• FRD Polska Tomasz Olszewski - usługa gratis
  • Konferencja SPB Serock, Narvil 7-9 października 2024 patronat medialny
Jakiego artykułu szukasz?

Rozbudowa S19 – nowe wyzwania

Trwa budowa drogi S19 na odcinku Rzeszów Południe – Babica. To jedna z trudniejszych technologicznie budów w Polsce. Na wspomnianym ponad 10-kilometrowym odcinku powstanie tunel oraz trzynaście obiektów inżynieryjnych, w tym estakada ES-1.
Rozbudowa S19 – nowe wyzwania

Ten ponad 10-kilometrowy odcinek nowo powstającej drogi ekspresowej stanowi fragment polskiej nitki międzynarodowego szlaku Via Carpatia komunikującego państwa bałtyckie z południem Europy.

W Polsce Via Carpatia biegnie przez ponad 700 km, przecinając województwo podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.

Tunel S19

Ogromnym wyzwaniem inżynieryjnym jest budowa tunelu o długości 2,2 km. Znajdzie się on 100 m. pod ziemią. Obudowę tunelu stanowić będzie 22 tys. betonowych prefabrykowanych pierścieni, każdy wykonany z 5,6 m3 betonu.

Tunel wydrąży ogromny „kret”, Tunnel Boring Machine, który dotarł na plac budowy z Hiszpanii drogą wodno-lądową. Transport TBM stanowił niemałe wyzwanie logistyczne.


Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule Budowa tunelu w ciągu drogi S19.

Budowa S19

Rozbudowa drogi S19 przewiduje powstanie dwujezdniowej drogi, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. W ciągu drogi powstanie wspomniany tunel, a także sześć estakad, dwóch wiaduktów, bezkolizyjnego przejazdu w ciągu drogi krajowej nr 19 oraz jednego przejazdu pod trasą S19 oraz trzech przejść dla zwierząt.

Powstanie pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.


Estakada S19 – wyzwanie inżynieryjne

Na uwagę zasługuje jedna z estakad przeprowadzająca rozbudowywaną S19 nad drogą powiatową nr 1409R, drogą powiatową nr 1408R, korytarzem przejścia dla małych zwierząt oraz potokiem Lubcza.

Obiekt budowany jest w technologii nasuwania podłużnego z zastosowaniem awanbeków (dziobów montażowych).

Estakada będzie się składała z ośmiu przęseł o rozpiętościach: 42,0 m + 6 × 54,5 m + 42,0 m i dziewięciu podpór. Jej długość wyniesie 413 m a wysokość podpór pośrednich to od ok. 6 m do 13 m.

Do wykonania wszystkich podpór wykorzystano 544 tys. kg stali zbrojeniowej, 1900 m3 betonu mostowego C30/37 (na potrzeby fundamentów), oraz 1500 m3 betonu C35/45 na potrzeby podpór.

Do powstania całego obiektu użytych zostanie m.in. 1 620 000 kg stali zbrojeniowej i 8450 m3 betonu mostowego o wysokiej wytrzymałości C50/60. Do jego dostarczenia potrzebnych będzie ok. 900 betonowozów.

Rozbudowa S19 – cele inwestycji

Inwestor wskazuje na kluczowe korzyści, jakie ma przynieść budowa drogi ekspresowej S19:

  • zapewnienie na całej trasie komunikacyjnej Via Carpatia na terenie Polski (włączonej do sieci TEN-T) przekroju o minimalnych parametrach 2x2 (dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu),
  • zwiększenie prędkości i komfortu jazdy na przejeździe rozbudowanym odcinkiem drogi,
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu,
  • poprawa atrakcyjności przyległych terenów zachęcających potencjalnych inwestorów,
  • wzrost rozwoju gospodarczego regionu,
  • ograniczenie hałasu w terenie zabudowanym,
  • zmniejszenie zużycia paliwa i ilości spalin,
  • budowa nowoczesnej drogi spełniającej rygorystyczne standardy ochrony środowiska.

Treści powiązane

Budowa terminalu LNG w Świnoujściu
Budowa terminalu LNG w Świnoujściu
Budowa terminalu LNG w Świnoujściu była inwestycją, mającą uniezależnić Polskę od dostaw gazu z Rosji, pozwalając jednocześnie na zakup tego surowca od dostawców i krajów, z którymi nie ma połączenia gazociągiem.
Concretete Roads 2023 - „Betonowe drogi do zielonego świata”
Concretete Roads 2023 - „Betonowe drogi do zielonego świata”
Ruszyła rejestracja na XIV edycję międzynarodowego wydarzenia poświęconego betonowym nawierzchniom drogowym. Sympozjum odbędzie się w dniach 25-28 czerwca w Krakowie.
Nowe drogi w 2023 roku
Nowe drogi w 2023 roku
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje w 2023 roku ogłosić przetargi na budowę niemal 565 km dróg. Wartość inwestycji to blisko 29 mld zł. Gdzie mają pojawić się nowe drogi? Przebudowy jakich odcinków możemy się spodziewać?
Prefabrykowany most – ze Szczecina do Danii
Prefabrykowany most – ze Szczecina do Danii
12 prefabrykowanych elementów, każdy o wadze ok. 115 ton obejmował transport pierwszej partii segmentów mostu, które ze Szczecina wyruszyły statkiem do Danii. Na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego Mostostal Warszawa wyprodukował most dla Duńczyków. „Naszym” mostem można jeździć w rejonie fiordu Roskilde.
Badanie betonów
Badanie betonów
Beton, jako najczęstszy materiał budowlany, to mieszanka składników użytych w określonych proporcjach. Jego skład, ilość poszczególnych kruszyw i domieszek przesądzają o uzyskiwanych finalnie właściwościach tego wyrobu budowlanego. Stąd też konieczność stałej kontroli i badań, pozwalających na utrzymywanie deklarowanych przez producenta parametrów i dających gwarancję jakości.
Rynek inwestycji – budowa dróg w Polsce 2022-2023
Rynek inwestycji – budowa dróg w Polsce 2022-2023
Pomimo trudnej sytuacji gospodarczej, ograniczenia dostępu do wielu źródeł surowców, związanego z tym wzrostu cen materiałów budowlanych, polskie drogi są nieustającym placem budowy. Trwają rozpoczęte inwestycje drogowe, wyłaniane są przetargi na nowe budowy. Przyglądamy się, gdzie i co buduje się na polskich drogach. Gdzie planowane są budowy dróg.
Budowa tunelu w Świnoujściu
Budowa tunelu w Świnoujściu
Niewystarczająca przepustowość przepraw promowych pomiędzy wyspami Wolin i Uznam była przyczyną szukania innych rozwiązań komunikacyjnych. Wzmożony ruch lokalny i turystyczny generował długie kolejki oczekujących na prom - jedyną drogę dotarcia do dzielnicy nadmorskiej i centrum administracyjno-usługowego Świnoujścia, zależną również mocno od warunków pogodowych.
​Jak rysuje się przyszłość branży prefabrykacyjnej?
​Jak rysuje się przyszłość branży prefabrykacyjnej?
Rozmowa z Przemysławem Borkiem, prezesem Zarządu Pekabex Bet SA, Wiceprezesem Zarządu Pekabex SA. na temat sytuacji obecnej i prognoz dla rynku prefabrykacji.
Prognozy cen materiałów budowlanych na 2023 rok
Prognozy cen materiałów budowlanych na 2023 rok
Ceny materiałów budowlanych to istotny czynnik wpływający na rozwój i sytuację branży budowlanej. Rosnące koszty powstrzymują decyzje o nowych inwestycjach, obniżają rentowność już realizowanych. Jak zapowiada się 2023 rok? Czy wzrost cen wyhamuje? Czego możemy się spodziewać w sektorze budowlanym?
Technologia produkcji prefabrykatów strunobetonowych
Technologia produkcji prefabrykatów strunobetonowych
Poszukuje się nowoczesnych rozwiązań pozwalających budować szybciej, uzyskiwać lepsze parametry konstrukcji. W taką ideę wpisuje się strunobeton. Jak powstaje, jakie ma właściwości ten materiał oraz gdzie stosuje się konstrukcje strunobetonowe? Piszemy o tym w poniższym artykule.
Budowa Zakopianki
Budowa Zakopianki
Koniec korków na Zakopiance? Czy podróż do zimowej stolicy Polski przestanie być koszmarem kierowców? Zaglądamy na plac budowy drogi na odcinku Lubień – Rabka Zdrój. Czy kilkakrotnie przesuwany termin realizacji inwestycji jest wiążący i nową Zakopianką pojedziemy jeszcze w tym roku?
Betony specjalne
Betony specjalne
Betony specjalne to duża grupa wyrobów, które oprócz właściwości typowych dla zwykłego betonu posiadają cechy pozwalające na niestandardowe zastosowania. Jakie są dostępne betony specjalne? Czym się wyróżniają i gdzie się je wykorzystuje? Bliżej przyjrzymy się wybranym z nich.
Betonowanie zimą
Betonowanie zimą
Zima to trudny czas do wykonywania pewnych prac budowlanych. Niskie temperatury zaburzają przebieg reakcji chemicznych. Uzyskanie oczekiwanych parametrów wytrzymałościowych konstrukcji betonowej wymaga dodatkowych zabiegów i czynności, aby zagwarantować właściwy przebieg hydratacji. Przyglądamy się, jak poprawnie przeprowadzić proces betonowania zimą.
Krajowy Program Kolejowy
Krajowy Program Kolejowy
Krajowy Program Kolejowy (KPK) przewiduje realizację ponad 240 projektów inwestycyjnych związanych poprawą, unowocześnieniem, usprawnieniem ruchu kolejowego. Przewidziane na rozbudowę sieci kolejowej 77 mld złotych ma znacząco przysłużyć się jakości podróżowania koleją w aglomeracjach, na trasach regionalnych, międzyregionalnych oraz zwiększyć konkurencyjność przewozów towarowych.

Komentarze

brak komentarzy…