Prawo geodezyjne i kartograficzne
Przepisy prawa geodezyjnego i kartograficznego zawiera ustawa z dnia 17 maja 1989 r.
Reguluje ona przede wszystkim sprawy:
- krajowego systemu informacji o terenie
- organizacji i zadań Służby Geodezyjnej i Kartograficznej
- wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych
- ewidencji gruntów i budynków
- zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach
- gleboznawczej klasyfikacji gruntów
- rozgraniczania nieruchomości
- geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu oraz koordynacji sytuowania tych sieci
- państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego
- uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii
- ewidencji miejscowości, ulic i adresów.
Z ustawy wynika, że podstawę do wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych stanowią osnowy geodezyjne opracowane w państwowym systemie odniesień przestrzennych. Zakładane są i aktualizowane dla obszaru całego kraju.
Projekty osnów geodezyjnych są zatwierdzane przez Głównego Geodetę Kraju w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej (w zakresie osnów podstawowych) oraz starostów (w zakresie osnów szczegółowych).
Bazy danych obejmują zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej, które dotyczą:
- państwowego rejestru podstawowych osnów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych
- ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości)
- geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu
- państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju
- państwowego rejestru nazw geograficznych
- ewidencji miejscowości, ulic i adresów
- rejestru cen nieruchomości
- obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:10 000–1:100 000, w tym kartograficznych opracowań numerycznego modelu rzeźby terenu
- obiektów ogólnogeograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:250 000 i mniejszych, w tym kartograficznych opracowań numerycznego modelu rzeźby terenu
- szczegółowych osnów geodezyjnych
- zobrazowań lotniczych i satelitarnych oraz ortofotomapy i numerycznego modelu terenu
- obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500–1:5000.
Służba geodezyjna i kartograficzna
Centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach geodezji i kartografii jest Główny Geodeta Kraju. Nadzór nad Głównym Geodetą Kraju sprawuje minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa.
Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią
- organy nadzoru geodezyjnego i kartograficznego: Główny Geodeta Kraju, wojewoda wykonujący zadania przy pomocy wojewódzkiego inspektora nadzoru geodezyjnego i kartograficznego jako kierownika inspekcji geodezyjnej i kartograficznej, wchodzącej w skład zespolonej administracji rządowej w województwie
- organy administracji geodezyjnej i kartograficznej: marszałek województwa wykonujący zadania przy pomocy geodety województwa wchodzącego w skład urzędu marszałkowskiego, starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego.
Do zadań Służby Geodezyjnej i Kartograficznej należy w szczególności:
- realizacja polityki państwa w zakresie geodezji i kartografii
- organizowanie i finansowanie prac geodezyjnych i kartograficznych (w tym rejestracji stanów prawnych i faktycznych nieruchomości - kataster, pomiarów geodezyjnych i opracowań kartograficznych, fotogrametrycznych zdjęć powierzchni kraju i opracowań fotogrametrycznych, wydawania urzędowych map i atlasów terytorium Polski, prowadzenia krajowego systemu informacji o terenie)
- prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w tym jego tworzenie, ewidencjonowanie i utrzymywanie oraz aktualizacja i udostępnianie danych
- kontrolowanie urzędów, instytucji publicznych i przedsiębiorców w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących geodezji i kartografii
- prowadzenie państwowego rejestru granic oraz powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju
- sporządzanie map topograficznych i tematycznych kraju oraz mapy zasadniczej
- nadawanie, do czasu utworzenia odpowiednich samorządów zawodowych, uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii, prowadzenie rejestru osób uprawnionych oraz współpraca z tymi samorządami zawodowymi
- współpraca z wyspecjalizowanymi w dziedzinie geodezji i kartografii organizacjami krajowymi, międzynarodowymi i regionalnymi oraz organami i urzędami innych krajów
- inicjowanie prac naukowych i badawczo-rozwojowych w zakresie standardów organizacyjno-technicznych oraz zastosowania metod informatycznych, fotogrametrycznych i satelitarnych w dziedzinie geodezji i kartografii oraz w krajowym systemie informacji o terenie
- prowadzenie spraw związanych z ochroną informacji niejawnych w działalności geodezyjnej i kartograficznej
- przygotowanie organizacyjno-techniczne i wdrożenie katastru.
Kto może wykonywać prace geodezyjne i kartograficzne
Ustawa precyzyjnie określa, że wykonawcą prac geodezyjnych lub prac kartograficznych może być przedsiębiorca, jednostka organizacyjna, a także osoba legitymująca się uprawnieniami zawodowymi w dziedzinie geodezji i kartografii w przypadku wykonywania przez tę osobę funkcji biegłego sądowego lub mierniczego górniczego.
Wykonawca prac geodezyjnych podlegających obowiązkowi zgłoszenia organowi Służby Geodezyjnej i Kartograficznej ustanawia legitymującego się odpowiednimi uprawnieniami zawodowymi kierownika prac geodezyjnych.
Ewidencja gruntów i budynków
Ewidencja gruntów i budynków obejmuje informacje dotyczące:
- położenia gruntów, ich granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas bonitacyjnych, oznaczenia ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów, jeżeli zostały założone dla nieruchomości, w skład której wchodzą grunty
- położenia budynków, przeznaczenia, funkcji użytkowych i ogólnych danych technicznych
- lokali – ich położenia, funkcji użytkowych oraz powierzchni użytkowej.
Geodezyjna ewidencja sieci uzbrojenia terenu
Geodezyjna ewidencja sieci uzbrojenia terenu obejmuje informacje o projektowanych, znajdujących się w trakcie budowy oraz istniejących sieciach uzbrojenia terenu, ich usytuowaniu, przeznaczeniu oraz podstawowych parametrach technicznych, a także o podmiotach, które władają tymi sieciami.
Informacje te gromadzone są w postaci baz danych oraz dokumentów utrwalonych na innych niż elektroniczne nośnikach danych
Rozgraniczanie nieruchomości
Rozgraniczenie nieruchomości ma na celu ustalenie przebiegu ich granic przez określenie położenia punktów i linii granicznych, utrwalenie tych punktów znakami granicznymi na gruncie oraz sporządzenie odpowiednich dokumentów.
Rozgraniczenia nieruchomości dokonują wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) oraz, w wypadkach określonych w ustawie, sądy. Czynności ustalania przebiegu granic wykonuje geodeta upoważniony przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Przy ustalaniu przebiegu granic bierze się pod uwagę znaki i ślady graniczne, mapy i inne dokumenty oraz punkty osnowy geodezyjnej.
Państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny
Państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny składa się z centralnego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, wojewódzkich zasobów geodezyjnych i kartograficznych oraz powiatowych zasobów geodezyjnych i kartograficznych, stanowi własność Skarbu Państwa i jest gromadzony w ośrodkach dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej.
Nieodpłatnie udostępniane są zbiory danych m.in.:
- państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju,
- państwowego rejestru nazw geograficznych,
- zawartych w bazie danych obiektów ogólnogeograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:250 000 i mniejszych,
- numerycznego modelu terenu,
- ortofotomapy,
- państwowego rejestru podstawowych osnów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
- szczegółowych osnów geodezyjnych,
- obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:10 000–1:100 000,
- dotyczących działek ewidencyjnych w zakresie ich identyfikatorów i geometrii,
- dotyczących budynków w zakresie ich identyfikatorów, geometrii i rodzaju według Klasyfikacji Środków Trwałych
a także służące celom edukacyjnym, prowadzeniu badań naukowych oraz prac rozwojowych, realizacji ustawowych zadań w zakresie ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego państwa czy realizacji zadań w zakresie obronności państwa.
Uprawnienia zawodowe oraz odpowiedzialność dyscyplinarna
Do wykonywania samodzielnych funkcji w dziedzinie geodezji i kartografii jest niezbędne posiadanie uprawnień zawodowych.
Wykonywanie samodzielnych funkcji w dziedzinie geodezji i kartografii to:
- kierowanie pracami geodezyjnymi i kartograficznymi, podlegającymi zgłoszeniu do organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej lub wykonywanymi na zlecenie tego organu oraz sprawowanie nad nimi bezpośredniego nadzoru
- wykonywanie czynności rzeczoznawcy z zakresu prac geodezyjnych, podlegających zgłoszeniu do organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej lub wykonywanych na zlecenie tego organu oraz sprawowanie nad nimi bezpośredniego nadzoru
- pełnienie funkcji inspektora nadzoru z zakresu geodezji i kartografii
- wykonywanie czynności technicznych i administracyjnych związanych z rozgraniczaniem nieruchomości
- wykonywanie prac geodezyjnych i kartograficznych niezbędnych do dokonywania wpisów w księgach wieczystych oraz prac, w wyniku których mogłoby nastąpić zagrożenie dla zdrowia lub życia ludzkiego, w szczególności wytyczenie obiektów budowlanych w terenie, wykonywanie pomiarów kontrolnych oraz wykonywanie pomiarów przemieszczeń i odkształceń obiektów budowlanych.
Uprawnienia zawodowe nadaje się w następujących zakresach:
- geodezyjne pomiary sytuacyjno-wysokościowe, realizacyjne
- i inwentaryzacyjne
- rozgraniczanie i podziały nieruchomości (gruntów) oraz sporządzanie dokumentacji do celów prawnych
- geodezyjne pomiary podstawowe
- geodezyjna obsługa inwestycji
- geodezyjne urządzanie terenów rolnych i leśnych
- redakcja map
- fotogrametria i teledetekcja.
Ewidencja miejscowości, ulic i adresów
Ewidencja miejscowości, ulic i adresów zawiera:
- nazwy miejscowości oraz dane określające położenie tych miejscowości
- nazwy ulic i placów oraz dane określające położenie tych ulic i placów
- identyfikatory miejscowości, ulic i placów pochodzące z krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju
- dodatkowe tradycyjne nazwy miejscowości, ulic i placów w języku mniejszości, jeżeli zachodzą okoliczności wynikające z ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym
- dane adresowe określające numery porządkowe budynków, kody pocztowe, położenie budynków.