Jakiego artykułu szukasz?

Beton drogowy

Beton drogowy to rodzaj betonu stosowanego do budowy dróg, autostrad, chodników i innych powierzchni drogowych. Jest to popularny materiał konstrukcyjny w infrastrukturze drogowej ze względu na swoje właściwości i trwałość. Jakie są zalety betonu drogowego? Jak powstaje beton drogowy.
Beton drogowy

Skład betonu drogowego

Podstawowymi składnikami betonu drogowego pozostają kruszywa, woda, cement, odpowiednie domieszki. Istotne jest zastosowanie kruszyw mrozoodpornych – najczęściej to kruszywa łamane granitowe i bazaltowe. Ponadto dla zwiększenia odporności tego rodzaju betonu na niskie temperatury stosuje się napowietrzenie mieszanki do poziomu 5-6%.

Zastosowanie betonu drogowego

Jak sama nazwa wskazuje, beton ten stosuje się do budowy nawierzchni. Z betonu drogowego mogą być wykonane:

  • autostrady i drogi ekspresowe - dzięki swojej trwałości i wytrzymałości beton może utrzymać duży ruch pojazdów ciężarowych oraz intensywne obciążenia
  • chodniki i ciągi piesze - zapewnia wygodną, gładką powierzchnię, która jest odporna na ścieranie i korozję, co jest istotne dla pieszych i osób poruszających się na rowerach
  • ronda i skrzyżowania - zapewnia trwałe i bezpieczne rozwiązanie w miejscach, gdzie występuje duży ruch pojazdów i częste hamowania
  • mosty – jego trwałość i odporność na działanie czynników atmosferycznych są kluczowe w przypadku konstrukcji mostowych
  • powierzchnie lotniskowe - beton drogowy jest używany do budowy pasa startowego i dróg na terenach lotniskowych, jego wytrzymałość pozwala na utrzymanie obciążenia samolotów
  • parkingi publiczne czy prywatne - jest w stanie wytrzymać ciężar pojazdów przez długi czas bez utraty jakości
  • pasy rowerowe – zapewnia gładką i bezpieczną powierzchnię do jazdy.

Zalety betonu drogowego

Drogi wykonane z betonu charakteryzuje:

  • wysoka nośność – nie powstają koleiny w wyniku nacisku
  • niższe koszty utrzymania i eksploatacji
  • żywotność nawet do 50 lat
  • większe bezpieczeństwo – jasna, lepiej widoczna w złych warunkach atmosferycznych nawierzchnia
  • ognioodporność

Wady betonu drogowego

  • w przypadku zastosowania betonu drogowego wymagany jest wyższy reżim technologiczny niż w przypadku realizacji nawierzchni asfaltowej.
  • ograniczenia atmosferyczne – nie można układać nawierzchni betonowej przy temperaturach powyżej 250C
  • dłuższy czas udostępniania budowanej drogi do ruchu ze względu na wymagany okres dojrzewania betonu.
  • brak możliwości ponownego zastosowania materiału z rozbiórki w nowej płycie nawierzchniowej.
  • większy hałas podczas eksploatacji
  • bardziej uciążliwe naprawy (choć rzadsze)

Rodzaje betonu drogowego

Uwzględniając metodę wbudowywania betonu, wyróżnia się:

  • beton lany
  • beton wałowany

Beton lany wymaga deskowania ślizgowego lub stałego. Zagęszczenie betonu odbywa się za pomocą wibratorów powierzchniowych lub wgłębnych. Jeżeli szerokość nawierzchni nie przekracza 4,5 m, to można układać beton na całej szerokości. W przeciwnym razie układa się połówkami, stosując szczelinę podłużną.

Technologia układania betonu wałowanego polega na zagęszczaniu mieszanki betonowej za pomocą walca drogowego. To z kolei wymusza konieczność przygotowania mieszanki o małej zawartości wody zarobowej. Zawartość cementu w betonie wałowanym mieści w granicach 240-360kg, a wskaźnik wodno-cementowy od 0,3 do 0,45.

Zbyt mała ilość wody mogłaby skutkować nieprawidłowym zagęszczeniem, z kolei zbyt duża prowadziłaby do powstania nierówności w wyniku zbyt dużego zagłębienia walca.

***

Zastosowanie betonu drogowego umożliwia wybudowanie trwałych i bezpiecznych dróg, co przyczynia się do poprawy infrastruktury drogowej oraz zapewnienia wygodnego i bezpiecznego transportu dla użytkowników dróg. Ważne jest jednak, aby projektowanie, budowa i utrzymanie betonowych dróg były przeprowadzane zgodnie z normami i standardami, aby zapewnić odpowiednią jakość i bezpieczeństwo użytkowania.

Treści powiązane

Rynek inwestycji – budowa dróg w Polsce 2022-2023
Rynek inwestycji – budowa dróg w Polsce 2022-2023
Pomimo trudnej sytuacji gospodarczej, ograniczenia dostępu do wielu źródeł surowców, związanego z tym wzrostu cen materiałów budowlanych, polskie drogi są nieustającym placem budowy. Trwają rozpoczęte inwestycje drogowe, wyłaniane są przetargi na nowe budowy. Przyglądamy się, gdzie i co buduje się na polskich drogach. Gdzie planowane są budowy dróg.
Budowa tunelu w ciągu drogi S19
Budowa tunelu w ciągu drogi S19
Trwają przygotowania do rozpoczęcia prac związanych z wydrążeniem ponad dwukilometrowego tunelu w ciągu drogi ekspresowej S19 na odcinku Rzeszów Południe–Babica. Dowiedz się więcej o tej spektakularnej inwestycji na szlaku Via Carpatia. Poznaj stopień zaawansowania prac.
Concretete Roads 2023 - „Betonowe drogi do zielonego świata”
Concretete Roads 2023 - „Betonowe drogi do zielonego świata”
Ruszyła rejestracja na XIV edycję międzynarodowego wydarzenia poświęconego betonowym nawierzchniom drogowym. Sympozjum odbędzie się w dniach 25-28 czerwca w Krakowie.
Produkcja kruszyw drogowych
Produkcja kruszyw drogowych
Kruszywa to kluczowy materiał stosowany do budowy dróg. Wykorzystywane są do wykonywania korpusu drogi i jej poszczególnych warstw oraz jako komponent mieszanek mineralno-asfaltowych w budownictwie drogowych. Sprawdzamy, jakie rodzaje kruszyw wykorzystuje się w drogownictwie oraz jak przebiega proces ich produkcji.
Budowa Zakopianki
Budowa Zakopianki
Koniec korków na Zakopiance? Czy podróż do zimowej stolicy Polski przestanie być koszmarem kierowców? Zaglądamy na plac budowy drogi na odcinku Lubień – Rabka Zdrój. Czy kilkakrotnie przesuwany termin realizacji inwestycji jest wiążący i nową Zakopianką pojedziemy jeszcze w tym roku?
Nowe drogi w 2023 roku
Nowe drogi w 2023 roku
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje w 2023 roku ogłosić przetargi na budowę niemal 565 km dróg. Wartość inwestycji to blisko 29 mld zł. Gdzie mają pojawić się nowe drogi? Przebudowy jakich odcinków możemy się spodziewać?
Budowa tunelu w Świnoujściu
Budowa tunelu w Świnoujściu
Niewystarczająca przepustowość przepraw promowych pomiędzy wyspami Wolin i Uznam była przyczyną szukania innych rozwiązań komunikacyjnych. Wzmożony ruch lokalny i turystyczny generował długie kolejki oczekujących na prom - jedyną drogę dotarcia do dzielnicy nadmorskiej i centrum administracyjno-usługowego Świnoujścia, zależną również mocno od warunków pogodowych.
Nawierzchnie betonowe czy asfaltowe?
Nawierzchnie betonowe czy asfaltowe?
Królujące dawniej na polskich drogach nawierzchnie asfaltowe coraz częściej zastępowane są przez betonowe. Co przesądza o wyborze? Czy można jednoznacznie stwierdzić, która technologia jest lepsza? Jakie są wady i zalety każdego rozwiązania? O tym więcej w poniższym artykule.

Komentarze

brak komentarzy…