• Tauron Dystrybucja
Jakiego artykułu szukasz?

Destrukt asfaltowy

Dowiedz się, czym jest i jak powstaje destrukt asfaltowy. Przeczytaj, gdzie znajduje zastosowanie i jakie są korzyści z jego użycia.
Destrukt asfaltowy

Destrukt asfaltowy to materiał powstający w wyniku frezowania nawierzchni asfaltowej. Jego pozyskiwanie odbywa się w wyniku destrukcji drogi, dokonywanej w trakcie jej remontu czy modernizacji, stąd taka nazwa mieszanki mineralno-asfaltowej, która może być powtórnie zagospodarowania choćby do utwardzenia, np. drogi gminnej czy pobocza.

Jak powstaje destrukt asfaltowy

Destrukt asfaltowy jest uzyskiwany w wyniku frezowania warstw asfaltowych, rozkruszenia płyt wyciętych z nawierzchni asfaltowej, brył uzyskiwanych z płyt oraz z mieszanki mineralno-asfaltowej odrzuconej lub będącej nadwyżką produkcji.

Około 95% destruktu asfaltowego stanowi kruszywo, natomiast pozostałe 5% to lepiszcze, obecnie wyłącznie asfaltowe. Destrukt asfaltowy stosuje się głównie w mieszankach mineralno-asfaltowych jako częściowy substytut kruszywa.

Kiedy destrukt asfaltowy nie jest odpadem

Według przepisów prawa destrukt klasyfikowany był jako odpad budowlany, nie podlegający ponownemu zagospodarowaniu, materiał wtórny gromadzony na hałdach.

Aby ułatwić jego stosowania w budownictwie drogowym w sposób niebudzący wątpliwości, co do jego jakości oraz prawidłowego i bezpiecznego wykorzystania, minister klimatu i środowiska podpisał w 2021 r. rozporządzenie w sprawie określenia szczegółowych kryteriów stosowania warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego.

Według przepisów rozporządzenia destrukt asfaltowy przestaje być odpadem, jeśli realizuje kryteria:

  • spełnia wymogi techniczne przemysłu budownictwa drogowego,
  • jest zgodny z istniejącymi przepisami i normami, które mają zastosowanie do produktów,
  • nie prowadzi do ogólnych niekorzystnych oddziaływań na środowisko lub zdrowie ludzkie.

Powstały destrukt nie może być zanieczyszczony substancjami innymi niż te, które są wykorzystywane do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych oraz podczas ich stosowania i normalnego użytkowania. Uzyskany materiał jest badany przez certyfikowane laboratorium pod kątem składu, jeśli spełnia wspomniane powyżej kryteria, nie jest traktowany jak odpad, lecz materiał do ponownego zagospodarowania.

Wykorzystanie destruktu asfaltowego

Destrukt asfaltowy stosuje się przykładowo do:

  • budowy dróg i przejazdów tymczasowych
  • utwardzania poboczy dróg
  • utwardzania nawierzchni dróg lokalnych, podjazdów, placów parkingowych
  • wykonania podbudowy dróg
  • wykonania tzw. asfaltu spienionego
  • stabilizowania gruntów.

Korzyści z wykorzystania destruktu asfaltowego

Zastosowanie destruktu asfaltowego w budownictwie drogowym pozwala na ograniczenie eksploatacji złóż surowców naturalnych i zastąpienie naturalnych kruszyw. Zagospodarowanie go jako materiału wtórnego może także przynieść dodatkowe korzyści dla środowiska - wyeliminuje nieekologiczne składowanie destruktu asfaltowego, powtórne użycie materiału odpadowego wpisuje się w założenia gospodarki o obiegu zamkniętym.

Fot. gov.pl

Treści powiązane

Beton drogowy
Beton drogowy
Beton drogowy to rodzaj betonu stosowanego do budowy dróg, autostrad, chodników i innych powierzchni drogowych. Jest to popularny materiał konstrukcyjny w infrastrukturze drogowej ze względu na swoje właściwości i trwałość. Jakie są zalety betonu drogowego? Jak powstaje beton drogowy.
Kruszywa z recyklingu
Kruszywa z recyklingu
Naturalne kruszywa to materiał powszechnie wykorzystywany w budownictwie, jeden z głównych składników betonu. Ze względu na ich ograniczoność poszukuje się ekologicznych alternatyw, mogących zastąpić trudno odnawialny zasób. Jednym z rozwiązań jest zastosowanie kruszyw z recyklingu. Jak powstają takie kruszywa, czym się wyróżniają i jakie mają zastosowanie – o tym więcej w poniższym artykule.
Systemy recyklingu betonu
Systemy recyklingu betonu
Poszukiwanie proekologicznych rozwiązań to zadanie współczesnych nowoczesnych przedsiębiorstw. Minimalizowanie wpływu na środowisko dotyczy w ogromnej mierze branży budowlanej. W tym artykule sprawdzamy, jakie są możliwości zagospodarowania niewykorzystanego świeżego betonu oraz gruzu uzyskiwanego w wyniku rozbiórki budowli.
Budowa nowych dróg w Polsce w 2024 roku
Budowa nowych dróg w Polsce w 2024 roku
W 2024 roku ma w Polsce powstać 175 km nowych dróg ekspresowych, autostrad, obwodnic czy dróg szybkiego ruchu. Którymi odcinkami pojadą w najbliższym czasie kierowcy? Gdzie przybędzie nowych dróg?
Produkcja kruszyw drogowych
Produkcja kruszyw drogowych
Kruszywa to kluczowy materiał stosowany do budowy dróg. Wykorzystywane są do wykonywania korpusu drogi i jej poszczególnych warstw oraz jako komponent mieszanek mineralno-asfaltowych w budownictwie drogowych. Sprawdzamy, jakie rodzaje kruszyw wykorzystuje się w drogownictwie oraz jak przebiega proces ich produkcji.
Badanie kruszyw
Badanie kruszyw
Kruszywa powszechnie stosowane są w budownictwie. Różne ich rodzaje i pochodzenie powodują, że mają inne właściwości i zastosowania. Aby zagwarantować kruszywa odpowiedniej jakości, konieczne jest przeprowadzenie specjalistycznych badań. Sprawdzamy, na czym polega badanie kruszyw, jakie wykorzystuje się w tym celu metody.
Drogi betonowe
Drogi betonowe
Nawierzchnie betonowe, tzw. sztywne, stają się coraz bardziej popularne. W Polsce szczególnie przybywa samorządowych dróg wykonanych z betonu. Pod względem ilości powiatowych dróg betonowych jesteśmy na drugim miejscu w Europie, po Belgii. Średnio rocznie przybywa ok. 100 km dróg z nawierzchnią betonową.
Kruszywa - rodzaje i zastosowania
Kruszywa - rodzaje i zastosowania
Kruszywa to sypkie materiały o ziarnistej budowie. Znajdują ogromne zastosowanie w budownictwie zarówno jako składnik materiałów budowlanych, a także materiały do umacniania, przygotowywania podłoża czy wykonywania prac wykończeniowych. Poznaj rodzaje kruszyw budowlanych, jak się je pozyskuje, zobacz, gdzie są wykorzystywane.

Komentarze

brak komentarzy…