Potężny wzrost potencjału inwestycyjnego w polskim budownictwie kolejowym
KDP podbija stawkę
Kluczowym czynnikiem, który doprowadził do tak znacznego wzrostu, było włączenie do planów budowy sieci Kolei Dużych Prędkości, będącej częścią projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Jak zauważa Spectis, po decyzji podjętej w czerwcu 2024 r. o realizacji KDP, łączna wartość projektów wzrosła z 130 mld zł do obecnych 283 mld zł. Oznacza to ogromny zastrzyk kapitału dla branży, która przez ostatnie lata zmagała się z niestabilnym wolumenem zamówień.
Unijne środki napędzają modernizację
Ogromne znaczenie ma również dostęp do środków z Unii Europejskiej, w tym z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). To właśnie dzięki unijnemu finansowaniu możliwe jest prowadzenie tak szeroko zakrojonych inwestycji. Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury, tylko w ramach KPO realizowane są 41 przedsięwzięcia o łącznej wartości ponad 11 mld zł. Fundusze te są niezbędne do modernizacji i rozbudowy infrastruktury kolejowej, co przekłada się na zwiększenie prędkości, przepustowości oraz poprawę dostępności transportu kolejowego w całym kraju. Dodatkowe środki popłyną również z programów takich jak FEnIKS, CEF czy Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.
Stabilizacja i nowe perspektywy
Po okresie spowolnienia aktywności przetargowej, w minionych latach branża wreszcie łapie oddech. Firmy wykonawcze, takie jak Torpol, Budimex, ZUE i Trakcja, obserwują stabilizację portfela zamówień, co jest kluczowe dla ich zdolności produkcyjnych. W listopadzie 2025 r. ogłoszono już pierwsze przetargi na projekty, takie jak modernizacja linii Białystok-Ełk w ramach Rail Baltica. To zapowiedź intensywnych działań w najbliższych latach.
Sektor kolejowy stoi przed ogromną szansą na trwałe przekształcenie polskiego systemu transportowego. Wzrost potencjału inwestycyjnego, napędzany przez KDP i środki unijne, tworzy solidne fundamenty pod modernizację i rozwój, które przyniosą korzyści zarówno pasażerom, jak i transportowi towarowemu. Wyzwaniem pozostaje jednak utrzymanie ciągłości i przewidywalności w ogłaszaniu zamówień.

Podsumowanie
Obecna sytuacja na rynku budownictwa kolejowego w Polsce to mieszanka optymizmu i strategicznego planowania. Potężny wzrost wartości inwestycji, wsparty finansowaniem z KPO i decyzjami dotyczącymi KDP, rysuje obiecujące perspektywy dla całego sektora. To szansa na unowocześnienie kolei na niespotykaną dotąd skalę i trwałe wzmocnienie polskiej gospodarki.
Foto: Pixabay
Treści powiązane

Zielone światło dla budownictwa kolejowego?

Najdłuższy tunel kolejowy na świecie

Uprawnienia budowlane – uprawnienia kolejowe

Ruszają kolejne przetargi CPK w 2025 roku

Inwestycje kolejowe 2025

Krajowy Program Kolejowy
