• ICCX
Jakiego artykułu szukasz?

Inwestycje kolejowe 2025

Wartość planowanych przez PKP PLK przetargów, które zostaną ogłoszone w 2025 roku wyniesie ponad 15 mld zł. Mają dotyczyć 1300 km torów. Poznaj, jakie inwestycje przewidziano w najbliższym czasie na kolei.
Inwestycje kolejowe 2025

Planowane inwestycje na kolei

"Jeszcze w styczniu mamy zamiar ogłosić absolutnie największy w historii PKP PLK pojedynczy przetarg, czyli przebudowę odcinka Białystok - Ełk. To część przyszłej magistrali Rail Baltica, ale też bardzo istotny odcinek komunikacyjny w Polsce i dla transportu towarowego i dla transportu pasażerskiego" – informuje Marcin Mochocki, dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP PLK.

W pierwszym kwartale 2025 roku PKP PLK będą ogłaszać kolejne postępowania dla odcinka projektu Podłęże - Piekiełko o wartości 2,3 mld zł i na odcinek Tymbark - Limanowa za 1,3 mld zł, oraz na przebudowę odcinka Skierniewice - Czachówek Wschodni o wartości ok. 1,4 mld zł.

Plany na drugi kwartał obejmują przetarg na budowę stacji Biała Rawska wartości 130 mln zł.

Na trzeci kwartał przewidziano przetargi na odcinek Wierzchucin - Lipowa Tucholska wartości 1,3 mld zł, na odcinek Maksymilianowo - Wierzchucin wartości 1,2 mld zł, na odcinki Lębork - Łeba i Łeba - Elektrownia Jądrowa - Choczewo o wartości 1,2 mld zł i na odcinek Gdańsk Osowa - Gdynia Główna za 1,2 mld zł.

Przetargi na przebudowę stacji Warszawa Wschodnia o wartości 3,3 mld zł, odcinek Lipowa Tucholska - Kościerzyna za 1,3 mld zł i na odcinek Czarnków - Rogoźno - Wągrowiec wartości 400 mln zł zaplanowano na czwarty kwartał 2025 roku.

Inwestycje na kolei z KPK

W najbliższych latach największe inwestycje kolejowe finansowane będą w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Mowa tu m.in. o:

  • modernizacji ciągu E 65 na odcinku Będzin - Katowice - Zebrzydowice (wraz z węzłem katowickim) o wartości 7,29 mld zł,
  • pracach na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Słupsk o wartości 5,42 mld zł,
  • modernizacji linii kolejowej nr 201 Maksymilianowo - Kościerzyna - Gdynia o wartości 9,25 mld zł, budowa linii kolejowej Podłęże - Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz o wartości 14 mld zł,
  • modernizacji linii kolejowej E 75 (Rail Baltica) na odcinku Białystok - Ełk wartości 5,86 mld zł,
  • modernizacji stacji Warszawa Wschodnia o wartości 3,3 mld zł.

Długoterminowe plany inwestycyjne na kolei

Po 2026 roku PKP PKL planuje skupić się na inwestycjach lokalnych w ramach programu Kolej Plus. Przewidziano 10 mld zł na przetargi w ramach tego programu na lata 2026-2027.

Z kolei w ramach Krajowego Programu Kolejowego PKP PLK skoncentruje się w perspektywie najbliższych trzech lata na wymienionych powyżej sześciu strategicznych projektach.

Największa inwestycja kolejowa PKP PLK

Planowana modernizacja odcinka Białystok-Ełk zrewolucjonizuje podróże na tym odcinku Rail Baltica. Linia do Ełku ma być wybudowana w standardzie dwutorowym, praktycznie bezkolizyjnym. Na 80% trasy pociągi będą mogły uzyskiwać prędkość do 200 km/h, na pozostałych – do 160 km/h.

W samym Białymstoku powstanie bezkolizyjny przejazd tunelem drogowym przy ul. Popiełuszki, nastąpi przesunięcie przystanku kolejowego na osiedlu Bacieczki bliżej centrów handlowych, a także zostanie zbudowane przejście pieszo-rowerowe pod torami na przedłużeniu ul. Wrocławskiej.

Szacowany kosztorys 100-kilometrowego odcina to 6 mld zł. Prace na tej trasie mają zakończyć się w 2029 roku.

Fot. kolejeslaskie.com

Treści powiązane

Problemy firm z branży budownictwa kolejowego
Problemy firm z branży budownictwa kolejowego
Ostatnie lata nie należały do najlepszych dla firm z branży budownictwa kolejowego. Znaczny spadek kontraktów spowodowany był brakiem inwestycji realizowanych przez Polskie Linie Kolejowe. Poprawy sytuacji upatruje się w odblokowaniu pieniędzy unijnych i uruchomieniu Krajowego Programu Kolejowego, które ożywią inwestycje infrastrukturalne na kolei.
Uprawnienia budowlane – uprawnienia kolejowe
Uprawnienia budowlane – uprawnienia kolejowe
Uprawnienia kolejowe pozwalają na wykonywanie samodzielnych funkcji technicznych przy projektowaniu lub budowie obiektów związanych z infrastrukturą kolejową lub urządzeń zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym. Jakie są rodzaje uprawnień kolejowych? Jak zdobyć takie uprawnienia?
Przyszłość transportu kolejowego – debata na Forum Ekonomicznym w Karpaczu 2024
Przyszłość transportu kolejowego – debata na Forum Ekonomicznym w Karpaczu 2024
„Kolej u progu wielkich zmian” – to tytuł jednej z debat XXXIII Forum Ekonomicznego w Karpaczu, podczas której podjęto problematykę wyzwań i perspektyw rozwoju polskiego transportu szynowego w obliczu zmieniającej się sytuacji geopolitycznej i gospodarczej. Dyskusje dotyczyły strategii, celów i priorytetów w tej dziedzinie, a także sposobów pozyskiwania środków na inwestycje infrastrukturalne. Poruszane były kwestie modernizacji polskiej kolei oraz jej konkurencyjności na europejskim rynku.
Zielone światło dla budownictwa kolejowego?
Zielone światło dla budownictwa kolejowego?
Mała liczba nowych inwestycji realizowanych przez Polskie Linie Kolejowe negatywnie wpłynęła na kondycję firm z branży budownictwa kolejowego. Największe problemy odnotowały mniejsze firmy specjalizujące się w wykonawstwie kolejowym lub produkcji na rzecz wykonawstwa kolejowego. Zdecydowanie lepiej radziły sobie większe przedsiębiorstwa, o bardziej zdywersyfikowanym profilu działalności. Ale i duzi gracze odczuli brak inwestycji na kolei.
Krajowy Program Kolejowy
Krajowy Program Kolejowy
Krajowy Program Kolejowy (KPK) przewiduje realizację ponad 240 projektów inwestycyjnych związanych poprawą, unowocześnieniem, usprawnieniem ruchu kolejowego. Przewidziane na rozbudowę sieci kolejowej 77 mld złotych ma znacząco przysłużyć się jakości podróżowania koleją w aglomeracjach, na trasach regionalnych, międzyregionalnych oraz zwiększyć konkurencyjność przewozów towarowych.

Komentarze

brak komentarzy…