• FRD Polska Tomasz Olszewski - usługa gratis
  • Konferencja SPB Serock, Narvil 7-9 października 2024 patronat medialny
Jakiego artykułu szukasz?

Podsumowanie zimy na polskich drogach

Czy zima jak co roku zaskoczyła drogowców? Wszystko zależy od perspektywy. Kierowcy najczęściej kręcą nosem na stan dróg. Przygotowanie do zimy podsumowuje GDDKiA.
Podsumowanie zimy na polskich drogach

GDDKiA zarządza 18500 km dróg krajowych, autostrad i szybkiego ruchu. Do zimy 2023/2024 przygotowanych było 2800 pojazdów oraz zgromadzonych w 283 magazynach 463 tys. ton chlorku sodu (tzw. soli drogowej), 2,6 tys. ton chlorku wapnia oraz 26 tys. ton materiałów uszorstniających. Drogowcy w pełnej gotowości byli od 15 października, ale dopiero 17 listopada 2023 roku pojazdy po raz pierwszy wyjechały zmagać się ze skutkami zimy.

Trudna zima dla drogowców

Sezon 2023/2024 okazał się trudny dla drogowców. Wiele intensywnych opadów śniegu oraz marznących opadów to czarny scenariusz dla zarządców dróg. Tej zimy pogoda nie dawała wytchnienia.

Najtrudniejsze okazały się 2 i 3 grudnia 2023 roku. Pojazdy zimowego utrzymania dróg wyjechały odpowiednio ok. 4700 razy oraz 5500 razy.

Do końca stycznia koszt zakupu soli, jej zapasów magazynowych, a także odśnieżania i łagodzenia skutków trudnych warunków drogowych spowodowanych zimową aurą na sieci dróg krajowych wyniósł ok. 200 mln zł.

Kto dba o polskie drogi?

Odśnieżanie, usuwanie śliskości zimowej to prace prowadzone przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu przez firmy, z którymi GDDKiA zawarła stosowane umowy. Podwykonawcy wyłonieni są w drodze przetargów. To łącznie kilka tysięcy osób, przeszkolonych w zakresie BHP, obsługi sprzętu i techniki prowadzenia zimowego utrzymania dróg oraz obsługi GPS.

Utrzymanie dróg zimą

Do zadań firm, zajmujących się zimowych utrzymaniem dróg należy wykonanie prac, które zminimalizują zakłócenia ruchu drogowego, wywołanie czynnikami atmosferycznymi. Są to przede wszystkim:

  • usuwanie śniegu z dróg, poboczy, zatok autobusowych, parkingów
  • zapobieganie powstawaniu i likwidowanie śliskości zimowej przez stosowanie środków chemicznych lub materiałów uszorstniających
  • wywóz śniegu z chodników, parkingów, obiektów mostowych.

Powszechnie stosowanymi materiałami do zwalczania śliskości są chlorek sodu, sól drogowa, solanka, nawilżona sól, chlorek wapnia techniczny, chlorek magnezu, mieszaniny chlorku sodu z chlorkiem wapnia (lub chlorkiem magnezu).

Do uszorstniania lodu, zlodowaciałego i ubitego śniegu można stosować piasek o uziarnieniu do 2 mm.

Sprzęt do odśnieżania dróg

W pracach związanych z rozprowadzaniem środków chemicznych i uszorstniających sprawdzają się:

  • rozsypywarki (piaskarki, solarki), dozujące i rozsypujące materiały
  • maszyny rozpryskujące do rozpryskiwania roztworów chlorków
  • urządzenia współpracujące, np. ładowarki w składowiskach materiałów, mieszarki, suszarki, dozatory, pompy, silosy itp.

Do odśnieżania dróg, w zależności od grubości zalegającego śniegu stosuje się:

  • pługi odśnieżne (lemieszowe)
  • odśnieżarki mechaniczne
  • maszyny drogowe i budowlane (spycharki gąsienicowe, ładowarki/koparko-ładowarki, ciągniki rolnicze, równiarki).

Do prac drogowych wykorzystuje się także:

  • szczotki mechaniczne montowane na pługach lemieszowych
  • frezarki montowane na ciągnikach rolniczych
  • pługi lemieszowe i równiarki wyposażone w specjalnie uzębione lemiesze
  • noże skrawające montowane między osiami samochodu.

Standardy utrzymania dróg

Utrzymanie dróg krajowych prowadzone jest w jednym z czterech standardów, przy czym najniższym (standardem V) objęte są dodatkowe jezdnie zlokalizowane przy autostradach i drogach ekspresowych.

Standard I - jezdnia i pobocze utwardzone wolne są od czynników powodowanych zjawiskami atmosferycznymi z wyjątkiem wody.

Standard II - jezdnia odśnieżona, śliskość zimowa zlikwidowana na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi, na jezdni nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu, drogi objęte wzmocnionym nadzorem.

Standard III - jezdnia odśnieżona na całej szerokości a śliskość zimowa zlikwidowana na:

- skrzyżowaniach z drogami twardymi

- skrzyżowaniach z liniami kolejowymi - odcinkach o pochyleniu > 4 %

- przystankach autobusowych

- innych miejscach ustalonych przez zarząd drogi.

Standard IV - jezdnia odśnieżona na całej szerokości i posypana na odcinkach decydujących o możliwości ruchu ustalonych przez zarząd drogi.

Standard V - jezdnia odśnieżona (w miejscach zasp co najmniej jeden pas ruchu z wykonaniem mijanek) i posypana na odcinkach decydujących o możliwości ruchu - ustalonych przez zarząd drogi.

W każdym ze standardów dopuszczone są akceptowane odstępstwa od opisanego stanu nawierzchni z określeniem czasu, w jakim skutki danego zjawiska atmosferycznego powinny być usunięte.

Treści powiązane

Drogi betonowe
Drogi betonowe
Nawierzchnie betonowe, tzw. sztywne, stają się coraz bardziej popularne. W Polsce szczególnie przybywa samorządowych dróg wykonanych z betonu. Pod względem ilości powiatowych dróg betonowych jesteśmy na drugim miejscu w Europie, po Belgii. Średnio rocznie przybywa ok. 100 km dróg z nawierzchnią betonową.
Concretete Roads 2023 - „Betonowe drogi do zielonego świata”
Concretete Roads 2023 - „Betonowe drogi do zielonego świata”
Ruszyła rejestracja na XIV edycję międzynarodowego wydarzenia poświęconego betonowym nawierzchniom drogowym. Sympozjum odbędzie się w dniach 25-28 czerwca w Krakowie.
Odśnieżanie chodnika – obowiązki, przepisy, kary
Odśnieżanie chodnika – obowiązki, przepisy, kary
Zimy w Polsce od kilku lat są coraz mniej srogie, jednak nie ma chyba takiego miejsca, żeby choć raz w sezonie nie spadł śnieg. Długo wyczekiwany przez amatorów zimowych krajobrazów staje się zmorą, gdy chcemy się bezpiecznie przemieszczać. Jak wygląda kwestia odśnieżania chodników? Czyim jest obowiązkiem i co grozi za zaniedbanie? Poznaj przepisy prawa w tym zakresie i sugestie, jak radzić sobie z dokuczliwym zimowym opadem.
Produkcja kruszyw drogowych
Produkcja kruszyw drogowych
Kruszywa to kluczowy materiał stosowany do budowy dróg. Wykorzystywane są do wykonywania korpusu drogi i jej poszczególnych warstw oraz jako komponent mieszanek mineralno-asfaltowych w budownictwie drogowych. Sprawdzamy, jakie rodzaje kruszyw wykorzystuje się w drogownictwie oraz jak przebiega proces ich produkcji.
Budowa nowych dróg w Polsce w 2024 roku
Budowa nowych dróg w Polsce w 2024 roku
W 2024 roku ma w Polsce powstać 175 km nowych dróg ekspresowych, autostrad, obwodnic czy dróg szybkiego ruchu. Którymi odcinkami pojadą w najbliższym czasie kierowcy? Gdzie przybędzie nowych dróg?
Inwestycje budowlane w Polsce 2024
Inwestycje budowlane w Polsce 2024
Największe planowane i realizowane w Polsce inwestycje budowlane opiewają na kwotę ok. 865 mld zł. Według raportu analityków Spectis wartość projektów w fazie budowy wynosi 152 mld zł, a projektów na etapie przetargu, planowania bądź wstępnej koncepcji – 713 mld zł.

Komentarze

brak komentarzy…