• Tauron Dystrybucja
Jakiego artykułu szukasz?

Zielone światło dla budownictwa kolejowego?

Mała liczba nowych inwestycji realizowanych przez Polskie Linie Kolejowe negatywnie wpłynęła na kondycję firm z branży budownictwa kolejowego. Największe problemy odnotowały mniejsze firmy specjalizujące się w wykonawstwie kolejowym lub produkcji na rzecz wykonawstwa kolejowego. Zdecydowanie lepiej radziły sobie większe przedsiębiorstwa, o bardziej zdywersyfikowanym profilu działalności. Ale i duzi gracze odczuli brak inwestycji na kolei.
Zielone światło dla budownictwa kolejowego?

Budimex liczy na ożywienie na kolei

Uruchomienie środków unijnych przełamie trudny czas w budownictwie kolejowym.

W celu dywersyfikacji portfela zamówień kolejowych i zwiększenia możliwości wykorzystania potencjału sprzętowego i ludzkiego, firma postanowiła rozszerzyć zakres działalności także poza granice Polski.

Jak informuje Maciej Olek, członek zarządu Budimeksu odpowiedzialny za budownictwo kolejowe i energetyczne, firma podpisała największy, kontrakt kolejowy w Europie na budowę nowej linii kolejowej Rail Baltica. Budimex planuje również wystartować we wszystkich projektach, które PKP PLK czy CPK planują ogłaszać.

Firma rozpoczęła rok z umowami na realizację dwóch ważnych kontraktów na liniach nr 104 i 148. Pierwszy z nich jest kontynuacją dużego projektu nazywanego potocznie "Podłęże - Piekiełko", który stanowi przebudowę modelu transportowego pomiędzy Krakowem i południem Polski, m.in. Nowym Sączem i Zakopanem. Jego wartość to prawie 2 mld zł.

Kontrakt na linię 148 graniczy z projektem podpisanym w zeszłym roku. To odcinek Tychy - Most Wisła.

Rail Baltica – nowe wyzwania

W grudniu 2023 roku Budimex podpisał kontrakt na budowę linii kolejowej na Łotwie. Jego wartość wynosi 3,7 mld euro. To inwestycja, którą zaplonowano na najbliższych osiem lat. Jej celem jest włączenie krajów bałtyckich do europejskiej sieci kolejowej poprzez stworzenie połączenia między Tallinem a Warszawą. Zbudowana linia kolejowa będzie miała długość 230 km.

Rok 2024 na rynku budownictwa kolejowego

Maciej Olek optymistycznie stwierdza: „Mamy solidne podstawy ku temu, aby sądzić, że 2024 rok dla branży kolejowej będzie lepszy niż dwa ostatnie, szczególnie jeśli chodzi o nowe przetargi. Po pierwsze, mam na myśli uwolnienie środków unijnych, co jest kluczem do przetargów kolejowych i realizacji programu inwestycyjnego PKP PLK. Mamy wart 100 mld zł Krajowy Program Kolejowy, projekty są gotowe.

Nowe władze zapowiedziały audyt zakresów rzeczowych tych projektów, ale zakładamy, że nie zajmie to dużo czasu i wkrótce przejdziemy do podpisywania umów i realizacji zadań”.

Dodaje jednocześnie, że jeżeli wszystkie przetargi będą ogłoszone w jednym roku, to może być kłopot z realizacją. Jeśli jednak rynek będzie stabilny, co oznacza rozstrzygnięcia i podpisanie kontraktów na łączną kwotę 12-15 mld zł rocznie, to Budimex bez problemu jest w stanie podołać realizacji tych zadań.

Krajowy rynek inwestycji kolejowych jest całkiem spory. W przypadku kontraktu rzędu 250-300 mln zł pojawia się 12-15 ofert. Dla porównania w Czechach są to cztery oferty.

Artur Popko, Prezes Budimexu zauważa, że polski system kolejowy jest jednym z największych placów budowy w Europie. Dużym wsparcie dla inwestycji kolejowych będzie odblokowanie funduszy z KPO. Jeśli chcemy zrealizować planowane inwestycje z KPO i Krajowy Program Kolejowy do 2030 roku o wartości 100 mld złotych to warto zintensyfikować ogłaszanie kolejnych przetargów.

Fot. budimex.pl

Treści powiązane

Prognozy rynku budowlanego 2024
Prognozy rynku budowlanego 2024
Czy sytuacja na rynku budowlanym ulegnie zmianie? Co analitycy sądzą o perspektywach w budownictwie w roku 2024? Jakie są prognozy dla poszczególnych sektorów, gdzie upatrywać szans po trudnym czasie w branży?
Firmy budowlane w Polsce – najwięksi gracze
Firmy budowlane w Polsce – najwięksi gracze
Według raportu Spectis całkowite przychody ze sprzedaży 40 największych firm budowlanych w Polsce wyniosły w 2023 roku ok. 76,6 mld zł. Które przedsiębiorstwa i grupy budowlane stoją za takim wynikiem? Poznaj liderów rynku budowlanego.
Krajowy Program Kolejowy
Krajowy Program Kolejowy
Krajowy Program Kolejowy (KPK) przewiduje realizację ponad 240 projektów inwestycyjnych związanych poprawą, unowocześnieniem, usprawnieniem ruchu kolejowego. Przewidziane na rozbudowę sieci kolejowej 77 mld złotych ma znacząco przysłużyć się jakości podróżowania koleją w aglomeracjach, na trasach regionalnych, międzyregionalnych oraz zwiększyć konkurencyjność przewozów towarowych.
Prognozy cen materiałów budowlanych w 2024 roku
Prognozy cen materiałów budowlanych w 2024 roku
Oszacowanie kosztów materiałów to istotne kryterium przy planowaniu budowy zarówno przez deweloperów, jak i indywidualnych inwestorów. Jakie są prognozy cen materiałów budowlanych w 2024 roku? W jakich kategoriach produktowych ceny wzrosną, a w jakich zmaleją? Co na ten temat sądzą eksperci?
Budowa nowych dróg w Polsce w 2024 roku
Budowa nowych dróg w Polsce w 2024 roku
W 2024 roku ma w Polsce powstać 175 km nowych dróg ekspresowych, autostrad, obwodnic czy dróg szybkiego ruchu. Którymi odcinkami pojadą w najbliższym czasie kierowcy? Gdzie przybędzie nowych dróg?
Inwestycje budowlane w Polsce 2024
Inwestycje budowlane w Polsce 2024
Największe planowane i realizowane w Polsce inwestycje budowlane opiewają na kwotę ok. 865 mld zł. Według raportu analityków Spectis wartość projektów w fazie budowy wynosi 152 mld zł, a projektów na etapie przetargu, planowania bądź wstępnej koncepcji – 713 mld zł.
Problemy firm z branży budownictwa kolejowego
Problemy firm z branży budownictwa kolejowego
Ostatnie lata nie należały do najlepszych dla firm z branży budownictwa kolejowego. Znaczny spadek kontraktów spowodowany był brakiem inwestycji realizowanych przez Polskie Linie Kolejowe. Poprawy sytuacji upatruje się w odblokowaniu pieniędzy unijnych i uruchomieniu Krajowego Programu Kolejowego, które ożywią inwestycje infrastrukturalne na kolei.

Komentarze

brak komentarzy…