• Tauron Dystrybucja
  • Budma 2025
Jakiego artykułu szukasz?

Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej

Czym jest zezwolenie na realizację inwestycji drogowej? Dowiedz się, jakie są terminy ustawowe oraz faktyczne uzyskania takiej zgody. Poznaj konsekwencje wynikające ze specustawy regulującej zasady ZRID.
Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej

Proces nabywania nieruchomości pod inwestycje w zakresie dróg publicznych rozpoczyna się od złożenia wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. We wniosku tym określa się proponowany przebieg drogi, dołączając mapy zawierające projekty podziału nieruchomości.

Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) jest decyzją administracyjną równoznaczną z pozwoleniem na budowę i zatwierdzeniem projektu budowlanego.

ZRID wydawane są w trybie przepisów tzw. specustawy drogowej (ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych).

Decyzja ZRID zatwierdza podziały nieruchomości oraz określa działki, które przechodzą z mocy prawa na własność Skarbu Państwa z dniem, w którym decyzja ta stanie się ostateczna. Od tego momentu dotychczasowy właściciel nie może dokonywać zbycia nieruchomości zajętej pod drogę (np. przekazać swojemu dziecku umową darowizny).

Modernizacja już istniejącej infrastruktury powoduje głównie wywłaszczanie działek ogrodowych, fragmentów pól itp.

Czas oczekiwania na pozwolenie na budowę drogi

Urząd ma 90 dni od daty złożenia wniosku na wydanie decyzji ZRID.

Praktyka bywa inna. Inwestorzy dotkliwie odczuwają opóźnienia w wydawaniu zezwoleń, które sięgają od kilkunastu miesięcy nawet dwóch lat. Okazuje się, że w ostatnim czasie nie odnotowano żadnego kontraktu na budowę trasy ekspresowej lub autostrady, w którym ZRID byłoby wydane w przepisowym terminie.

Dla przykładu GDDKiA czekała na zezwolenie na budowę odcinka trasy ekspresowej S7 z Płońska do Załusek czy S19 z Krynic przez Dobrzyniewo do węzła Białystok Zachód aż 21 miesięcy.

Prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa Jan Styliński zauważa, że gdyby opóźnienie przy wydaniu zezwolenia wynosiło jedynie jeden czy półtora miesiąca, to wykonawcy mogliby to nadrobić w czasie robót budowlanych. Dłuższe opóźnienia rzędu 6-8 miesięcy i więcej generują już spore koszty po stronie generalnego wykonawcy. Zmuszani są bowiem do utrzymywania pracowników w gotowości w oczekiwaniu na wydanie zezwolenia i przystąpienie do realizacji zleceń.

Wywłaszczenie na podstawie ZRID

Wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej na terenie nieruchomości skutkuje wywłaszczeniem dotychczasowych właścicieli w granicach linii rozgraniczających teren z rygorem natychmiastowej wykonalności. Oznacza to, że z chwilą wydania decyzji ZRID następuje pozbawienie prawa własności nieruchomości objętych ZRID.

Wywłaszczonemu właścicielowi nieruchomości przysługuje odszkodowanie. Jego wysokość ustala się na podstawie operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego powołanego według stanu nieruchomości w dniu wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej przez organ I instancji oraz według jej wartości z dnia, w którym następuje ustalenie wysokości odszkodowania.

Terminy wypłaty odszkodowań za wywłaszczoną nieruchomość

Decyzję ustalające wysokość odszkodowania wydaje się w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja ZRID stała się ostateczna. Jeśli decyzja ZRID ma nadany rygor natychmiastowej wykonalności decyzję odszkodowawczą wydaje się w terminie 60 dni od dnia nadania rygoru natychmiastowej wykonalności.

Rzeczywistość jest jednak krzywdząca. W praktyce termin oczekiwania na rekompensatę wydłuża się do kilku lat. Dotychczasowi właściciele tracą nieruchomość, nie otrzymują jednocześnie należnego im odszkodowania.

Fot. GDDKiA

Treści powiązane

Beton drogowy
Beton drogowy
Beton drogowy to rodzaj betonu stosowanego do budowy dróg, autostrad, chodników i innych powierzchni drogowych. Jest to popularny materiał konstrukcyjny w infrastrukturze drogowej ze względu na swoje właściwości i trwałość. Jakie są zalety betonu drogowego? Jak powstaje beton drogowy.
Inwestycje budowlane w Polsce 2024
Inwestycje budowlane w Polsce 2024
Największe planowane i realizowane w Polsce inwestycje budowlane opiewają na kwotę ok. 865 mld zł. Według raportu analityków Spectis wartość projektów w fazie budowy wynosi 152 mld zł, a projektów na etapie przetargu, planowania bądź wstępnej koncepcji – 713 mld zł.
Podsumowanie zimy na polskich drogach
Podsumowanie zimy na polskich drogach
Czy zima jak co roku zaskoczyła drogowców? Wszystko zależy od perspektywy. Kierowcy najczęściej kręcą nosem na stan dróg. Przygotowanie do zimy podsumowuje GDDKiA.
Najdroższa inwestycja drogowa w woj. świętokrzyskim
Najdroższa inwestycja drogowa w woj. świętokrzyskim
Projekt i wybudowanie drogi ekspresowej S74 między Cedzyną a Łagowem w województwie świętokrzyskim to najdroższa inwestycja drogowa w tym regionie. Jaki jest koszt budowy drogi? Dowiedz się, kiedy budowa zostanie zrealizowana i co obejmie.
Budowa nowych dróg w Polsce w 2024 roku
Budowa nowych dróg w Polsce w 2024 roku
W 2024 roku ma w Polsce powstać 175 km nowych dróg ekspresowych, autostrad, obwodnic czy dróg szybkiego ruchu. Którymi odcinkami pojadą w najbliższym czasie kierowcy? Gdzie przybędzie nowych dróg?
Drogi betonowe
Drogi betonowe
Nawierzchnie betonowe, tzw. sztywne, stają się coraz bardziej popularne. W Polsce szczególnie przybywa samorządowych dróg wykonanych z betonu. Pod względem ilości powiatowych dróg betonowych jesteśmy na drugim miejscu w Europie, po Belgii. Średnio rocznie przybywa ok. 100 km dróg z nawierzchnią betonową.
Budowa tunelu w ciągu drogi S19
Budowa tunelu w ciągu drogi S19
Trwają przygotowania do rozpoczęcia prac związanych z wydrążeniem ponad dwukilometrowego tunelu w ciągu drogi ekspresowej S19 na odcinku Rzeszów Południe–Babica. Dowiedz się więcej o tej spektakularnej inwestycji na szlaku Via Carpatia. Poznaj stopień zaawansowania prac.

Komentarze

brak komentarzy…