• ICCX
Jakiego artykułu szukasz?

Domowa stacja ładowania samochodu elektrycznego

Rośnie popularność elektryków i choć przybywa stacji i punktów ładowania, warto zadbać, aby mieć stały dostęp do urządzenia umożliwiającego uzupełnienie energii w aucie. Na co zwrócić uwagę wybierając wallbox?
Domowa stacja ładowania samochodu elektrycznego

Domowa stacja ładowania znacznie skraca proces ładowania w porównaniu z ładowarką, będącą elementem wyposażenia elektryka, podłączaną do zwykłego gniazdka 230 V., która posiada moc 2,3 kW. Naładowanie niewielkiego, miejskiego auta w ten sposób może zająć nawet do 12 godzin. Samochód z akumulatorem o większej pojemności może się ładować nawet dwie doby. Tak eksploatowana instalacja, szczególnie w starszych domach, może ulec przeciążeniu, przegrzaniu, co skutkuje nawet awarią.

Jak szybciej i efektywniej uzupełnić energię w samochodzie elektrycznym?

Większą (nawet dziesięciokrotnie) moc prądu zapewnić może domowa stacja ładowania samochodów elektrycznych. Dla porównania szybkie, publiczne ładowarki wykorzystujące prąd stały posiadają moc nawet 150 kW.

Domowa ładowarka to elektroniczne urządzenie kontrolujące komunikację między samochodem a stacją ładowania. Posiada nowoczesny design, wyposażona jest w wyświetlacz lub wskaźnik LED, wskazujący parametry pracy.

Zaawansowane modele umożliwiają komunikację z użytkownikiem poprzez sieć Wi-Fi lub GSM, pozwalając na sterowanie urządzeniem z poziomu smartfona.

Domowe ładowarki montowane są na ścianie garażu lub na specjalnym słupku.

Jaka domowa stacja ładowania?

Decyzję o zakupie domowej ładowarki należy poprzedzić sprawdzeniem mocy przydzielonej przez operatora sieci elektrycznej. Jeśli jest zbyt niska, ewentualne zwiększenie mocy czy modernizacja przyłącza pociągną za sobą dodatkowe koszty i formalności.

Domowe stacje ładowania mogą być zasilane prądem jednofazowym o mocy od 3,6 do 7,4 kW lub trójfazowym o mocy od 11 do 22 kW.

Wybierając domową ładowarkę należy wziąć pod uwagę jej moc, możliwości posiadanego samochodu oraz rodzaj instalacji elektrycznej.

Uwzględnia się takie zmienne, jak:

  • maksymalny amperaż,
  • typ gniazda,
  • moc ładowania (podawane w W),
  • ilość faz,
  • napięcie (podawane w V).

Najpopularniejsze stacje ładowania mają parametry:

  • 3,7 kW, zasilanie prądem jednofazowym 230 V o natężeniu 16 A
  • 7,4 kW, zasilanie prądem jednofazowym 230 V o natężeniu 32 A
  • 11 kW, zasilanie prądem trójfazowym 400 V (siła) o natężeniu 16 A
  • 22 kW, zasilanie prądem trójfazowym 400 V (siła) o natężeniu 32 A

Rodzaje wtyczek do ładowarek

Ładowarki zasilane prądem zmiennym mogą mieć dwa rodzaje wtyczek:

  • Type 1 (standard w przypadku rynku japońskiego i amerykańskiego) – jest to urządzenie o maksymalnej mocy 7,7 kW. Występuje m.in. w samochodach: Chevrolet Volt, Fiat 500e, Ford Focus Electric, C-Max Energi, Mitsubishi Outlander PHEV, Nissan Leaf I, NV200 SE Van, Toyota Prius, Opel Ampera.
  • Type 2 (wszystkie auta wprowadzane na rynek europejski powinny mieć ten standard) – jest to przydomowa stacja ładowania o maksymalnej mocy do 44 kW. Standard stanowi jednak moc do 22 kW. Takie gniazda występują w samochodach: Skoda CITIGO-e, Audi Q7 e-tron, A3 e-tron, BMW 225e, 330e, 328e, 40e, BMW i8, i3, Mercedes B Class Electric, C350e PHEV, GLE 500e, S500 PHEV, SLS EV, Vito E-Cell, Nissan Leaf II, Opel Corsa-e, Porsche Panamera S PHEV, Cayenne S E-HYBRID, Renault Zoe, Smart Electric Drive, Tesla Model 3, Model S, Model X, Volvo V60 PHEV, XC90 PHEV, Volkswagen ID 3, e-Golf, e-up!

Ładowarki publiczne wykorzystujące prąd stały mogą być również wyposażone w złącza typu CHAdeMO (CHArge de MOve) o mocy około 50 kW (powszechne w Azji).

Występują także zmodyfikowane złącza Type 2 (Tesla Connector) stosowane w ładowarkach Tesla Supercharger. To ultraszybkie ładowarki prądu stałego (50-120 kW) przeznaczone do ładowania samochodów marki Tesla.

Korzyści z domowej stacji ładowania

Zamontowanie ładowarki do samochodów elektrycznych pozwala znacznie skrócić proces uzupełniania energii w akumulatorze, a tym samym wydłużyć czas korzystania z samochodu.

Gwarantuje też niezależność – nie trzeba martwić się poszukiwaniem stacji ładowania w pobliżu miejsca zamieszkania. Proces ładowania odbywa się na własnej posesji.

Fot. fgenergy.pl

Treści powiązane

Obowiązkowe punkty ładowania elektryków – zmiana przepisów
Obowiązkowe punkty ładowania elektryków – zmiana przepisów
Od 1 stycznia 2025 roku właściciele i zarządcy budynków niemieszkalnych muszą zainwestować w ładowarki do samochodów elektrycznych.
Fotowoltaika w domu i firmie
Fotowoltaika w domu i firmie
Funkcjonowanie bez energii elektrycznej wydaje się współcześnie niemożliwe. Potrzebujemy jej jak powietrza do życia, pracy, wypoczynku. Niemniej rosnąca świadomość tego, jak produkcja energii negatywnie wpływa na środowisko powoduje, że coraz częściej i chętniej zwracamy się ku odnawialnym źródłom energii.
Fotowoltaika – kontrole instalacji u prosumentów
Fotowoltaika – kontrole instalacji u prosumentów
Przeprowadzane kontrole fotowoltaiki wynikają z zauważonych nadużyć, jakich dopuszczają się właściciele mikroinstalacji. Część prosumentów nie respektuje pewnych przepisów. Co obejmują kontrolę? Jakie nadużycia mają wyeliminować? Co grozi za niezgodne z przepisami użytkowanie fotowoltaiki?
Magazyny energii dla domu
Magazyny energii dla domu
Dowiedz się, czym są magazyny energii. Poznaj ich działanie, zastosowanie i korzyści. Na jakie dofinansowanie można liczyć przy zakupie magazynu energii.
Zeroemisyjna energetyka i transport – projekty NFOŚiGW
Zeroemisyjna energetyka i transport – projekty NFOŚiGW
Przygotowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej programy wsparcia zeroemisyjnej energetyki rozproszonej oraz zeroemisyjnego transportu mają zostać sfinansowane ze środków Funduszu Modernizacyjnego przewidzianego na lata 2021-2030, unijnego instrumentu wsparcia realizacji celów energetycznych oraz klimatycznych. Na czym polegają poszczególne inicjatywy? Na jakie dofinansowanie można liczyć?

Komentarze

brak komentarzy…