Zielone światło dla budownictwa kolejowego?
Budimex liczy na ożywienie na kolei
Uruchomienie środków unijnych przełamie trudny czas w budownictwie kolejowym.
W celu dywersyfikacji portfela zamówień kolejowych i zwiększenia możliwości wykorzystania potencjału sprzętowego i ludzkiego, firma postanowiła rozszerzyć zakres działalności także poza granice Polski.
Jak informuje Maciej Olek, członek zarządu Budimeksu odpowiedzialny za budownictwo kolejowe i energetyczne, firma podpisała największy, kontrakt kolejowy w Europie na budowę nowej linii kolejowej Rail Baltica. Budimex planuje również wystartować we wszystkich projektach, które PKP PLK czy CPK planują ogłaszać.
Firma rozpoczęła rok z umowami na realizację dwóch ważnych kontraktów na liniach nr 104 i 148. Pierwszy z nich jest kontynuacją dużego projektu nazywanego potocznie "Podłęże - Piekiełko", który stanowi przebudowę modelu transportowego pomiędzy Krakowem i południem Polski, m.in. Nowym Sączem i Zakopanem. Jego wartość to prawie 2 mld zł.
Kontrakt na linię 148 graniczy z projektem podpisanym w zeszłym roku. To odcinek Tychy - Most Wisła.
Rail Baltica – nowe wyzwania
W grudniu 2023 roku Budimex podpisał kontrakt na budowę linii kolejowej na Łotwie. Jego wartość wynosi 3,7 mld euro. To inwestycja, którą zaplonowano na najbliższych osiem lat. Jej celem jest włączenie krajów bałtyckich do europejskiej sieci kolejowej poprzez stworzenie połączenia między Tallinem a Warszawą. Zbudowana linia kolejowa będzie miała długość 230 km.
Rok 2024 na rynku budownictwa kolejowego
Maciej Olek optymistycznie stwierdza: „Mamy solidne podstawy ku temu, aby sądzić, że 2024 rok dla branży kolejowej będzie lepszy niż dwa ostatnie, szczególnie jeśli chodzi o nowe przetargi. Po pierwsze, mam na myśli uwolnienie środków unijnych, co jest kluczem do przetargów kolejowych i realizacji programu inwestycyjnego PKP PLK. Mamy wart 100 mld zł Krajowy Program Kolejowy, projekty są gotowe.
Nowe władze zapowiedziały audyt zakresów rzeczowych tych projektów, ale zakładamy, że nie zajmie to dużo czasu i wkrótce przejdziemy do podpisywania umów i realizacji zadań”.
Dodaje jednocześnie, że jeżeli wszystkie przetargi będą ogłoszone w jednym roku, to może być kłopot z realizacją. Jeśli jednak rynek będzie stabilny, co oznacza rozstrzygnięcia i podpisanie kontraktów na łączną kwotę 12-15 mld zł rocznie, to Budimex bez problemu jest w stanie podołać realizacji tych zadań.
Krajowy rynek inwestycji kolejowych jest całkiem spory. W przypadku kontraktu rzędu 250-300 mln zł pojawia się 12-15 ofert. Dla porównania w Czechach są to cztery oferty.
Artur Popko, Prezes Budimexu zauważa, że polski system kolejowy jest jednym z największych placów budowy w Europie. Dużym wsparcie dla inwestycji kolejowych będzie odblokowanie funduszy z KPO. Jeśli chcemy zrealizować planowane inwestycje z KPO i Krajowy Program Kolejowy do 2030 roku o wartości 100 mld złotych to warto zintensyfikować ogłaszanie kolejnych przetargów.
Fot. budimex.pl