem niemal kosmetyka, co sugeruje, że termin oddania inwestycji jest bliski.
W najbliższym czasie wykonane zostaną odbiory, testy, wydane pozwolenie na użytkowanie. Obecnie są wykonywane testy zainstalowanych urządzeń i systemów służących prowadzeniu ruchu. Odbędą się także ćwiczenia służb ratowniczych.
Tunel w liczbach
- 4,7 m – wysokość tunelu
- 14,9 m – szerokość użytkowa
- 180 ton zużytych materiałów wybuchowych
- 600 tys. m3 urobku skalnego
- 190 tys. m3 wykorzystanego betonu
- 48 tys. ton zużytej stali
- 3156 źródeł światła – tyle wymagało zainstalowanie oświetlenia wjazdowego, przejazdowego, orientacyjnego, awaryjnego, ewakuacyjnego
- 76 wentylatorów strumieniowych, 20 wentylatorów kurtyny powietrznej, 4 wentylatory napowietrzające oraz 11 kompletów układów różnicujących ciśnienie potrzebnych było do zainstalowania systemu wentylacji
- 170 kamer składa się na system monitoringu wizyjnego
- zamontowano 239 czujników dymu
- 1 mld zł – taki jest koszt inwestycji
Z Gdańska na Podhale
Przedłużeniem fragmentu S7 z tunelem jest odcinek D47 Rdzawka – Nowy Targ. Będzie to droga klasy głównej ruchu przyspieszonego o długości 16,1 km. Przewidziane są cztery węzły. Droga wiedzie w terenie górzystym, co wiąże się z koniecznością budowy ponad dwudziestu obiektów inżynieryjnych takich jak mosty, wiadukty, estakady. Tej budowy również nie ominęły przesunięcia terminów, obecnie finalizacja inwestycji planowana jest na czerwiec 2014 roku.
Odcinek D47 zostanie połączony z drogą ekspresową S7 trasą dwujezdniową na całym przebiegu, co domknie ciąg Gdańsk – Rabka Zdrój.
***
Kilka tygodni po powstaniu artykułu inwestycja prezentuje się następująco:
Treści powiązane

Rodzaje i zastosowanie cementów

Beton zwykły kontra beton towarowy

Geopolimery – beton nowej generacji

Budowa tunelu w Świnoujściu

Rozwój budownictwa prefabrykowanego

Jak rysuje się przyszłość branży prefabrykacyjnej?

Jaki cement budowlany wybrać i jak go stosować?

Beton wyrobem budowlanym

Klasy betonu

Zakładowa Kontrola Produkcji
