• Facade Expo 2025
  • World of Build Expo 2026
Jakiego artykułu szukasz?

Wyzwania dla branży kruszywowej

Branża kruszywowa stanowi fundament polskiego budownictwa i infrastruktury – to od niej w dużej mierze zależy tempo realizacji inwestycji drogowych, kolejowych czy energetycznych. Mimo swojej strategicznej roli sektor ten stoi dziś przed szeregiem poważnych wyzwań, które mogą spowolnić jego rozwój.
Wyzwania dla branży kruszywowej

Ograniczona dostępność złóż, rosnące koszty transportu i energii, a także starzejący się park maszynowy to tylko niektóre z problemów, z jakimi mierzą się producenci kruszyw. Dodatkowo coraz bardziej rygorystyczne wymogi środowiskowe oraz złożone procedury administracyjne utrudniają otwieranie nowych kopalń i utrzymanie stabilnych dostaw.

W efekcie branża musi poszukiwać nowych rozwiązań technologicznych i logistycznych, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu rynku budowlanego i jednocześnie spełnić oczekiwania w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Rynek kruszyw w Polsce

Roczne wydobycie kruszyw naturalnych w Polsce wynosi ok. 230 mln ton, z czego ok. 80 mln ton to kruszywa łamane ze skał zwięzłych (np. kamień łamany), a ok. 150 mln ton to kruszywa okruchowe - głównie piaski i żwiry. Źródeł naturalnych kruszyw łamanych jest kilkaset lokalizacji, głównie w województwach dolnośląskim i świętokrzyskim, podczas gdy żwirowo-piaskowe występują liczniej - w około 2,5 tysiąca miejsc w całym kraju.

Rynek kruszyw jest ściśle związany ze skalą inwestycji, koniunkturą budowlaną. Kruszywa stanowią powiem podstawowy materiał budowlany, zatem skala, rodzaj oraz dynamika inwestycji budowlanych bezpośrednio wpływa na sytuację branży kruszywowej.

Przychody netto branży kruszyw (wydobycie naturalne) szacuje się na 7-9 mld zł rocznie.

Około 65% zapotrzebowania na kruszywa wynika z inwestycji publicznych (drogi, kolej, infrastruktura), a pozostałe ok. 35% z sektora prywatnego. Duży projekt infrastrukturalny, taki jak Centralny Port Komunikacyjny (CPK), będzie wymagał ogromnych ilości kruszyw: ponad 55 mln ton materiałów budowlanych, w tym duży udział piasków, pospółek, kruszyw łamanych i specjalistycznych.

Wyzwania rynku kruszyw

Konieczność inwestycji w sprzęt

Maszyny, sprzęt wymagają wymiany lub modernizacji. Problemem branży wydobywczej jest znaczne zużycie infrastruktury technicznej. Stopień amortyzacji maszyn i urządzeń sięga obecnie około 65–67%, co wskazuje na pilną potrzebę inwestycji w odnowienie parku maszynowego. Znaczna część sprzętu, zakupionego jeszcze w latach 2004–2011, w okresie intensywnego rozwoju po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, jest dziś przestarzała i wymaga gruntownej modernizacji lub całkowitej wymiany.

Transport

Problemem jest sprawny wywóz kruszyw, szczególnie z miejsc wydobycia w Dolnym Śląsku. Kolej ma ograniczenia taborowe i infrastrukturalne. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego kruszywa stanowią niemal 19% całkowitej masy przewozów kolejowych w tonokilometrach, jednak liczba dostępnych lokomotyw i wagonów węglarek stopniowo się zmniejsza. Zastąpienie transportu kolejowego drogowym wiąże się ze znacznie wyższymi kosztami, co może przełożyć się na wzrost wydatków inwestycyjnych w budownictwie. Dodatkowo, centralne obszary Polski – ubogie w naturalne złoża kruszyw – pozostają uzależnione od dostaw surowców z południa kraju (kamień łamany) oraz z północy (piaski i żwiry).

Nieuczciwe praktyki

Istnieje duży problem z bezkoncesyjnym wydobyciem kruszyw (piasków, żwirów, kamieni), co wpływa na regulację podaży i uczciwość konkurencji. Szacuje się, że ilość nielegalnie wydobywanych kruszyw może sięgać dziesiątek milionów ton rocznie.

Rosnące koszty energii

Dodatkowo branża mierzy się z rosnącymi kosztami energii, paliw i pracy, co obniża rentowność wydobycia i transportu. W perspektywie kilku lat wyzwaniem będzie także transformacja energetyczna i rosnące wymagania środowiskowe, które wymuszą modernizację zakładów oraz inwestycje w technologie niskoemisyjne.

Kolejnym problemem jest ograniczona dostępność surowców w niektórych regionach kraju – szczególnie w centralnej Polsce, gdzie brakuje złóż wysokiej jakości piasków, żwirów i kamieni łamanych. To powoduje konieczność transportu kruszyw z południa lub północy, co znacząco zwiększa koszty logistyczne i wpływa na ostateczne ceny materiałów budowlanych.

„W okresie 15 lat wystarczalność zasobów kończy się w aż 55 złożach, z których wydobywa się kopaliny do produkcji kruszyw łamanych. W pesymistycznym scenariuszu, jeżeli nie uda nam się wydłużyć żywotności tych złóż lub otworzyć nowych lokalizacji, a istniejące na rynku kopalnie nie pokryją wypadającego wolumenu, wtedy możemy się liczyć z dość mocnym ograniczeniem podaży kruszyw z obecnych 80 mln t do poniżej 50 mln ton” – informuje dr inż. Łukasz Machniak, dyrektor biura zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.

Trendy i szanse

Jeśli inwestycje infrastrukturalne zostaną zrealizowane zgodnie z harmonogramem, zapotrzebowanie na kruszywa może przewyższyć dotychczasową produkcję - co wymaga zwiększenia mocy produkcyjnych, lepszej logistyki i większego wsparcia dla wydobycia legalnego.

Sektor wydobywczy wymaga modernizacji poprzez inwestycje w nowoczesne technologie, odnowienie taboru transportowego oraz usprawnienie logistyki. Brak tych działań może znacząco utrudnić realizację ambitnych projektów infrastrukturalnych, nawet pomimo wsparcia finansowego ze środków unijnych.

Ważnym kierunkiem z punktu widzenia gospodarki obiegu zamkniętego jest wykorzystanie kruszyw z odzysku.

„Zwracam uwagę, że one już są dostępne na rynku, przy czym obserwuję na nim dość sporo nieprawidłowości. Jeżeli legislacja widzi ten materiał wyłącznie jako odpad z całą paletą niezbędnych pozwoleń uzyskiwanych w długich procedurach administracyjnych, to nie oczekuję dużej poprawy w tym obszarze – podkreśla dr Łukasz Machniak. – Myślę, że należałoby zawalczyć o nieco większy procent odzysku materiałów porozbiórkowych, materiałów staroużytecznych z potencjałem do wykorzystania jako alternatywa dla kruszyw naturalnych. Powinniśmy też zawalczyć o przekierowanie przynajmniej części tego materiału do nieco bardziej ambitnych zastosowań."

Przyszłość rynku kruszyw w Polsce zależy od równowagi między rozwojem infrastrukturalnym, ochroną środowiska a inwestycjami w nowoczesną logistykę i recykling materiałów budowlanych. Tylko takie podejście pozwoli branży utrzymać tempo wzrostu i sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu ze strony sektora budowlanego.

Poznaj firmy z branży kruszyw.

Fot. eko-logis.com.pl

Treści powiązane

Badania biegłości kruszyw
Badania biegłości kruszyw
Podczas realizacji projektów budowlanych szczególnie ważną rolę pełni odpowiedni dobór kruszyw. Odbywa się on w oparciu o badania biegłości, umożliwiające zidentyfikowanie cech, składu czy wytrzymałości materiałów oraz odpowiedni wybór kruszywa w oparciu o konkretne wymagania bądź charakter realizowanego projektu.
Kruszywa - rodzaje i zastosowania
Kruszywa - rodzaje i zastosowania
Kruszywa to sypkie materiały o ziarnistej budowie. Znajdują ogromne zastosowanie w budownictwie zarówno jako składnik materiałów budowlanych, a także materiały do umacniania, przygotowywania podłoża czy wykonywania prac wykończeniowych. Poznaj rodzaje kruszyw budowlanych, jak się je pozyskuje, zobacz, gdzie są wykorzystywane.
Kruszywa lekkie
Kruszywa lekkie
Poznaj właściwości i zastosowanie kruszyw lekkich. Dowiedz się, co je wyróżnia spośród innych rodzajów kruszyw, do czego są używane oraz jakie mają cechy.
Badanie kruszyw
Badanie kruszyw
Kruszywa powszechnie stosowane są w budownictwie. Różne ich rodzaje i pochodzenie powodują, że mają inne właściwości i zastosowania. Aby zagwarantować kruszywa odpowiedniej jakości, konieczne jest przeprowadzenie specjalistycznych badań. Sprawdzamy, na czym polega badanie kruszyw, jakie wykorzystuje się w tym celu metody.
Nowe technologie w kopalniach kruszyw
Nowe technologie w kopalniach kruszyw
Jakie rozwiązania i innowacje przyczyniają się do wydobywania kruszyw w sposób zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju, przyjazny dla środowiska, jak najmniej ingerujący w ekosystemy? Poznaj nowe technologie w kopalniach kruszyw.
Zastosowanie kruszyw łamanych
Zastosowanie kruszyw łamanych
Kruszywa to sypkie materiały mające szerokie zastosowanie w budownictwie. Stanowią między innymi istotny składnik betonu. Dowiedz się, jakie są rodzaje kruszyw, jak się je pozyskuje oraz których kruszyw używa się do produkcji betonu.
Kruszarki przemysłowe
Kruszarki przemysłowe
Kruszarki służą rozdrabnianiu materiałów na mniejsze elementy, które znajdują zastosowanie w różnych gałęziach przemysłu. Skupiamy się przede wszystkim na kruszarkach wykorzystywanych w budownictwie i górnictwie. Jakie są dostępne rodzaje kruszarek? Gdzie konkretnie mają zastosowanie?
O działalności Polskiego Związku Producentów Kruszyw i rynku kruszyw opowiada dr inż. Łukasz Machniak
O działalności Polskiego Związku Producentów Kruszyw i rynku kruszyw opowiada dr inż. Łukasz Machniak
"Polska jest trzecim producentem kruszyw w Europie" - o roli Polskiego Związku Producentów Kruszyw mówi Dyrektor Biura Zarządu Łukasz Machniak.
Kruszywa z recyklingu
Kruszywa z recyklingu
Naturalne kruszywa to materiał powszechnie wykorzystywany w budownictwie, jeden z głównych składników betonu. Ze względu na ich ograniczoność poszukuje się ekologicznych alternatyw, mogących zastąpić trudno odnawialny zasób. Jednym z rozwiązań jest zastosowanie kruszyw z recyklingu. Jak powstają takie kruszywa, czym się wyróżniają i jakie mają zastosowanie – o tym więcej w poniższym artykule.
Kruszywa dekoracyjne
Kruszywa dekoracyjne
Kruszywa szczególne zastosowanie mają w branży budowlanej przede wszystkim jako składnik materiałów budowlanych, służą także do umacniania, przygotowywania podłoża czy wykonywania prac wykończeniowych. To jednak niejedyne przeznaczenie kruszyw. Upodobali je sobie ogrodnicy, designerzy przestrzeni, architekci zieleni, którzy stosują kruszywa jako materiał dekoracyjny, wykończeniowy określonych aranżacji. Poznaj rodzaje kruszyw dekoracyjnych, ich zastosowania, możliwości użycia w charakterze ozdoby.
Produkcja kruszyw drogowych
Produkcja kruszyw drogowych
Kruszywa to kluczowy materiał stosowany do budowy dróg. Wykorzystywane są do wykonywania korpusu drogi i jej poszczególnych warstw oraz jako komponent mieszanek mineralno-asfaltowych w budownictwie drogowych. Sprawdzamy, jakie rodzaje kruszyw wykorzystuje się w drogownictwie oraz jak przebiega proces ich produkcji.
Układy ogrzewania wody i kruszyw
Układy ogrzewania wody i kruszyw
Układy ogrzewania wody i kruszyw to ważne elementy stosowane w przemyśle budowlanym, zwłaszcza w produkcji betonu w wytwórniach mas betonowych oraz wytwórniach mas bitumicznych. Poznaj technologie ogrzewania wody i kruszyw, ich działanie. Dowiedz się, które rozwiązania najlepiej się sprawdzają w określonych zastosowaniach.

Komentarze

brak komentarzy…