Jakiego artykułu szukasz?

Brakujące ogniwo, czyli dlaczego dodatkowa frakcja odpadów nie odpowie na potrzebę zrównoważonej transformacji w branży tekstylnej?

Z początkiem 2025 roku wszedł w życie obowiązek segregowania odpadów tekstylnych. O ile sama idea jest ważna i potrzebna, bo odpady tekstylne to poważny problem, o tyle sposób, w jaki mamy zacząć być bardziej odpowiedzialni w tym względzie, może budzić wątpliwości - komentuje dr Agata Rudnicka z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.
Brakujące ogniwo, czyli dlaczego dodatkowa frakcja odpadów nie odpowie na potrzebę zrównoważonej transformacji w branży tekstylnej?

Dane nie pozostawiają złudzeń. Ponowne wykorzystanie surowców przy ogromnym ich zużyciu - 3,25 miliarda ton zasobów na potrzeby branży tekstylnej rocznie – jest niewielkie, bo jedynie 0,3% z tej ilości pochodzi z recyklingu, w tym recyklingu butelek plastikowych.[1]

Trudny biznes

Branża tekstylna nie jest przyjazna dla środowiska z wielu względów, jak chociażby: wysoka emisyjność, zużycie wody, zanieczyszczenia czy odpady. Równocześnie osoby zatrudnione w tym przemyśle narażone są na łamanie ich podstawowych praw człowieka. Powoduje to, że model tzw. szybkiej mody (ang. fast fashion) jest obecnie poddawany krytyce, a przedsiębiorstwa czują presję na zmianę swojego modelu biznesowego. Równocześnie transformacja branży raczkuje, a na horyzoncie nie widać działań, które miałyby tę sytuację zmienić. Nie oznacza to braku działań w ogóle, jednak ich tempo i skala nie są wystarczające do oczekiwań oraz rosnącej presji regulacyjnej, w której ważne miejsce zajmuje zrównoważony rozwój i gospodarka obiegu zamkniętego. Przyzwyczajeni do relatywnie tanich i dostępnych ubrań nie zawsze zwracamy uwagę na ukryte koszty, jakie wiążą się z ich produkcją.

Potrzeba kompleksowych działań

Segregowanie odpadów może ułatwić odzyskiwanie surowców, ale nie będzie ono efektywne, jeśli na wcześniejszych etapach nie zadba się o to, aby produkty oferowane do sprzedaży były odpowiednio zaprojektowane. Już na etapie projektu i doboru materiałów do uszycia odzieży przedsiębiorstwa decydują, co się z nią stanie, gdy z używanego ubrania zamieni się w odpad. Im dłuższy skład, tym mniejsza szansa na odzyskanie surowców. Równie ważne jest to, jakich surowców i materiałów użyjemy. W 2022 roku ponad połowę ubrań wytworzono przy użyciu poliestru, czyli materiału ropopochodnego.[2] Wiedza, że plastik rozkłada się przez dziesięciolecia i świadomość, że ten sam rodzaj materiału, który znajduje się w butelkach, jest także w naszych ubraniach, może wesprzeć proces selektywnej zbiórki. Również sposób pielęgnacji ubrań wpływa na ich żywotność. Im dłużej wykorzystywana odzież, tym później trafi do kosza na śmieci.

Istotą jest tutaj współdziałanie wszystkich stron. Po stronie producentów leży zwiększenie działań na rzecz modeli biznesu i innowacji, dzięki którym surowce będą bardziej przyjazne dla środowiska, trwałe i nadające się do recyklingu. Z kolei od konsumentów można oczekiwać bardziej odpowiedzialnego korzystania z ubrań. Potrzebujemy też miejsc, gdzie odzież będzie można przerobić i naprawić z myślą o wydłużeniu jej życia. Wymagać to będzie nowych wzorców i nawyków.

Strategia UE na rzecz zrównoważonych wyrobów włókienniczych w obiegu zamkniętym podkreśla obecny brak zrównoważenia wzorców produkcji i konsumpcji odzieży i podkreśla konieczność nowego spojrzenia na przemysł tekstylny. W dokumencie przyjęto ambitny cel związany z „wprowadzaniem na rynek UE produktów trwałych i nadających się do recyklingu, w znacznym stopniu wykonanych z włókien wtórnych, wolnych od substancji niebezpiecznych i produkowanych z poszanowaniem praw socjalnych i środowiska.”[3]

Świadomość ryzyk i konsekwencji

Rozumienie wzajemnych zależności pomiędzy procesami biznesowymi i wyborami konsumenckimi ma fundamentalne znaczenie. Praktycznie każdy korzysta z wyrobów oferowanych przez branżę odzieżową. Robimy to w różny sposób, korzystając z odzieży nowej lub używanej, ale wszyscy konsumujemy. Rzetelna wiedza o tym, co wynika dla środowiska i ludzi z wyboru określonego rodzaju materiału nadal nie jest powszechna. Dużą odpowiedzialność pod tym względem ponoszą przedsiębiorstwa, które dzięki ogromnemu wpływowi na postawy zakupowe mogą edukować na temat pożądanych kierunków zmian i roli, jaką w tym zakresie ma biznes i społeczeństwo. By było to możliwe potrzebna jest rzetelna komunikacja i przejrzystość procesów, a tym samym przyznanie, że obecna sytuacja jest daleka od ideału. Każdy musi przyjąć odpowiedzialność za to czy w kolejnych latach uda się zmniejszyć niepożądane skutki działalności branży odzieżowej czy wyzwania pozostaną niezmienione.

Informacja o potrzebie segregowania kolejnej frakcji odpadów nie spotkała się z entuzjazmem społeczeństwa. Trudno też mówić o dobrym przygotowaniu samorządów w sferze upowszechniania informacji o tym, dlaczego jest to ważne i potrzebne czy dostępności samej infrastruktury i miejsc zbiórki odpadów. Faktem jest, że toniemy w odpadach, a dobitnym dowodem na to może być pustynia Atakama [4], która zaczyna zamieniać się w pustynię porzuconych ubrań, które stanowią ogromne zagrożenie dla zdrowia i środowiska. Składowanie odpadów to najmniej pożądany sposób na postępowanie z nimi. Dlatego tak istotne jest, aby na każdym etapie cyklu życia: od pozyskania surowca, przez sposób produkcji i konsumpcji, aż po segregowanie, mieć na uwadze, że zarówno decyzje biznesowe, jak i nasze indywidualne wybory mają określone konsekwencje dla środowiska i nas samych będących jego częścią.

Autorka: dr Agata Rudnicka, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego

[1] https://www.circularity-gap.world/updates-collecti...

[2] Future of Synthetics, http://textileexchange.org/app/uploads/2024/04/The...

[3] Strategia UE na rzecz zrównoważonych wyrobów włókienniczych w obiegu zamkniętym

[4] https://www.nationalgeographic.com/environment/art...

Treści powiązane

​Możliwości wykorzystania odpadów roślinnych z produkcji rolnej do produkcji betonu - komentarz prof. dr hab. inż. Elżbiety Horszczaruk
​Możliwości wykorzystania odpadów roślinnych z produkcji rolnej do produkcji betonu - komentarz prof. dr hab. inż. Elżbiety Horszczaruk
Aby ograniczyć szkody wyrządzone środowisku naturalnemu przez przemysł cementowy i produkcję betonu, w ostatnich dziesięcioleciach prowadzone są szerokie badania nad alternatywnymi rozwiązaniami dla cementu i kruszywa.
Zeroemisyjna energetyka i transport – projekty NFOŚiGW
Zeroemisyjna energetyka i transport – projekty NFOŚiGW
Przygotowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej programy wsparcia zeroemisyjnej energetyki rozproszonej oraz zeroemisyjnego transportu mają zostać sfinansowane ze środków Funduszu Modernizacyjnego przewidzianego na lata 2021-2030, unijnego instrumentu wsparcia realizacji celów energetycznych oraz klimatycznych. Na czym polegają poszczególne inicjatywy? Na jakie dofinansowanie można liczyć?
Dotacje na projekty niskoemisyjne
Dotacje na projekty niskoemisyjne
Warunki określające zakres i zasady przyznawania pomocy finansowej na realizację projektów inwestycyjnych o znaczeniu strategicznym dla przejścia na gospodarkę o zerowej emisji netto zawarte są w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 29 września 2023 r. Weszło ono w życie 5 października 2023 r. Dowiedz się, kto może zostać beneficjentem dofinansowania, jakie projekty objęte są dotacjami oraz na jakie kwoty wsparcia można liczyć.
Odpady budowlane
Odpady budowlane
Prowadzenie budowy wiąże się z powstaniem ogromnej ilości odpadów. Odpowiednie ich zagospodarowanie, usunięcie czy utylizacja staje się problematyczne. Jak pozbyć się odpadów budowlanych? Które z nich można ponownie zagospodarować? Czy jest obowiązek segregacji odpadów budowlanych?
​Pionierski krok w dekarbonizacji budownictwa - autostrada z betonu niskoemisyjnego
​Pionierski krok w dekarbonizacji budownictwa - autostrada z betonu niskoemisyjnego
Obecnie trwa budowa 91,4 km dróg ekspresowych i autostrad o nawierzchni betonowej: 4 odcinków na autostradzie A2 w woj. mazowieckim i woj. lubelskim (łącznie 62,15 km) i 2 odcinków na drodze ekspresowej S6 w woj. pomorskim (łącznie 29,25 km).
Zeroemisyjna cementownia na Kujawach coraz bliżej
Zeroemisyjna cementownia na Kujawach coraz bliżej
Projekt zeroemisyjnej cementowni realizowany jest przez Orlen wraz z Lafarge (Holcim) i Air Liquide. Ma na celu zbudowanie morskiego terminalu, w którym przeładowywane będzie CO2 transportowane z Cementowni Kujawy. Zmniejszanie emisji dwutlenku węgla w sektorze cementowym jest kluczowe dla osiągnięcia zeroemisyjności w budownictwie.
Inwentaryzacja budynku w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków
Inwentaryzacja budynku w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków
Wraz z wdrożeniem przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego pełnej wersji Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków wprowadzona została inwentaryzacja parametrów technicznych budynków. Dowiedz się, na czym polega inwentaryzacja, jak się ją przeprowadza i jakie są korzyści z wprowadzenia danych o budynku do CEEB.
Emisyjność betonu - komentarz ekspercki dr inż. Katarzyny Synowiec, głównego specjalisty ds. projektów badawczo-rozwojowych w Centrum Technologicznym Betotech Sp. z o.o.
Emisyjność betonu - komentarz ekspercki dr inż. Katarzyny Synowiec, głównego specjalisty ds. projektów badawczo-rozwojowych w Centrum Technologicznym Betotech Sp. z o.o.
Beton plasuje się na drugiej pozycji w rankingu najpowszechniej stosowanych przez człowieka materiałów, ustępując miejsca tylko wodzie. Tak powszechnie stosowany w zurbanizowanym świecie, nie pozostaje jednak obojętny dla jakości i funkcjonalności tego świata.
Standard klasyfikacji emisyjności betonu towarowego - komentuje dr inż. Grażyna Bundyra-Oracz
Standard klasyfikacji emisyjności betonu towarowego - komentuje dr inż. Grażyna Bundyra-Oracz
Standard IMBiTB w jasny sposób określa, od jakiej wartości śladu węglowego możemy mówić o betonie niskoemisyjnym.
Zeroemisyjne betonomieszarki
Zeroemisyjne betonomieszarki
Postulat zielonego budownictwa realizowany jest w coraz liczniejszych obszarach branży budowlanej. Firmy stawiają na wybory, które skutkują zmniejszeniem emisyjności CO2. Dotyczy to zarówno zastosowania odpowiednich materiałów, technologii jak i sprzętu. Elektryczne betonomieszarki wpisują się politykę zeroemisyjności w budownictwie. Czy te nowoczesne pojazdy zdominują i wyprą tradycyjne maszyny służące do transportu betonu?
Niskoemisyjne, bezpieczniejsze i… tańsze. Kolejne innowacje w budowie nawierzchni betonowych.
Niskoemisyjne, bezpieczniejsze i… tańsze. Kolejne innowacje w budowie nawierzchni betonowych.
Nawierzchnia, do budowy której zastosowano cement o niższym o 30% śladzie węglowym, powstaje na autostradzie A2. Betonowe nawierzchnie, budowane z krajowych surowców, są stosowane przy realizacji najbardziej wymagających inwestycji drogowych takich jak droga ekspresowa S3 Bolków – Kamienna Góra wraz liczącym 2300 m z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. Obecnie w Polsce trwa budowa ponad 91,4 km dróg ekspresowych i autostrad o nawierzchni betonowej.
Chiny i Global Cement – umowa o zeroemisyjności
Chiny i Global Cement – umowa o zeroemisyjności
Chińskie Stowarzyszenie Producentów Cementu (China Cement Association, CCA) oraz Światowe Stowarzyszenie Producentów Cementu i Betonu (Global Cement and Concrete Association, GCCA) podpisały zobowiązanie do partnerstwa.
Czy odpad może być cennym składnikiem betonu? - dr hab. inż. Magdalena Dobiszewska, prof. PBŚ
Czy odpad może być cennym składnikiem betonu? - dr hab. inż. Magdalena Dobiszewska, prof. PBŚ
​Obecnie najczęściej wykorzystywanymi materiałami budowlanymi w Polsce i na świecie są kompozyty cementowe, wśród których dominującą rolę zajmuje beton. Jednym z surowców naturalnych stosowanych do produkcji kompozytów cementowych są kruszywa naturalne.

Komentarze

brak komentarzy…