Zeroemisyjne betonomieszarki
fot. 4rucks.pl
Elektryczne samochody nie stanowią już zjawiska na polskich czy europejskich drogach. Powoli sięgają po nie prywatni klienci. Elektryki zasilają flotę firm kurierskich, komunikacji publicznej czy policji. Zastosowania maszyn czy pojazdów budowlanych zasilanych energią elektryczną to kolejny krok w realizacji polityki zielonego budownictwa.
Elektryczne betonomieszarki
Transport ma niechlubnie wysoki udział w generowaniu CO2 przedostającego się do atmosfery. Stopniowe odchodzenie od silników spalinowych objęło zatem także pojazdy wykorzystywane na potrzeby branży budowlanej.
Akumulatory zastosowane w tych maszynach mają za zadanie utrzymać pracę silnika, ale też cały mechanizm zbiornika z betonem. To duże wyzwanie, pochłaniające duże zasoby zgromadzonej energii. Z drugiej jednak strony specyfiką betonowozów jest pokonywanie niewielkich odległości. Beton on momentu wyprodukowania powinien jak najszybciej dotrzeć na miejsce budowy. Nie praktykuje się jego transportowania z odległych betoniarni. Elektryczna „gruszka” będzie kursować w okolicy bazy, gdzie powinna powstać infrastruktura do ładowania akumulatorów.
Zalety elektrycznych gruszek
Producenci maszyn podkreślają liczne korzyści z przejścia od tradycyjnych betonowozów do nowoczesnych maszyn zasilanych energią elektryczną.
Kluczowa zaleta to oczywiście aspekt ekologiczny, likwidacja emisji szkodliwych gazów do atmosfery.
Zastosowanie elektrycznego napędu pozwala wyeliminować wiele elementów w samej konstrukcji pojazdu, uprościć cały system, co pociąga za sobą zmniejszenie ryzyka awarii.
Z kolei stosuje się rozwiązania, pozwalające odzyskiwać energię z hamowania. W trakcie pracy pojazdu część energii wraca do akumulatora, przedłużając jego wydajność.
Producenci dążą do zmniejszenia wagi samych pojazdów, która wpłynie zarówno na przedłużenie pracy akumulatora, jak i ułatwi poruszanie się po drogach obecnie nieprzystosowanych do ciężkich betonowozów.
Strategia zrównoważonego rozwoju
Stopniowe przechodzenie od stosowania tradycyjnych maszyn i pojazdów budowlanych zasilanych paliwem do nowoczesnych, zeroemisyjnych wydaje się nieuniknione. Zaangażowanie firm budowlanych w działania zmierzające do ograniczenia zmian klimatu wpisuje się w strategię ich działania.
„CEMEX stale poszukuje ekologicznych rozwiązań transportowych. Zeroemisyjne betonomieszarki stanowią w związku z tym naturalny przedmiot naszego zainteresowania. Poszukujemy pojazdów zarówno ekologicznych, jak i niezawodnych, które zagwarantują naszym klientom najwyższą jakość usług. Dzięki obecnie przeprowadzanym testom dowiemy się, czy wspomniane warunki są spełnione” – mówi Grzegorz Grodzki – Kierownik Grupy Utrzymania Taboru Samochodowego w CEMEX Polska.
Postulat zrównoważonego rozwoju w budownictwie możliwy jest do zrealizowania przy stopniowym eliminowaniu technologii szkodliwych dla środowiska, a wdrażaniu rozwiązań proekologicznych, minimalizujących emisję gazów cieplarnianych na każdym etapie działalności budowlanej.
Choć w Polsce to na razie rozwiązanie raczkujące, w pełni elektryczne betonomieszarki dowożą już beton na place budowy w Szwajcarii, Danii i innych państw Europy.
M.in. firma Cemex, producent materiałów budowlanych, może pochwalić się tak nowoczesnym pojazdem, który od lutego 2023 roku powiększył flotę wytwórni betonu towarowego pod Berlinem.
„CEMEX dąży do tego, aby stać się firmą o zerowej emisji CO2 netto. Innowacje i współpraca leżą u podstaw tego zobowiązania” — mówi Fernando A. González, CEO CEMEX. „Nasze partnerstwo z Volvo ma niesamowity potencjał, by przyczynić się do dekarbonizacji naszej działalności. Wprowadzenie na rynek pierwszej w pełni elektrycznej ciężarówki do przygotowania gotowej mieszanki to duży postęp w tym kierunku.”