Budowa metra w Krakowie
Takie plany potwierdził Aleksander Miszalski, prezydent Krakowa. Obecnie trwa oczekiwanie na decyzję środowiskową dotyczącą pierwszego etapu budowy pierwszej linii metra. Ma zostać wydana w pierwszym kwartale 2025 roku.
„Planujemy także zawarcie partnerstwa z krakowskimi uczelniami – Politechniką Krakowską, Akademią Górniczo-Hutniczą i Uniwersytetem Ekonomicznym. We współpracy z innymi wybitnymi specjalistami powołamy Radę Naukowo-Techniczną ds. budowy metra. Dzięki temu, ale też przy aktywnym udziale mieszkańców, chcielibyśmy do połowy przyszłego roku uzyskać decyzje o uwarunkowaniach środowiskowych, zaś do jego końca wybrać wykonawcę i zawrzeć umowę na opracowanie dokumentacji projektowej oraz decyzji realizacyjnych” – przekazał zastępca prezydenta Stanisław Mazur.
Planowane metro w Krakowie
Ok. 26 kilometrów ma mieć pierwsza linia krakowskiego metra i przebiegać będzie z Nowej Huty w kierunku ulicy Piastowskiej.
Koszt budowy szacuje się na 13,5 mld zł. Zakup taboru do obsługi podziemnego transportu ma wynieść 1,5 mld zł. Pieniądze na inwestycje pochodzić mają z budżetu miasta, budżetu państwa oraz Unii Europejskiej – tak ma zostać sfinansowany pierwszy etap budowy. W kolejnych etapach planowane jest partnerstwo publiczno-prywatne.
Pierwszy etap budowy
Na początek ma powstać w ścisłym centrum Krakowa ok. 6-kilometrowy odcinek. Będzie obejmować trasę od skrzyżowania ul. Reymonta i ul. Piastowskiej do realizowanej obecnie linii tramwajowej KST IV (ul. Meissnera – Mistrzejowice) w obszarze ronda Młyńskiego. Planowana jest stacja w obrębie skrzyżowania ulic Karmelickiej, Podwale i Dunajewskiego. Na tym odcinku zaplanowano przystanki rondo Mogilskie, Dworzec Główny, Teatr Bagatela, AGH.
Koszt budowy tego etapu szacuje się na 3 mld zł. Etap wschodni i zachodni, czyli kolejne blisko 20 km podziemnego transportu mają kosztować ok. 10 mld zł.
Kolejnym krokiem będzie wyłonienie wykonawcy, zawarcie umowy na dokumentację projektową wraz z uzyskaniem decyzji ZRID (zezwalającej na realizację inwestycji drogowej) lub pozwolenia na budowę.
Prace projektowe powinny zostać sfinalizowane na koniec 2028 r. uzyskaniem decyzji ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności (w 36 miesięcy od zawarcia umowy). Termin na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych oraz przebieg prac zależny jest od stopnia zaawansowania działań poprzedzających.
Metro na problemy komunikacyjne Krakowa
Stanisław Mazur, zastępca prezydenta odpowiedzialny za budowę metra poinformował, że „powstanie prawdziwego metra to odpowiedź i remedium na największe krakowskie bolączki. Od rozładowania korków, przez poprawę bezpieczeństwa, komfortu i czasu dojazdu, skomunikowanie dzielnic peryferyjnych, po skuteczną walkę ze smogiem. Niemal milionowe miasto, w którym już dziś żyjemy potrzebuje nowoczesnego, szybkiego transportu. Takiego, które pozwoli zachęcać do zrównoważonego transportu i stworzy kręgosłup komunikacyjny miasta. To jest kwestia rozwoju cywilizacyjnego.”