• Tauron Dystrybucja
Jakiego artykułu szukasz?

Budowa metra w Krakowie

Kraków szykuje się do budowy metra. Miałoby to być drugie miasto w Polsce, w którym dostępny byłby taki środek transportu. Jako termin pierwszych przejazdów wskazuje się rok 2032.
Budowa metra w Krakowie

Takie plany potwierdził Aleksander Miszalski, prezydent Krakowa. Obecnie trwa oczekiwanie na decyzję środowiskową dotyczącą pierwszego etapu budowy pierwszej linii metra. Ma zostać wydana w pierwszym kwartale 2025 roku.

„Planujemy także zawarcie partnerstwa z krakowskimi uczelniami – Politechniką Krakowską, Akademią Górniczo-Hutniczą i Uniwersytetem Ekonomicznym. We współpracy z innymi wybitnymi specjalistami powołamy Radę Naukowo-Techniczną ds. budowy metra. Dzięki temu, ale też przy aktywnym udziale mieszkańców, chcielibyśmy do połowy przyszłego roku uzyskać decyzje o uwarunkowaniach środowiskowych, zaś do jego końca wybrać wykonawcę i zawrzeć umowę na opracowanie dokumentacji projektowej oraz decyzji realizacyjnych” – przekazał zastępca prezydenta Stanisław Mazur.

Planowane metro w Krakowie

Ok. 26 kilometrów ma mieć pierwsza linia krakowskiego metra i przebiegać będzie z Nowej Huty w kierunku ulicy Piastowskiej.

Koszt budowy szacuje się na 13,5 mld zł. Zakup taboru do obsługi podziemnego transportu ma wynieść 1,5 mld zł. Pieniądze na inwestycje pochodzić mają z budżetu miasta, budżetu państwa oraz Unii Europejskiej – tak ma zostać sfinansowany pierwszy etap budowy. W kolejnych etapach planowane jest partnerstwo publiczno-prywatne.

Pierwszy etap budowy

Na początek ma powstać w ścisłym centrum Krakowa ok. 6-kilometrowy odcinek. Będzie obejmować trasę od skrzyżowania ul. Reymonta i ul. Piastowskiej do realizowanej obecnie linii tramwajowej KST IV (ul. Meissnera – Mistrzejowice) w obszarze ronda Młyńskiego. Planowana jest stacja w obrębie skrzyżowania ulic Karmelickiej, Podwale i Dunajewskiego. Na tym odcinku zaplanowano przystanki rondo Mogilskie, Dworzec Główny, Teatr Bagatela, AGH.

Koszt budowy tego etapu szacuje się na 3 mld zł. Etap wschodni i zachodni, czyli kolejne blisko 20 km podziemnego transportu mają kosztować ok. 10 mld zł.

Kolejnym krokiem będzie wyłonienie wykonawcy, zawarcie umowy na dokumentację projektową wraz z uzyskaniem decyzji ZRID (zezwalającej na realizację inwestycji drogowej) lub pozwolenia na budowę.

Prace projektowe powinny zostać sfinalizowane na koniec 2028 r. uzyskaniem decyzji ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności (w 36 miesięcy od zawarcia umowy). Termin na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych oraz przebieg prac zależny jest od stopnia zaawansowania działań poprzedzających.

Metro na problemy komunikacyjne Krakowa

Stanisław Mazur, zastępca prezydenta odpowiedzialny za budowę metra poinformował, że „powstanie prawdziwego metra to odpowiedź i remedium na największe krakowskie bolączki. Od rozładowania korków, przez poprawę bezpieczeństwa, komfortu i czasu dojazdu, skomunikowanie dzielnic peryferyjnych, po skuteczną walkę ze smogiem. Niemal milionowe miasto, w którym już dziś żyjemy potrzebuje nowoczesnego, szybkiego transportu. Takiego, które pozwoli zachęcać do zrównoważonego transportu i stworzy kręgosłup komunikacyjny miasta. To jest kwestia rozwoju cywilizacyjnego.”

Treści powiązane

Uprawnienia budowlane – uprawnienia kolejowe
Uprawnienia budowlane – uprawnienia kolejowe
Uprawnienia kolejowe pozwalają na wykonywanie samodzielnych funkcji technicznych przy projektowaniu lub budowie obiektów związanych z infrastrukturą kolejową lub urządzeń zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym. Jakie są rodzaje uprawnień kolejowych? Jak zdobyć takie uprawnienia?
Zielone światło dla budownictwa kolejowego?
Zielone światło dla budownictwa kolejowego?
Mała liczba nowych inwestycji realizowanych przez Polskie Linie Kolejowe negatywnie wpłynęła na kondycję firm z branży budownictwa kolejowego. Największe problemy odnotowały mniejsze firmy specjalizujące się w wykonawstwie kolejowym lub produkcji na rzecz wykonawstwa kolejowego. Zdecydowanie lepiej radziły sobie większe przedsiębiorstwa, o bardziej zdywersyfikowanym profilu działalności. Ale i duzi gracze odczuli brak inwestycji na kolei.
Inwestycje budowlane w Polsce 2024
Inwestycje budowlane w Polsce 2024
Największe planowane i realizowane w Polsce inwestycje budowlane opiewają na kwotę ok. 865 mld zł. Według raportu analityków Spectis wartość projektów w fazie budowy wynosi 152 mld zł, a projektów na etapie przetargu, planowania bądź wstępnej koncepcji – 713 mld zł.
Krajowy Program Kolejowy
Krajowy Program Kolejowy
Krajowy Program Kolejowy (KPK) przewiduje realizację ponad 240 projektów inwestycyjnych związanych poprawą, unowocześnieniem, usprawnieniem ruchu kolejowego. Przewidziane na rozbudowę sieci kolejowej 77 mld złotych ma znacząco przysłużyć się jakości podróżowania koleją w aglomeracjach, na trasach regionalnych, międzyregionalnych oraz zwiększyć konkurencyjność przewozów towarowych.
Problemy firm z branży budownictwa kolejowego
Problemy firm z branży budownictwa kolejowego
Ostatnie lata nie należały do najlepszych dla firm z branży budownictwa kolejowego. Znaczny spadek kontraktów spowodowany był brakiem inwestycji realizowanych przez Polskie Linie Kolejowe. Poprawy sytuacji upatruje się w odblokowaniu pieniędzy unijnych i uruchomieniu Krajowego Programu Kolejowego, które ożywią inwestycje infrastrukturalne na kolei.
Technologie i metody budowy tuneli
Technologie i metody budowy tuneli
Tunele to konstrukcje inżynierskie mające umożliwić szybkie i bezpieczne podróżowanie w miejscach wcześniej niedostępnych dla transportu. Ich budowa odbywa się w trudnych warunkach, wymaga zaangażowania ciężkiego, specjalistycznego sprzętu, aby zapewnić sprawną realizację projektu, a przede wszystkim zminimalizować ryzyko pracy pod ziemią. Poznaj najpopularniejszą obecnie metodę drążenia tuneli – TBM.

Komentarze

brak komentarzy…