Inwestycje kolejowe 2025
Planowane inwestycje na kolei
"Jeszcze w styczniu mamy zamiar ogłosić absolutnie największy w historii PKP PLK pojedynczy przetarg, czyli przebudowę odcinka Białystok - Ełk. To część przyszłej magistrali Rail Baltica, ale też bardzo istotny odcinek komunikacyjny w Polsce i dla transportu towarowego i dla transportu pasażerskiego" – informuje Marcin Mochocki, dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP PLK.
W pierwszym kwartale 2025 roku PKP PLK będą ogłaszać kolejne postępowania dla odcinka projektu Podłęże - Piekiełko o wartości 2,3 mld zł i na odcinek Tymbark - Limanowa za 1,3 mld zł, oraz na przebudowę odcinka Skierniewice - Czachówek Wschodni o wartości ok. 1,4 mld zł.
Plany na drugi kwartał obejmują przetarg na budowę stacji Biała Rawska wartości 130 mln zł.
Na trzeci kwartał przewidziano przetargi na odcinek Wierzchucin - Lipowa Tucholska wartości 1,3 mld zł, na odcinek Maksymilianowo - Wierzchucin wartości 1,2 mld zł, na odcinki Lębork - Łeba i Łeba - Elektrownia Jądrowa - Choczewo o wartości 1,2 mld zł i na odcinek Gdańsk Osowa - Gdynia Główna za 1,2 mld zł.
Przetargi na przebudowę stacji Warszawa Wschodnia o wartości 3,3 mld zł, odcinek Lipowa Tucholska - Kościerzyna za 1,3 mld zł i na odcinek Czarnków - Rogoźno - Wągrowiec wartości 400 mln zł zaplanowano na czwarty kwartał 2025 roku.
Inwestycje na kolei z KPK
W najbliższych latach największe inwestycje kolejowe finansowane będą w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Mowa tu m.in. o:
- modernizacji ciągu E 65 na odcinku Będzin - Katowice - Zebrzydowice (wraz z węzłem katowickim) o wartości 7,29 mld zł,
- pracach na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Słupsk o wartości 5,42 mld zł,
- modernizacji linii kolejowej nr 201 Maksymilianowo - Kościerzyna - Gdynia o wartości 9,25 mld zł, budowa linii kolejowej Podłęże - Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz o wartości 14 mld zł,
- modernizacji linii kolejowej E 75 (Rail Baltica) na odcinku Białystok - Ełk wartości 5,86 mld zł,
- modernizacji stacji Warszawa Wschodnia o wartości 3,3 mld zł.
Długoterminowe plany inwestycyjne na kolei
Po 2026 roku PKP PKL planuje skupić się na inwestycjach lokalnych w ramach programu Kolej Plus. Przewidziano 10 mld zł na przetargi w ramach tego programu na lata 2026-2027.
Z kolei w ramach Krajowego Programu Kolejowego PKP PLK skoncentruje się w perspektywie najbliższych trzech lata na wymienionych powyżej sześciu strategicznych projektach.
Największa inwestycja kolejowa PKP PLK
Planowana modernizacja odcinka Białystok-Ełk zrewolucjonizuje podróże na tym odcinku Rail Baltica. Linia do Ełku ma być wybudowana w standardzie dwutorowym, praktycznie bezkolizyjnym. Na 80% trasy pociągi będą mogły uzyskiwać prędkość do 200 km/h, na pozostałych – do 160 km/h.
W samym Białymstoku powstanie bezkolizyjny przejazd tunelem drogowym przy ul. Popiełuszki, nastąpi przesunięcie przystanku kolejowego na osiedlu Bacieczki bliżej centrów handlowych, a także zostanie zbudowane przejście pieszo-rowerowe pod torami na przedłużeniu ul. Wrocławskiej.
Szacowany kosztorys 100-kilometrowego odcina to 6 mld zł. Prace na tej trasie mają zakończyć się w 2029 roku.
Fot. kolejeslaskie.com