• ICCX
Jakiego artykułu szukasz?

Najdłuższy podwodny tunel połączy Niemcy i Danię

Rekordowa inwestycja powstaje pod cieśniną Bełt. Będzie to najdłuższy tunel drogowo-kolejowy na świecie, najdłuższy tunel drogowy pod wodą na świecie i najgłębszy tunel drogowo-kolejowy na świecie. Tunel połączy wyspy Lolland i Fehmarn.
Najdłuższy podwodny tunel połączy Niemcy i Danię

Już za kilka lat kierowcy przejadą z duńskiego Roedby do niemieckiego Puttgarden blisko 18-kilometrowym tunelem pod cieśniną Bełt Fehmarn na Bałtyku. W tunelu odbywał się będzie także ruch kolejowy.

Powstająca inwestycja znacznie skróci podróż z Niemiec do Danii. Przejazd tunelem zajmie ok. 10 minut. Podróż promem na tym odcinku trwa obecnie 45 minut. Szacuje się, że przejazd z Kopenhagi do Hamburga zajmie krócej nawet o 2 godziny.

Podwodny tunel w liczbach

Długość tunelu wyniesie 17,6 m.

Jego konstrukcję stanowi 89 betonowych elementów, w tym 79 standardowych, a 10 specjalnych.

Każdy element waży 73 tys. ton.

Elementy mają prostokątny przekrój o szerokości 42 metrów i wysokości 9 metrów oraz długość 217 metrów.

Maksymalna głębokość cieśniny Bełt Fehmarn wynosi 35 m, a wysokość zewnętrzna tunelu to około 9–10 m, stąd w najgłębszym miejscu wykop będzie sięgał ponad 45 m pod lustrem wody.

W tunelu znajdą się dwa tory kolejowe, dwie dwupasmowe jezdnie, a także korytarz awaryjny.

Nowy tunel umożliwi jazdę z prędkością 110 km/h, pociągi pojadą z prędkością do 200 km/h.

W przedsięwzięcie zaangażowanych jest 1,5 tys. robotników.

Zakończenie budowy planowane jest na 2029 rok.

Tunel zaprojektowano na 120 lat użytkowania.

Przebieg inwestycji pod Bełt Fehmarn

Podwodny tunel buduje firma Sund&Baelt, zatrudniająca przede wszystkim Polaków. Na potrzeby inwestycji zbudowano wioskę składającą się z kwater dla pracowników zatrudnionych przy realizacji tunelu.

W Danii powstała fabryka, w której wytwarzane są gotowe elementy betonowe. Dzięki specjalistycznym jednostkom pływającym dostarczane są one na miejsce docelowe i tam wzmacniane betonem. Elementy układane są od brzegu w kierunku środka od strony duńskiej i niemieckiej. Każdy kolejny blok powstaje w cyklu ok. 2-tygodniowym. Wytworzenie i wbudowanie wszystkich elementów rozłożono zatem na czas ok. 3,5 roku.

Po obu stronach tunelu powstają budynki portalowe. Połączą tunel kolejowy i autostradę ze zmodernizowanymi i częściowo nowo wybudowanymi drogami i liniami kolejowymi w głębi lądu.

Historia inwestycji

Cieśnina Fehmarn Bełt jest najkrótszym połączeniem pomiędzy niemiecką wyspą Fehmarn a duńską wyspą Lolland.

Od początku lat 90. XX wieku rządy Danii oraz Szwecji zabiegały o połączenie mostem lub tunelem na tym odcinku. W 1994 Komisja Europejska uznała przeprawę przez Fehmarn Bełt za priorytetową dla sieci transeuropejskiej. W 2010 podjęto decyzję, że planowany wcześniej most kolejowy będzie niewystarczający dla rosnącego ruchu, a przeprawa powinna być częścią trasy europejskiej E22.

Pomysł inwestycji spotkał się z licznymi protestami głównie okolicznych mieszkańców, organizacji ekologicznych oraz armatorów promowych. W 2015 roku duński parlament przyjął projekt budowy tunelu.

Budowa oficjalnie rozpoczęła się 1 stycznia 2021 roku.

Fot. femern.com

Treści powiązane

Prefabrykowany most – ze Szczecina do Danii
Prefabrykowany most – ze Szczecina do Danii
12 prefabrykowanych elementów, każdy o wadze ok. 115 ton obejmował transport pierwszej partii segmentów mostu, które ze Szczecina wyruszyły statkiem do Danii. Na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego Mostostal Warszawa wyprodukował most dla Duńczyków. „Naszym” mostem można jeździć w rejonie fiordu Roskilde.
Technologie i metody budowy tuneli
Technologie i metody budowy tuneli
Tunele to konstrukcje inżynierskie mające umożliwić szybkie i bezpieczne podróżowanie w miejscach wcześniej niedostępnych dla transportu. Ich budowa odbywa się w trudnych warunkach, wymaga zaangażowania ciężkiego, specjalistycznego sprzętu, aby zapewnić sprawną realizację projektu, a przede wszystkim zminimalizować ryzyko pracy pod ziemią. Poznaj najpopularniejszą obecnie metodę drążenia tuneli – TBM.
Budowa tunelu w Świnoujściu
Budowa tunelu w Świnoujściu
Niewystarczająca przepustowość przepraw promowych pomiędzy wyspami Wolin i Uznam była przyczyną szukania innych rozwiązań komunikacyjnych. Wzmożony ruch lokalny i turystyczny generował długie kolejki oczekujących na prom - jedyną drogę dotarcia do dzielnicy nadmorskiej i centrum administracyjno-usługowego Świnoujścia, zależną również mocno od warunków pogodowych.
​Mieszalniki koloidalne o wysokim stopniu rozdrabniania - nowa technologia przy podawaniu mieszaniny wypełniającej w tunelowaniu TBM
​Mieszalniki koloidalne o wysokim stopniu rozdrabniania - nowa technologia przy podawaniu mieszaniny wypełniającej w tunelowaniu TBM
Prezentujemy komentarz Tomasza Olszewskiego, dyrektora handlowego firmy FRD Polska Sp. z o.o. na temat mieszalników koloidalnych o wysokim stopniu rozdrabniania, wykorzystywanych przy pracach TBM.

Komentarze

brak komentarzy…