Laboratoria drogowe przy GDDKiA

Laboratoria realizują swoje zadania przy pomocy wyspecjalizowanych zespołów, do których należą:
- Zespół Asfaltów i Mieszanek Mineralno-Asfaltowych
- Zespół Betonu i Materiałów Wiążących
- Zespół Diagnostyki Nawierzchni
- Zespół Gruntów i Geotechniki
- Zespół Kruszyw.
Zadania laboratoriów drogowych
Do głównych zadań laboratoriów drogowych należy m.in.:
- weryfikacja jakości materiałów - kruszyw mineralnych, betonu i mieszanek mineralno-bitumicznych
- sprawdzanie zgodności materiałów i mieszanek z wymaganiami podanymi w specyfikacjach
- kontrola efektów robót, jakości wykonanych odcinków dróg oraz obiektów inżynierskich
- uczestnictwo w procesie oceny i odbioru technicznego ukończonych robót drogowych
- sugerowanie działań naprawczych
- wykonywanie pomiarów równości podłużnej, głębokości kolein, ugięć i nośności
- badanie właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni
- badanie odblaskowości oznakowania poziomego i pionowego
- przeprowadzanie oceny wizualnej stanu technicznego nawierzchni.
Laboratoria drogowe pełnią istotną rolę w systemie Monitoringu jakości robót, wprowadzonym w GDDKiA w 2011 r.
Nowoczesne laboratoria drogowe
Rosnąca liczba inwestycji wymusiła tworzenie nowych lokalizacji dla laboratoriów drogowych. To nowoczesne obiekty, wyposażone w profesjonalny sprzęt pomiarowy, obsługiwane przez systematycznie szkolony personel. Do dyspozycji są także specjalistyczne pojazdy.
Laboratoria pozwalają na przeprowadzenie badania niemal każdego rodzaju i jakości zastosowanego na budowie materiału. Weryfikacji podlegają najdrobniejsze pyły, piaski, kruszywa, cementy, asfalty, również betony, mieszanki mineralno-asfaltowe i gotowe produkty.
Badania wykonywane są zgodnie z procedurami i normami powszechnie funkcjonującymi w Unii Europejskiej.
Wszystkie laboratoria GDDKiA posiadają akredytację Polskiego Centrum Akredytacji (PCA), będącą potwierdzeniem najwyższego poziomu jakości i wiarygodności specjalistycznych badań kontrolnych wykonywanych przez laboratoria.
Laboratoria drogowe – statystki
Analizy ostatnich kilku lat potwierdzają, że średnio rocznie laboratoria wykonały po ok. 500 tys. badań. W ciągu ostatnich czterech lat przeprowadzonych zostało ponad 2 mln badań zarówno na etapie realizacji inwestycji (np. odcinki testowe, zatwierdzanie materiałów), jak i na etapie trwania okresu gwarancyjnego.
Najwięcej badań zrealizowano w Zielonej Górze (363 281), Krakowie (310 956) oraz Rzeszowie (277 285).
Przykładowe badania w laboratorium drogowym
Drogi projektowane są w taki sposób, aby wytrzymały 30 lat. Polski klimat nie ułatwia zadania drogowcom. Upalne lata i wiele dni zimowych z przejściami temperatury przez zero to trudne wyzwanie. Nawet niewielka ilość zamarzającej wody może rozsadzić nawierzchnię, tworząc ubytki.
Częste naprzemienne zamarzanie i odmrażanie nawierzchni, jest dla dróg zabójcze. Lepszą sytuacją jest, gdy mróz ściska asfalt lub beton na cały okres zimy i odpuszcza wiosną, jak choćby w Skandynawii.
Beton, jak i asfalt, poddawany jest m.in. próbie skrajnych i często zmieniających się warunków pogodowych. W komorze materiał przechodzi 150 cykli przejść przez zero stopni. Najpierw temperatura schodzi do minus 18, po czym szybko próbka jest rozmrażana, będąc całkowicie zanurzoną w wodzie. Do tego materiał musi sobie poradzić z solą.
Materiały poddawane są również wielu fizycznym próbom. Badane jest np., czy warstwy drogi są odpowiednio trwale połączone. Maszyna przypominająca gilotynę rozdziera w tym celu próbkę drogi na łączeniach jej warstw. To, ile do tego urządzenie będzie potrzebowało siły pokaże, czy trasa nie "rozejdzie się" w trakcie eksploatacji. Jeśli warstwy są zlepione zbyt słabo, nie pomogą sobie w przejmowaniu nacisku przejeżdżających aut. Wówczas nawierzchnia popęka.
Inne badanie polega na rozgrzaniu mieszanki drogowej do stanu niemal płynnego, aby oddzielić asfalt od kruszywa. Na podstawie tego, ile było w próbce asfaltu, a ile kamieni (do tego, jak dużych), laboranci są w stanie stwierdzić, czy droga będzie w sam raz miękka, sztywna i twarda. Żeby się o tym przekonać, próbkę 10 tys. razy przejeżdża wałek z określonym naciskiem. Sprawdzane jest tempo żłobienia kolein oraz ich głębokość.
Zobacz, jak pracuje laboratorium drogowe:
Fot. gddkia.gov.pl
Treści powiązane

Produkcja kruszyw drogowych

Przetargi drogowe planowane w 2025 roku

Nawierzchnie betonowe czy asfaltowe?

Destrukt asfaltowy

Autostradowa nawierzchnia betonowa o niskim śladzie węglowym

Drogi betonowe

Niskoemisyjne, bezpieczniejsze i… tańsze. Kolejne innowacje w budowie nawierzchni betonowych.

Beton drogowy

Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej
