• Tauron Dystrybucja
Jakiego artykułu szukasz?

Problemy firm z branży budownictwa kolejowego

Ostatnie lata nie należały do najlepszych dla firm z branży budownictwa kolejowego. Znaczny spadek kontraktów spowodowany był brakiem inwestycji realizowanych przez Polskie Linie Kolejowe. Poprawy sytuacji upatruje się w odblokowaniu pieniędzy unijnych i uruchomieniu Krajowego Programu Kolejowego, które ożywią inwestycje infrastrukturalne na kolei.
Problemy firm z branży budownictwa kolejowego

Firmy wyspecjalizowane w inwestycjach kolejowych są aktualnie w bardzo trudnej sytuacji. To mniejsze lub większe przedsiębiorstwa z branży wykonawstwa kolejowego oraz przemysłu produkującego na rzecz wykonawstwa kolejowego, producenci rozjazdów czy podkładów kolejowych. Głównym zamawiającym tych firm jest spółka PKP PLK, która z braku funduszy unijnych nie ogłaszała od dłuższego czasu nowych przetargów.

Nieco lepiej mają się firmy o większej dywersyfikacji działalności, które w okresie zastoju zapotrzebowania na ich wyroby czy usługi dla branży budownictwa kolejowego całe siły przerzucają na inne obszary aktywności.

Szanse dla firm z branży budownictwa kolejowego

Z pewnością uruchomienie środków unijnych będzie krokiem milowym dla ożywienia inwestycji na kolei. Nowe zamówienia umożliwią powrót do gry wielu firm, będących aktualnie w znacznym dołku. Mowa tu o sporych kwotach, bowiem komponent „zielona, inteligentna mobilność” odpowiada za 21% całego budżetu KPO i jest jego drugą największą składową (po „zielonej gospodarce i zmniejszeniu energochłonności”). W lutym br. zapadła decyzja o odblokowaniu ok. 137 mld euro z Krajowego Planu Odbudowy i funduszy z polityki spójności dla Polski.

Jednocześnie wskazuje się na inny jeszcze aspekt, mający uniezależnić wiele firm od kolejnych perspektyw finansowych Unii Europejskiej. Istotną kwestią dla poprawy stabilności ich funkcjonowania są elastyczne mechanizmy finansowania, nie bazujące jedynie na środkach unijnych. Obecnie każde opóźnienie czy przesunięcie funduszy z UE powoduje skumulowanie projektów w jednym czasie lub ich brak. Każda z tych sytuacji jest niekorzystna i budzi realne problemy dla wielu przedsiębiorstw.

W Ministerstwie Infrastruktury złożony został projekt zmian w ustawie o funduszu kolejowym, który zakłada m.in. zwiększenie udziału kolei we wpływach z opłaty paliwowej, jak również zapewnienie bardziej elastycznego finansowania.

Nowe inwestycje kolejowe

Pozyskanie środków i ogłoszenie przetargów na inwestycje infrastrukturalne na kolei to pierwszy etap poprawy sytuacji wielu firm z tej branży. Kolejnym problemem może okazać się krótki czas na wydatkowanie pozyskanych funduszy, który w odniesieniu do części z nich upływa w 2026 roku.

Kumulacja nowych zamówień może się okazać zadaniem trudnym do zrealizowania.

Krajowy Program Kolejowy

Krajowy Program Kolejowy (KPK) przewiduje realizację ponad 240 projektów inwestycyjnych związanych poprawą, unowocześnieniem, usprawnieniem ruchu kolejowego, które mają znacząco przysłużyć się jakości podróżowania koleją w aglomeracjach, na trasach regionalnych, międzyregionalnych oraz zwiększyć konkurencyjność przewozów towarowych.

W założeniach KPK są inwestycje polegające na modernizacji istniejących i budowie nowych tras kolejowych, dworców, węzłów komunikacyjnych, poprawie bezpieczeństwa przemieszczania się pociągów, ale też samych podróżnych, zwiększeniu konkurencyjności pociągu jako środka transportu szybszego, bezpieczniejszego i bardziej ekologicznego.

Prace w ramach Krajowego Programu Kolejowego obejmą przebudowę 9000 km torów. Reaktywacja „martwych” linii i przywrócenie zlikwidowanych połączeń do mniejszych miast i miasteczek ma na celu zredukowanie wykluczenia komunikacyjnego.

Fot. Freepik

Treści powiązane

Krajowy Program Kolejowy
Krajowy Program Kolejowy
Krajowy Program Kolejowy (KPK) przewiduje realizację ponad 240 projektów inwestycyjnych związanych poprawą, unowocześnieniem, usprawnieniem ruchu kolejowego. Przewidziane na rozbudowę sieci kolejowej 77 mld złotych ma znacząco przysłużyć się jakości podróżowania koleją w aglomeracjach, na trasach regionalnych, międzyregionalnych oraz zwiększyć konkurencyjność przewozów towarowych.
Prognozy rynku budowlanego 2024
Prognozy rynku budowlanego 2024
Czy sytuacja na rynku budowlanym ulegnie zmianie? Co analitycy sądzą o perspektywach w budownictwie w roku 2024? Jakie są prognozy dla poszczególnych sektorów, gdzie upatrywać szans po trudnym czasie w branży?
Budowa nowych dróg w Polsce w 2024 roku
Budowa nowych dróg w Polsce w 2024 roku
W 2024 roku ma w Polsce powstać 175 km nowych dróg ekspresowych, autostrad, obwodnic czy dróg szybkiego ruchu. Którymi odcinkami pojadą w najbliższym czasie kierowcy? Gdzie przybędzie nowych dróg?
Firmy budowlane w Polsce – najwięksi gracze
Firmy budowlane w Polsce – najwięksi gracze
Według raportu Spectis całkowite przychody ze sprzedaży 40 największych firm budowlanych w Polsce wyniosły w 2023 roku ok. 76,6 mld zł. Które przedsiębiorstwa i grupy budowlane stoją za takim wynikiem? Poznaj liderów rynku budowlanego.
Inwestycje budowlane w Polsce 2024
Inwestycje budowlane w Polsce 2024
Największe planowane i realizowane w Polsce inwestycje budowlane opiewają na kwotę ok. 865 mld zł. Według raportu analityków Spectis wartość projektów w fazie budowy wynosi 152 mld zł, a projektów na etapie przetargu, planowania bądź wstępnej koncepcji – 713 mld zł.

Komentarze

brak komentarzy…