• FRD Polska Tomasz Olszewski - usługa gratis
  • Konferencja SPB Serock, Narvil 7-9 października 2024 patronat medialny
Jakiego artykułu szukasz?

Drogi betonowe

Nawierzchnie betonowe, tzw. sztywne, stają się coraz bardziej popularne. W Polsce szczególnie przybywa samorządowych dróg wykonanych z betonu. Pod względem ilości powiatowych dróg betonowych jesteśmy na drugim miejscu w Europie, po Belgii. Średnio rocznie przybywa ok. 100 km dróg z nawierzchnią betonową.
Drogi betonowe

fot. GDDKiA

Co przemawia za wyborem betonu na nawierzchnię drogi? Jakie wymierne korzyści daje zastosowanie tej technologii?

Zalety dróg z betonu

  • Większa żywotność – do 50 lat
  • mniej uciążliwych dla kierowców remontów
  • niższe koszty na etapie budowy (o ok. 30%)
  • znacznie wyższa nośność – do 3-4 razy
  • lepsze bezpieczeństwo – większa przyczepność, brak koleinowania, lepsza widoczność jasnej nawierzchni
  • odporność na wysokie i niskie temperatury
  • ognioodporność
  • cichsza eksploatacja
  • niższe koszty oświetlenia

Nawierzchnia betonowa – rodzaje

Pod pojęciem drogi z betonu mogą kryć się różnorodne technologie wykonania nawierzchni.

Uwzględniając zastosowany rodzaj zbrojenia, wyróżnić można nawierzchnie:

  • niezbrojone i niedyblowane
  • niezbrojone, dyblowane i kotwione
  • zbrojone ze szczelinami dyblowanymi
  • zbrojone w sposób ciągły
  • ze zbrojeniem rozproszonym

Z kolei biorąc pod uwagę rodzaj mieszanki betonowej oraz technologię, betonowe konstrukcje drogowe podzielić można na:

  • wykonane z betonu wałowanego,
  • wykonane z betonu sprężonego,
  • wykonane z betonu porowatego,
  • prefabrykowane,
  • typu whitetopping (beton cementowy na istniejącym MMA)
  • złożone, gdzie warstwy z mieszanek mineralno-asfaltowych układane są na betonie cementowym.

Technologia wykonania nawierzchni betonowej

Najczęściej wbudowywanie nawierzchni betonowej odbywa się z wykorzystaniem deskowania ślizgowego lub stałego.

W pierwszej metodzie zespół maszynowy porusza się na prowadnicach będących częścią składową ruchomego układu. Praca wykonywana jest automatycznie. Urządzenia do układania mieszanki wyposażone są w takie elementy, jak czujnik wysokościowy maszyny bazujący na rozmieszczonych wzdłuż drogi linkach sterujących, sterowniki ułożenia stołu w płaszczyźnie poziomej i pionowej, układ do wibracyjnego umieszczania dybli i kotew w świeżej mieszance, zespół wibracyjny wgłębny do zagęszczania mieszanki betonowej, urządzenia do wyrównywania powierzchni rozkładanej mieszanki, dysze skrapiające środkiem pielęgnacyjnym, urządzenia do uszorstniania nawierzchni (teksturowania).

Konstruowanie nawierzchni betonowej

Przy konstruowaniu nawierzchni należy uwzględnić szereg czynników, wpływających na jej odporność. W szczególności pod uwagę należy wziąć:

  • temperaturę
  • wodę gruntową oraz powierzchniową
  • środki utrzymania zimowego
  • starzenie się materiałów.

Grubość warstw nawierzchni oraz ich układ zależą od planowanego obciążenia ruchem czy warunków gruntowo-wodnych.

Dolne warstwy konstrukcji służą przenoszeniu obciążeń z kół pojazdów na podłoże gruntowe w sposób zapewniający trwałość drogi. Składają się na nie: podbudowa pomocnicza, warstwa mrozoochronna, ulepszone podłoże). Na nich wbudowuje się betonowe płyty.

Wspomniane zalety dróg betonowych powodują, że ta technologia znajduje coraz więcej zwolenników i inwestorzy decydują się na budowę dróg z nawierzchnią betonową.

Treści powiązane

Budowa Zakopianki
Budowa Zakopianki
Koniec korków na Zakopiance? Czy podróż do zimowej stolicy Polski przestanie być koszmarem kierowców? Zaglądamy na plac budowy drogi na odcinku Lubień – Rabka Zdrój. Czy kilkakrotnie przesuwany termin realizacji inwestycji jest wiążący i nową Zakopianką pojedziemy jeszcze w tym roku?
Nowe drogi w 2023 roku
Nowe drogi w 2023 roku
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje w 2023 roku ogłosić przetargi na budowę niemal 565 km dróg. Wartość inwestycji to blisko 29 mld zł. Gdzie mają pojawić się nowe drogi? Przebudowy jakich odcinków możemy się spodziewać?
Beton drogowy
Beton drogowy
Beton drogowy to rodzaj betonu stosowanego do budowy dróg, autostrad, chodników i innych powierzchni drogowych. Jest to popularny materiał konstrukcyjny w infrastrukturze drogowej ze względu na swoje właściwości i trwałość. Jakie są zalety betonu drogowego? Jak powstaje beton drogowy.
Rynek inwestycji – budowa dróg w Polsce 2022-2023
Rynek inwestycji – budowa dróg w Polsce 2022-2023
Pomimo trudnej sytuacji gospodarczej, ograniczenia dostępu do wielu źródeł surowców, związanego z tym wzrostu cen materiałów budowlanych, polskie drogi są nieustającym placem budowy. Trwają rozpoczęte inwestycje drogowe, wyłaniane są przetargi na nowe budowy. Przyglądamy się, gdzie i co buduje się na polskich drogach. Gdzie planowane są budowy dróg.
Produkcja kruszyw drogowych
Produkcja kruszyw drogowych
Kruszywa to kluczowy materiał stosowany do budowy dróg. Wykorzystywane są do wykonywania korpusu drogi i jej poszczególnych warstw oraz jako komponent mieszanek mineralno-asfaltowych w budownictwie drogowych. Sprawdzamy, jakie rodzaje kruszyw wykorzystuje się w drogownictwie oraz jak przebiega proces ich produkcji.
Concretete Roads 2023 - „Betonowe drogi do zielonego świata”
Concretete Roads 2023 - „Betonowe drogi do zielonego świata”
Ruszyła rejestracja na XIV edycję międzynarodowego wydarzenia poświęconego betonowym nawierzchniom drogowym. Sympozjum odbędzie się w dniach 25-28 czerwca w Krakowie.
Budowa tunelu w ciągu drogi S19
Budowa tunelu w ciągu drogi S19
Trwają przygotowania do rozpoczęcia prac związanych z wydrążeniem ponad dwukilometrowego tunelu w ciągu drogi ekspresowej S19 na odcinku Rzeszów Południe–Babica. Dowiedz się więcej o tej spektakularnej inwestycji na szlaku Via Carpatia. Poznaj stopień zaawansowania prac.
Budowa tunelu w Świnoujściu
Budowa tunelu w Świnoujściu
Niewystarczająca przepustowość przepraw promowych pomiędzy wyspami Wolin i Uznam była przyczyną szukania innych rozwiązań komunikacyjnych. Wzmożony ruch lokalny i turystyczny generował długie kolejki oczekujących na prom - jedyną drogę dotarcia do dzielnicy nadmorskiej i centrum administracyjno-usługowego Świnoujścia, zależną również mocno od warunków pogodowych.
Nawierzchnie betonowe czy asfaltowe?
Nawierzchnie betonowe czy asfaltowe?
Królujące dawniej na polskich drogach nawierzchnie asfaltowe coraz częściej zastępowane są przez betonowe. Co przesądza o wyborze? Czy można jednoznacznie stwierdzić, która technologia jest lepsza? Jakie są wady i zalety każdego rozwiązania? O tym więcej w poniższym artykule.

Komentarze

brak komentarzy…