• Dni Betonu 2025
  • Mc Bauchemie
  • FRD Polska Tomasz Olszewski - usługa gratis
  • Heating Tech 2025 Ptak Warsaw Expo
Jakiego artykułu szukasz?

Laboratoria drogowe przy GDDKiA

Zachowanie odpowiednich standardów dróg wymaga systematycznych badań. Nad procesem budowy dróg, ale też ich eksploatacją czuwa obecnie 16 laboratoriów drogowych przy wojewódzkich Oddziałach GDDKiA. Poznaj ich zadania, zakres badań.
Laboratoria drogowe przy GDDKiA

Laboratoria realizują swoje zadania przy pomocy wyspecjalizowanych zespołów, do których należą:

  • Zespół Asfaltów i Mieszanek Mineralno-Asfaltowych
  • Zespół Betonu i Materiałów Wiążących
  • Zespół Diagnostyki Nawierzchni
  • Zespół Gruntów i Geotechniki
  • Zespół Kruszyw.

Zadania laboratoriów drogowych

Do głównych zadań laboratoriów drogowych należy m.in.:

  • weryfikacja jakości materiałów - kruszyw mineralnych, betonu i mieszanek mineralno-bitumicznych
  • sprawdzanie zgodności materiałów i mieszanek z wymaganiami podanymi w specyfikacjach
  • kontrola efektów robót, jakości wykonanych odcinków dróg oraz obiektów inżynierskich
  • uczestnictwo w procesie oceny i odbioru technicznego ukończonych robót drogowych
  • sugerowanie działań naprawczych
  • wykonywanie pomiarów równości podłużnej, głębokości kolein, ugięć i nośności
  • badanie właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni
  • badanie odblaskowości oznakowania poziomego i pionowego
  • przeprowadzanie oceny wizualnej stanu technicznego nawierzchni.

Laboratoria drogowe pełnią istotną rolę w systemie Monitoringu jakości robót, wprowadzonym w GDDKiA w 2011 r.

Nowoczesne laboratoria drogowe

Rosnąca liczba inwestycji wymusiła tworzenie nowych lokalizacji dla laboratoriów drogowych. To nowoczesne obiekty, wyposażone w profesjonalny sprzęt pomiarowy, obsługiwane przez systematycznie szkolony personel. Do dyspozycji są także specjalistyczne pojazdy.

Laboratoria pozwalają na przeprowadzenie badania niemal każdego rodzaju i jakości zastosowanego na budowie materiału. Weryfikacji podlegają najdrobniejsze pyły, piaski, kruszywa, cementy, asfalty, również betony, mieszanki mineralno-asfaltowe i gotowe produkty.

Badania wykonywane są zgodnie z procedurami i normami powszechnie funkcjonującymi w Unii Europejskiej.

Wszystkie laboratoria GDDKiA posiadają akredytację Polskiego Centrum Akredytacji (PCA), będącą potwierdzeniem najwyższego poziomu jakości i wiarygodności specjalistycznych badań kontrolnych wykonywanych przez laboratoria.

Laboratoria drogowe – statystki

Analizy ostatnich kilku lat potwierdzają, że średnio rocznie laboratoria wykonały po ok. 500 tys. badań. W ciągu ostatnich czterech lat przeprowadzonych zostało ponad 2 mln badań zarówno na etapie realizacji inwestycji (np. odcinki testowe, zatwierdzanie materiałów), jak i na etapie trwania okresu gwarancyjnego.

Najwięcej badań zrealizowano w Zielonej Górze (363 281), Krakowie (310 956) oraz Rzeszowie (277 285).

Przykładowe badania w laboratorium drogowym

Drogi projektowane są w taki sposób, aby wytrzymały 30 lat. Polski klimat nie ułatwia zadania drogowcom. Upalne lata i wiele dni zimowych z przejściami temperatury przez zero to trudne wyzwanie. Nawet niewielka ilość zamarzającej wody może rozsadzić nawierzchnię, tworząc ubytki.

Częste naprzemienne zamarzanie i odmrażanie nawierzchni, jest dla dróg zabójcze. Lepszą sytuacją jest, gdy mróz ściska asfalt lub beton na cały okres zimy i odpuszcza wiosną, jak choćby w Skandynawii.

Beton, jak i asfalt, poddawany jest m.in. próbie skrajnych i często zmieniających się warunków pogodowych. W komorze materiał przechodzi 150 cykli przejść przez zero stopni. Najpierw temperatura schodzi do minus 18, po czym szybko próbka jest rozmrażana, będąc całkowicie zanurzoną w wodzie. Do tego materiał musi sobie poradzić z solą.

Materiały poddawane są również wielu fizycznym próbom. Badane jest np., czy warstwy drogi są odpowiednio trwale połączone. Maszyna przypominająca gilotynę rozdziera w tym celu próbkę drogi na łączeniach jej warstw. To, ile do tego urządzenie będzie potrzebowało siły pokaże, czy trasa nie "rozejdzie się" w trakcie eksploatacji. Jeśli warstwy są zlepione zbyt słabo, nie pomogą sobie w przejmowaniu nacisku przejeżdżających aut. Wówczas nawierzchnia popęka.

Inne badanie polega na rozgrzaniu mieszanki drogowej do stanu niemal płynnego, aby oddzielić asfalt od kruszywa. Na podstawie tego, ile było w próbce asfaltu, a ile kamieni (do tego, jak dużych), laboranci są w stanie stwierdzić, czy droga będzie w sam raz miękka, sztywna i twarda. Żeby się o tym przekonać, próbkę 10 tys. razy przejeżdża wałek z określonym naciskiem. Sprawdzane jest tempo żłobienia kolein oraz ich głębokość.

Zobacz, jak pracuje laboratorium drogowe:


Fot. gddkia.gov.pl

Treści powiązane

Produkcja kruszyw drogowych
Produkcja kruszyw drogowych
Kruszywa to kluczowy materiał stosowany do budowy dróg. Wykorzystywane są do wykonywania korpusu drogi i jej poszczególnych warstw oraz jako komponent mieszanek mineralno-asfaltowych w budownictwie drogowych. Sprawdzamy, jakie rodzaje kruszyw wykorzystuje się w drogownictwie oraz jak przebiega proces ich produkcji.
Przetargi drogowe planowane w 2025 roku
Przetargi drogowe planowane w 2025 roku
GDDKiA planuje w 2025 roku ogłosić przetargi na budowę co najmniej 330 km dróg. Wartość inwestycji ma wynieść ok. 13,5 mld złotych. Trwający proces uzyskiwania decyzji środowiskowych czy rozpatrywania odwołań od tych decyzji dotyczy kolejnych 70 km, o jakie może się zwiększyć plan inwestycji.
Nawierzchnie betonowe czy asfaltowe?
Nawierzchnie betonowe czy asfaltowe?
Królujące dawniej na polskich drogach nawierzchnie asfaltowe coraz częściej zastępowane są przez betonowe. Co przesądza o wyborze? Czy można jednoznacznie stwierdzić, która technologia jest lepsza? Jakie są wady i zalety każdego rozwiązania? O tym więcej w poniższym artykule.
Destrukt asfaltowy
Destrukt asfaltowy
Dowiedz się, czym jest i jak powstaje destrukt asfaltowy. Przeczytaj, gdzie znajduje zastosowanie i jakie są korzyści z jego użycia.
Autostradowa nawierzchnia betonowa o niskim śladzie węglowym
Autostradowa nawierzchnia betonowa o niskim śladzie węglowym
Na przykładzie realizacji odcinka autostrady A2 Warszawa – Kukuryki na odcinku obw. Siedlec – węzeł „Cicibór” (z węzłem), Odcinek VI od km ok 561+440 do km ok 580+190 z węzłem „Borki” o długości około 18,750 km, gdzie po raz pierwszy w Polsce wykorzystano cement - JASNY CEM II/B-S 42,5 R-NA.
Drogi betonowe
Drogi betonowe
Nawierzchnie betonowe, tzw. sztywne, stają się coraz bardziej popularne. W Polsce szczególnie przybywa samorządowych dróg wykonanych z betonu. Pod względem ilości powiatowych dróg betonowych jesteśmy na drugim miejscu w Europie, po Belgii. Średnio rocznie przybywa ok. 100 km dróg z nawierzchnią betonową.
Niskoemisyjne, bezpieczniejsze i… tańsze. Kolejne innowacje w budowie nawierzchni betonowych.
Niskoemisyjne, bezpieczniejsze i… tańsze. Kolejne innowacje w budowie nawierzchni betonowych.
Nawierzchnia, do budowy której zastosowano cement o niższym o 30% śladzie węglowym, powstaje na autostradzie A2. Betonowe nawierzchnie, budowane z krajowych surowców, są stosowane przy realizacji najbardziej wymagających inwestycji drogowych takich jak droga ekspresowa S3 Bolków – Kamienna Góra wraz liczącym 2300 m z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. Obecnie w Polsce trwa budowa ponad 91,4 km dróg ekspresowych i autostrad o nawierzchni betonowej.
Beton drogowy
Beton drogowy
Beton drogowy to rodzaj betonu stosowanego do budowy dróg, autostrad, chodników i innych powierzchni drogowych. Jest to popularny materiał konstrukcyjny w infrastrukturze drogowej ze względu na swoje właściwości i trwałość. Jakie są zalety betonu drogowego? Jak powstaje beton drogowy.
Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej
Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej
Czym jest zezwolenie na realizację inwestycji drogowej? Dowiedz się, jakie są terminy ustawowe oraz faktyczne uzyskania takiej zgody. Poznaj konsekwencje wynikające ze specustawy regulującej zasady ZRID.
Podsumowanie zimy na polskich drogach
Podsumowanie zimy na polskich drogach
Czy zima jak co roku zaskoczyła drogowców? Wszystko zależy od perspektywy. Kierowcy najczęściej kręcą nosem na stan dróg. Przygotowanie do zimy podsumowuje GDDKiA.

Komentarze

brak komentarzy…