• FRD Polska Tomasz Olszewski - usługa gratis
  • World of BUILD Expo
Jakiego artykułu szukasz?

Najdłuższy tunel w Polsce będzie miał pięć kilometrów długości

Polska infrastruktura drogowa wkracza w nową erę dzięki realizacji projektu budowy najdłuższego tunelu drogowego w kraju. Tunel, będący częścią obwodnicy Szczecina, stanie się kluczowym elementem w systemie komunikacyjnym regionu i całego kraju. Będzie to jednocześnie drugi, obok tunelu pod Świną, obiekt tego typu na Pomorzu Zachodnim.
Najdłuższy tunel w Polsce będzie miał pięć kilometrów długości

Inwestycja o strategicznym znaczeniu

Tunel, którego długość przekroczy 5 kilometrów, stanowić będzie fragment obwodnicy Szczecina powstającej w ciągu drogi ekspresowej S6.

Obwodnica Szczecina to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych ostatnich lat. Połączy lewy i prawy brzeg Odry, znacznie usprawniając ruch tranzytowy oraz lokalny. Projekt realizowany jest w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad.

Wartość budowy obwodnicy przekroczy 7,5 mld zł.

Źródło: gddkia.gov.pl

Nowoczesne rozwiązania inżynieryjne

Budowa tunelu wymaga zastosowania najnowocześniejszych technologii i innowacyjnych rozwiązań inżynieryjnych. Konstrukcja powstaje przy użyciu metody TBM (Tunnel Boring Machine), co pozwala na szybkie i bezpieczne drążenie w trudnych warunkach geologicznych. Tunel zostanie wyposażony w zaawansowane systemy wentylacji, oświetlenia oraz monitoringu, co zagwarantuje wysoki poziom bezpieczeństwa użytkowników.

„Będzie to dwururowy obiekt drążony maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła niemal 15 m, a grubość obudowy 60 cm. Na przebiegu tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które będą służyły przede wszystkim do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych" - podaje GDDKiA.

Z przekazanych informacji wynika, że spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą mieć długość około 600 m.

„Tunel pod Odrą został zaprojektowany z uwzględnieniem zagrożenia powodziowego. Biorąc pod uwagę bliskość Odry, w szczególności od strony wschodniego wlotu do tunelu, w projekcie wzięto pod uwagę szacowany poziom wody 500-letniej, czyli ryzyka, które przewidywane jest raz na 500 lat” - informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA.

Wlot do tunelu zaczynać się będzie za węzłem Police. Jego trasa zostanie wytyczona pod instalacjami Zakładów Chemicznych, liniami kolejowymi, drogą wojewódzka nr 114, terenami portu Police i nurtem Odry. Wylot zaplanowano na około 500 m od wschodniego brzegu Odry.

Korzyści płynące z realizacji projektu

Główne cele budowy tunelu i obwodnicy miasta to:

  • odciążenie ruchu w centrum Szczecina i okolicznych miejscowościach
  • zwiększenie bezpieczeństwa na drogach
  • skrócenie czasu przejazdu i poprawa komfortu podróżowania
  • wzmocnienie połączeń drogowych z krajami sąsiadującymi oraz portami.

Tunel drogowy w ramach obwodnicy Szczecina nie tylko usprawni komunikację, ale również przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu, zwiększając atrakcyjność inwestycyjną i turystyczną miasta.

Sama inwestycja opierać się w dużej mierze na lokalnych firmach lub podwykonawcach zatrudniających osoby ze Szczecina, Polic i szerzej województwa. To zatem wielki impuls dla rozwoju gospodarki w woj. zachodniopomorskim.

Najdłuższy tunel drogowy w Polsce, będący częścią obwodnicy Szczecina, to przełomowy projekt w infrastrukturze drogowej kraju. Dzięki jego realizacji Szczecin stanie się ważnym węzłem komunikacyjnym, ułatwiającym przepływ towarów i ludzi. Inwestycja ta niewątpliwie przyczyni się do rozwoju regionu oraz poprawy jakości życia mieszkańców.

Zakończenie prac planowane jest na 2032 rok.

Fot. Freepik

Treści powiązane

​Mieszalniki koloidalne o wysokim stopniu rozdrabniania - nowa technologia przy podawaniu mieszaniny wypełniającej w tunelowaniu TBM
​Mieszalniki koloidalne o wysokim stopniu rozdrabniania - nowa technologia przy podawaniu mieszaniny wypełniającej w tunelowaniu TBM
Prezentujemy komentarz Tomasza Olszewskiego, dyrektora handlowego firmy FRD Polska Sp. z o.o. na temat mieszalników koloidalnych o wysokim stopniu rozdrabniania, wykorzystywanych przy pracach TBM.
Najdłuższy tunel kolejowy na świecie
Najdłuższy tunel kolejowy na świecie
Najdłuższy tunel kolejowy na świecie ma powstać pod Bałtykiem. Poznaj zamierzenia inwestycji, jej lokalizację, projekt.
Budowa metra w Krakowie
Budowa metra w Krakowie
Kraków szykuje się do budowy metra. Miałoby to być drugie miasto w Polsce, w którym dostępny byłby taki środek transportu. Jako termin pierwszych przejazdów wskazuje się rok 2032.
Budowa tunelu w Świnoujściu
Budowa tunelu w Świnoujściu
Niewystarczająca przepustowość przepraw promowych pomiędzy wyspami Wolin i Uznam była przyczyną szukania innych rozwiązań komunikacyjnych. Wzmożony ruch lokalny i turystyczny generował długie kolejki oczekujących na prom - jedyną drogę dotarcia do dzielnicy nadmorskiej i centrum administracyjno-usługowego Świnoujścia, zależną również mocno od warunków pogodowych.
Tunel w Babicy – postępy prac na S19
Tunel w Babicy – postępy prac na S19
Ponad dwukilometrowy tunel powstaje w ciągu drogi ekspresowej S19 na odcinku Rzeszów Południe – Babica. Inwestycję realizuje konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Do wydrążenia tunelu wykorzystana została maszyna TBM „Karpatka”.
Technologie i metody budowy tuneli
Technologie i metody budowy tuneli
Tunele to konstrukcje inżynierskie mające umożliwić szybkie i bezpieczne podróżowanie w miejscach wcześniej niedostępnych dla transportu. Ich budowa odbywa się w trudnych warunkach, wymaga zaangażowania ciężkiego, specjalistycznego sprzętu, aby zapewnić sprawną realizację projektu, a przede wszystkim zminimalizować ryzyko pracy pod ziemią. Poznaj najpopularniejszą obecnie metodę drążenia tuneli – TBM.
Budowa tunelu w ciągu drogi S19
Budowa tunelu w ciągu drogi S19
Trwają przygotowania do rozpoczęcia prac związanych z wydrążeniem ponad dwukilometrowego tunelu w ciągu drogi ekspresowej S19 na odcinku Rzeszów Południe–Babica. Dowiedz się więcej o tej spektakularnej inwestycji na szlaku Via Carpatia. Poznaj stopień zaawansowania prac.
Najdłuższy podwodny tunel połączy Niemcy i Danię
Najdłuższy podwodny tunel połączy Niemcy i Danię
Rekordowa inwestycja powstaje pod cieśniną Bełt. Będzie to najdłuższy tunel drogowo-kolejowy na świecie, najdłuższy tunel drogowy pod wodą na świecie i najgłębszy tunel drogowo-kolejowy na świecie. Tunel połączy wyspy Lolland i Fehmarn.

Komentarze

brak komentarzy…