System SOPAB – cyfryzacja procedur budowlanych
Ideą systemu SOPAB jest uproszczenie procesu składania wniosków budowlanych. Uruchomienie SOPAB ma zapewnić komunikację pomiędzy poszczególnymi organami administracji architektoniczno-budowlanej. Wnioskodawca zaś będzie miał wgląd, na jakim etapie znajduje się wniosek i również poprzez system uzyska końcową decyzję w danej sprawie.
Zasada jednego okienka
System SOPAB stanowi znaczne udogodnienie dla inwestora. Ograniczy konieczność dostarczania do kolejnych organów dokumentów i załączników do wniosków. Przyspieszy równocześnie procedurę uzyskiwania pozwoleń, zgód, opinii i finalizowania zgłoszeń.
System SOPAB ma docelowo obsługiwać
- budowę domów jednorodzinnych
- inwestycje deweloperskie
- inwestycje drogowe
- inwestycje elektroenergetyczne
- inwestycje wodne
Zalety systemu SOPAB
Do niezaprzeczalnych plusów wprowadzenia systemu SOPAB zaliczyć można:
- usprawnienie przepływu informacji
- przyspieszenie procedur administracyjnych
- cyfrowa komunikacja, bez konieczności odwiedzania urzędów
- oszczędność czasu
- zminimalizowanie liczby dokumentów, składanie przez inwestora tylko jednego wniosku
- redukcja kosztów magazynowania i archiwizacji papierowej dokumentacji
- aspekt ekologiczny – redukcja dokumentacji papierowej
Od kiedy system SOPAB?
Wdrażanie Systemu do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie zaplanowano w trzech etapach.
Pierwszy, rozpoczęty w czerwcu 2023 roku, ma na celu uruchomienie pierwszej wersji systemu, który obsłuży procesy realizowane w organach architektury i nadzoru. Na tym etapie SOPAB ma być połączony z Elektronicznym Zarządzaniem Dokumentacją w administracji publicznej oraz aplikacją e-budownictwo, a także zawierać podstawowe raporty, które organy muszą generować do GUS i GUNB.
W drugim etapie, planowanym na przełom 2023-2024 ma nastąpić połączenie SOPAB z systemami Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego i rejestrem Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii oraz włączenie Rejestru Wniosków, Decyzji i Zgłoszeń i Rejestru Kontroli Obowiązkowych do systemu SOPAB.
Ostatni etap przewidziany w 2025 roku ma polegać na zbudowaniu modułu mapowego dla obywateli.
Procedowana jest nowelizacja przepisów prawa budowlanego, które usankcjonują działanie systemu obsługi postępowań administracyjnych i nałożą obowiązek wykorzystywania go we wszystkich organach.