• FRD Polska Tomasz Olszewski - usługa gratis
  • Konferencja SPB Serock, Narvil 7-9 października 2024 patronat medialny
Jakiego artykułu szukasz?

Sytuacja w budownictwie na początku 2023 roku

W styczniu 2023 wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury (NSA) w budownictwie kształtuje się na poziomie minus 21,7 - wyższym od notowanego przed miesiącem (minus 23,9). Czy to sygnał odbicia się branży budowlanej? Czy z każdym kolejnym kwartałem rynek budowlany nabierze rozpędu? Sprawdzamy sytuację w budownictwie na początku 2023 roku.
Sytuacja w budownictwie na początku 2023 roku

Rok 2022 był najgorszym dla budownictwa od lat 90. Na sytuację nałożyło się wiele negatywnych zjawisk, których konsekwencją był choćby:

  • drastyczny skok cen materiałów
  • wzrost kosztów energii
  • odpływ pracowników zza wschodniej granicy
  • presja na wzrost płac w branży
  • zablokowanie środków inwestycyjnych z KPO
  • podniesienie stóp procentowych, pozbawiające wielu konsumentów zdolności kredytowej a tym samym możliwości inwestycyjnych
  • wzrost wydatków na obsługę kredytów i leasingów, będących istotnym źródłem finansowania firm budowlanych

To wszystko spowodowało, że budowało się mniej, nie ruszały nowe inwestycje, firmy budowlane walcząc o kontrakty znacznie obniżały marże. W przypadku mniejszych przedsiębiorstw sytuacja doprowadziła wiele z nich do bankructwa lub funkcjonowania na granicy opłacalności.

Co przyniesie rok 2023? Czy budowlanka ma szansę na odbicie, nadrobienie strat, nabranie rozpędu?

Sytuacja w budownictwie mieszkaniowym

Prognozy ekspertów do optymistycznych nie należą.

„Długa zima” najboleśniej dotknie mieszkaniówkę, a stanowi ona 1/5 rynku budowlanego w Polsce. Spadek sprzedaży mieszkań na rynku pierwotnym wyniósł w 2022 roku aż 38%.

Deweloperzy i inwestorzy indywidualni budowali mniej. Finalizowali trwające inwestycje, ale rozpoczęto o ok. 20-30% mniej nowych inwestycji niż w roku poprzednim. Według danych GUS w styczniu 2023 spółki wystartowały z budową 5,8 tys. lokali. Choć styczeń od lat jest najsłabszym miesiącem w mieszkaniówce, to wynik ten jest o 20,7% niższy niż w analogicznym czasie poprzedniego roku. Na tradycyjne odbicie w kolejnych miesiącach w tym roku nie ma co liczyć.

Co więcej, z danych wynika, że spółki uzyskały ponad 10 tys. pozwoleń na budowę. Liczba faktycznie rozpoczętych budów pokazuje, że przygotowane projekty trafiają na półkę, firmy czekają na poprawę koniunktury, wyższą sprzedaż, niższe koszty finansowania, wyższą marżę.

O ożywieniu popytu mówi się w kontekście lat 2024-2025. Aby sprostać szacowanemu na ten czas wzrostowi liczby kupujących, druga połowa 2023 roku może być momentem rozpoczęcia nowych realizacji deweloperskich.

Aktywność deweloperską może też odblokować program „Bezpieczny kredyt 2%”, planowany do wdrożenia najpóźniej w trzecim kwartale 2023 roku.

Stagnacja na rynku inżynieryjnym

Zamrożenie środków unijnych blokuje i znacznie przesuwa w czasie rozpoczęcie wielu inwestycji infrastrukturalnych. Firmy budowlane liczą na rynek zamówień publicznych w kolejnictwie, transporcie zbiorowym, oświacie, służbie zdrowia czy ochronie środowiska.

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada start programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 o wartości ponad 24 mld Euro. Część z tych funduszy trafi na finansowanie kontraktów już rozpoczętych, które nie zostaną zrealizowane do końca 2023 roku, a dotyczących tzw. starej perspektywy unijnej. Takie inwestycje zostaną poddane tzw. procedurę fazowania, tzn. rozliczone częściowo ze starej, częściowo z nowej perspektywy unijnej. To z kolei oznacza, że nowe środki zostaną na wstępie okrojone, częściowo zjedzone przez stare kontrakty i mniej pieniędzy przeznaczonych będzie na nowe inwestycje. Fazowanie kontraktów ma miejsce w odniesieniu do kilku inwestycji kolejowych i drogowych.

Optymizmem napawa Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych. Do 2030 roku zakłada inwestycje w nowe drogi o długości 480 km, natomiast 85 km dróg powstanie w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Przewidziane są także przetargi obejmujące przebudowę odcinków istniejących dróg krajowych. Te inwestycje dotyczyć będą blisko 360 km.

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej przewiduje ogłoszenie przetargów na ponad 170 robót obejmujących m.in. budowy chodników, ciągów pieszo-rowerowych czy doświetlenia przejść dla pieszych.

Z kolei Krajowy Program Kolejowy (KPK) przewiduje realizację ponad 240 projektów inwestycyjnych związanych poprawą, unowocześnieniem, usprawnieniem ruchu kolejowego.

zawierane na okres dłuższy niż 12 miesięcy muszą obowiązkowo zawierać klauzulę waloryzacyjną.

Eksperci upatrują szans dla budowlanki w segmencie budownictwa wojskowego.

„To będzie nasza kolejna specjalizacja. Ze względu na geopolityczne położenie Polski wojsko będzie musiało rozbudować swoją bazę i to daje dużą szansę na rozwój spółki oraz kompetencji naszych pracowników.” – informuje Artur Popko, prezes Budimexu.

Specjaliści jednogłośnie widzą szansę dla branży w uruchomieniu funduszy unijnych. Bez nich nie ruszą przetargi, firmy nie wykorzystają w pełni swojego potencjału. Odblokowanie pieniędzy poprawiłoby kurs złotego i polepszyło klimat dla inwestycji prywatnych.

Fundusze z KPO jak, FEnIKS i innych programów objęte są mechanizmem warunkowości, zatem ich uruchomienie nieustająco pozostaje w sferze planów i budzi wątpliwość faktycznej realizacji.

Lepiej na rynku niemieszkaniowym

Zdecydowanie najlepiej wygląda sytuacja w budownictwie przemysłowo-magazynowym. Okres pandemii i izolacji spowodował przeniesienie aktywności zakupowej klientów na rynek e-commerce, który wymaga dużego zaplecza magazynowego.

Problemy firm budowlanych

W roku 2022 odnotowano duży wzrost upadających przedsiębiorstw budowlanych. Dotyczyło to przede wszystkim małych i średnich przedsiębiorstw, dla których zakończenie trwających inwestycji i brak nowych znacznie ograniczyło źródła dochodu.

Szansy na powstrzymanie tej tendencji są rozwiązania systemowe. Przedsiębiorstwa korzystają z drogi sądowej do waloryzacji zapisów kontraktów, aby rozdzielić między strony ryzyko gospodarcze związane z nadzwyczajnym wzrostem cen.

Ponadto z przepisów nowej ustawy Prawo zamówień publicznych wynika, że umowy na usługi

„Dywersyfikacja portfela jest kluczowa w strategii rozwoju każdej dużej firmy wykonawczej. Budowa mieszkań dla polskiego dewelopera może mieć inną specyfikę niż stawianie hali magazynowej dla międzynarodowego inwestora. Kluczowy wniosek jest więc taki, że im większa dywersyfikacja portfela, tym mniejsza wrażliwość wykonawcy na negatywne skutki wahań koniunktury w poszczególnych segmentach rynku budowlanego.

Niektóre firmy z polskim kapitałem, które opierają swoją dotychczasową działalność na 1-2 segmentach rynku, próbują skokowo zwiększyć poziom przychodów poprzez agresywne pozyskiwanie nowych zleceń.” – diagnozuje sytuację dr Damian Kaźmierczak, główny ekonomista Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

***

Czytaj więcej o sytuacji na rynku budowlanym.

Dowiedz się, jak wygląda rynek pracy w budownictwie.

Treści powiązane

Rynek budowlany 2022 – raport Spectis
Rynek budowlany 2022 – raport Spectis
Sytuacja w branży budowlanej nie napawa optymizmem. Trudne okoliczności rynkowe powodują wyhamowywanie aktywności budowlanej. Prognozuje się, że jeśli 2022 rok zakończy się minimalnym wzrostem wartości rynku, to 2023 rok odnotuje ujemną dynamikę rynku budowlanego. To wnioski Spectis, zespołu ekspertów świadczących usługi badawcze i analityczne dla kadry menedżerskiej z sektora budowlanego.
Kredyt na zakup mieszkania lub budowę domu
Kredyt na zakup mieszkania lub budowę domu
Na sfinansowanie kilkusettysięcznej inwestycji z posiadanych zasobów finansowych mogą pozwolić sobie nieliczni. Najczęściej jedynym sposobem uzyskania środków jest zaciągnięcie kredytu hipotecznego. Nieco inaczej wyglądają zasady jego przyznawania w przypadku budowy domu czy kupna mieszkania. Jakie warunki należy spełnić, aby otrzymać kredyt hipoteczny? Jakie dokumenty będą potrzebne oraz jak wygląda zakup nieruchomości na kredyt? – przeczytajcie poniżej.
Concretete Roads 2023 - „Betonowe drogi do zielonego świata”
Concretete Roads 2023 - „Betonowe drogi do zielonego świata”
Ruszyła rejestracja na XIV edycję międzynarodowego wydarzenia poświęconego betonowym nawierzchniom drogowym. Sympozjum odbędzie się w dniach 25-28 czerwca w Krakowie.
Rozbudowa S19 – nowe wyzwania
Rozbudowa S19 – nowe wyzwania
Trwa budowa drogi S19 na odcinku Rzeszów Południe – Babica. To jedna z trudniejszych technologicznie budów w Polsce. Na wspomnianym ponad 10-kilometrowym odcinku powstanie tunel oraz trzynaście obiektów inżynieryjnych, w tym estakada ES-1.
Budowa Zakopianki
Budowa Zakopianki
Koniec korków na Zakopiance? Czy podróż do zimowej stolicy Polski przestanie być koszmarem kierowców? Zaglądamy na plac budowy drogi na odcinku Lubień – Rabka Zdrój. Czy kilkakrotnie przesuwany termin realizacji inwestycji jest wiążący i nową Zakopianką pojedziemy jeszcze w tym roku?
Branża budowlana a ryzyko upadłości firm 2022-2023
Branża budowlana a ryzyko upadłości firm 2022-2023
Niewypłacalność firm sektora budowlanego staje się coraz bardziej powszechna. Kryzys w budownictwie jest faktem. Analizujemy obecną sytuację w branży budowlanej i sprawdzamy prognozy na 2023 rok.
Nowe prawo budowlane w 2023 roku
Nowe prawo budowlane w 2023 roku
Od 1 stycznia 2023 roku ma wejść w życie wiele zmian nowelizowanej ustawy o prawie budowlanym. Na jakie nowości należy się przygotować? Czy na nowych przepisach zyskają inwestorzy? Czy zostaną zminimalizowane obciążenia organów administracji architektoniczno-budowlane czy nadzoru budowlanego?
Nowe drogi w 2023 roku
Nowe drogi w 2023 roku
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje w 2023 roku ogłosić przetargi na budowę niemal 565 km dróg. Wartość inwestycji to blisko 29 mld zł. Gdzie mają pojawić się nowe drogi? Przebudowy jakich odcinków możemy się spodziewać?
Budowa tunelu w Świnoujściu
Budowa tunelu w Świnoujściu
Niewystarczająca przepustowość przepraw promowych pomiędzy wyspami Wolin i Uznam była przyczyną szukania innych rozwiązań komunikacyjnych. Wzmożony ruch lokalny i turystyczny generował długie kolejki oczekujących na prom - jedyną drogę dotarcia do dzielnicy nadmorskiej i centrum administracyjno-usługowego Świnoujścia, zależną również mocno od warunków pogodowych.
Budowa terminalu LNG w Świnoujściu
Budowa terminalu LNG w Świnoujściu
Budowa terminalu LNG w Świnoujściu była inwestycją, mającą uniezależnić Polskę od dostaw gazu z Rosji, pozwalając jednocześnie na zakup tego surowca od dostawców i krajów, z którymi nie ma połączenia gazociągiem.
​Jak rysuje się przyszłość branży prefabrykacyjnej?
​Jak rysuje się przyszłość branży prefabrykacyjnej?
Rozmowa z Przemysławem Borkiem, prezesem Zarządu Pekabex Bet SA, Wiceprezesem Zarządu Pekabex SA. na temat sytuacji obecnej i prognoz dla rynku prefabrykacji.
Prefabrykowany most – ze Szczecina do Danii
Prefabrykowany most – ze Szczecina do Danii
12 prefabrykowanych elementów, każdy o wadze ok. 115 ton obejmował transport pierwszej partii segmentów mostu, które ze Szczecina wyruszyły statkiem do Danii. Na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego Mostostal Warszawa wyprodukował most dla Duńczyków. „Naszym” mostem można jeździć w rejonie fiordu Roskilde.
Kryzys na rynku kredytów hipotecznych
Kryzys na rynku kredytów hipotecznych
Spadek liczy udzielonych kredytów mieszkaniowych osiągnął aż 73,2 % w stosunku do ubiegłego roku – mowa o październiku 2022 roku. Udzielono w tym miesiącu rekordowo niską od 12 lat liczbę kredytów – 6700 o średniej wartości 323,47 tys. zł. Analizujemy, jak wygląda sytuacja na rynku kredytowym pod koniec 2022 roku.
Krajowy Program Kolejowy
Krajowy Program Kolejowy
Krajowy Program Kolejowy (KPK) przewiduje realizację ponad 240 projektów inwestycyjnych związanych poprawą, unowocześnieniem, usprawnieniem ruchu kolejowego. Przewidziane na rozbudowę sieci kolejowej 77 mld złotych ma znacząco przysłużyć się jakości podróżowania koleją w aglomeracjach, na trasach regionalnych, międzyregionalnych oraz zwiększyć konkurencyjność przewozów towarowych.
Rynek inwestycji – budowa dróg w Polsce 2022-2023
Rynek inwestycji – budowa dróg w Polsce 2022-2023
Pomimo trudnej sytuacji gospodarczej, ograniczenia dostępu do wielu źródeł surowców, związanego z tym wzrostu cen materiałów budowlanych, polskie drogi są nieustającym placem budowy. Trwają rozpoczęte inwestycje drogowe, wyłaniane są przetargi na nowe budowy. Przyglądamy się, gdzie i co buduje się na polskich drogach. Gdzie planowane są budowy dróg.
Budowa tunelu w ciągu drogi S19
Budowa tunelu w ciągu drogi S19
Trwają przygotowania do rozpoczęcia prac związanych z wydrążeniem ponad dwukilometrowego tunelu w ciągu drogi ekspresowej S19 na odcinku Rzeszów Południe–Babica. Dowiedz się więcej o tej spektakularnej inwestycji na szlaku Via Carpatia. Poznaj stopień zaawansowania prac.
Planowane zmiany w prawie budowlanym 2023
Planowane zmiany w prawie budowlanym 2023
Nowelizowane przepisy prawa budowlanego miały wejść w życie od stycznia 2023 roku. Zgodnie z deklaracjami Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego nowe przepisy obowiązywać będą jednak od kwietnia tego roku. Czy ten termin będzie wiążący i jakie zmiany czekają branżę budowlaną?
Prognozy cen materiałów budowlanych na 2023 rok
Prognozy cen materiałów budowlanych na 2023 rok
Ceny materiałów budowlanych to istotny czynnik wpływający na rozwój i sytuację branży budowlanej. Rosnące koszty powstrzymują decyzje o nowych inwestycjach, obniżają rentowność już realizowanych. Jak zapowiada się 2023 rok? Czy wzrost cen wyhamuje? Czego możemy się spodziewać w sektorze budowlanym?

Komentarze

brak komentarzy…