Destrukt asfaltowy
Destrukt asfaltowy to materiał powstający w wyniku frezowania nawierzchni asfaltowej. Jego pozyskiwanie odbywa się w wyniku destrukcji drogi, dokonywanej w trakcie jej remontu czy modernizacji, stąd taka nazwa mieszanki mineralno-asfaltowej, która może być powtórnie zagospodarowania choćby do utwardzenia, np. drogi gminnej czy pobocza.
Jak powstaje destrukt asfaltowy
Destrukt asfaltowy jest uzyskiwany w wyniku frezowania warstw asfaltowych, rozkruszenia płyt wyciętych z nawierzchni asfaltowej, brył uzyskiwanych z płyt oraz z mieszanki mineralno-asfaltowej odrzuconej lub będącej nadwyżką produkcji.
Około 95% destruktu asfaltowego stanowi kruszywo, natomiast pozostałe 5% to lepiszcze, obecnie wyłącznie asfaltowe. Destrukt asfaltowy stosuje się głównie w mieszankach mineralno-asfaltowych jako częściowy substytut kruszywa.
Kiedy destrukt asfaltowy nie jest odpadem
Według przepisów prawa destrukt klasyfikowany był jako odpad budowlany, nie podlegający ponownemu zagospodarowaniu, materiał wtórny gromadzony na hałdach.
Aby ułatwić jego stosowania w budownictwie drogowym w sposób niebudzący wątpliwości, co do jego jakości oraz prawidłowego i bezpiecznego wykorzystania, minister klimatu i środowiska podpisał w 2021 r. rozporządzenie w sprawie określenia szczegółowych kryteriów stosowania warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego.
Według przepisów rozporządzenia destrukt asfaltowy przestaje być odpadem, jeśli realizuje kryteria:
- spełnia wymogi techniczne przemysłu budownictwa drogowego,
- jest zgodny z istniejącymi przepisami i normami, które mają zastosowanie do produktów,
- nie prowadzi do ogólnych niekorzystnych oddziaływań na środowisko lub zdrowie ludzkie.
Powstały destrukt nie może być zanieczyszczony substancjami innymi niż te, które są wykorzystywane do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych oraz podczas ich stosowania i normalnego użytkowania. Uzyskany materiał jest badany przez certyfikowane laboratorium pod kątem składu, jeśli spełnia wspomniane powyżej kryteria, nie jest traktowany jak odpad, lecz materiał do ponownego zagospodarowania.
Wykorzystanie destruktu asfaltowego
Destrukt asfaltowy stosuje się przykładowo do:
- budowy dróg i przejazdów tymczasowych
- utwardzania poboczy dróg
- utwardzania nawierzchni dróg lokalnych, podjazdów, placów parkingowych
- wykonania podbudowy dróg
- wykonania tzw. asfaltu spienionego
- stabilizowania gruntów.
Korzyści z wykorzystania destruktu asfaltowego
Zastosowanie destruktu asfaltowego w budownictwie drogowym pozwala na ograniczenie eksploatacji złóż surowców naturalnych i zastąpienie naturalnych kruszyw. Zagospodarowanie go jako materiału wtórnego może także przynieść dodatkowe korzyści dla środowiska - wyeliminuje nieekologiczne składowanie destruktu asfaltowego, powtórne użycie materiału odpadowego wpisuje się w założenia gospodarki o obiegu zamkniętym.
Fot. gov.pl