Drogi betonowe
fot. GDDKiA
Co przemawia za wyborem betonu na nawierzchnię drogi? Jakie wymierne korzyści daje zastosowanie tej technologii?
Zalety dróg z betonu
- Większa żywotność – do 50 lat
- mniej uciążliwych dla kierowców remontów
- niższe koszty na etapie budowy (o ok. 30%)
- znacznie wyższa nośność – do 3-4 razy
- lepsze bezpieczeństwo – większa przyczepność, brak koleinowania, lepsza widoczność jasnej nawierzchni
- odporność na wysokie i niskie temperatury
- ognioodporność
- cichsza eksploatacja
- niższe koszty oświetlenia
Nawierzchnia betonowa – rodzaje
Pod pojęciem drogi z betonu mogą kryć się różnorodne technologie wykonania nawierzchni.
Uwzględniając zastosowany rodzaj zbrojenia, wyróżnić można nawierzchnie:
- niezbrojone i niedyblowane
- niezbrojone, dyblowane i kotwione
- zbrojone ze szczelinami dyblowanymi
- zbrojone w sposób ciągły
- ze zbrojeniem rozproszonym
Z kolei biorąc pod uwagę rodzaj mieszanki betonowej oraz technologię, betonowe konstrukcje drogowe podzielić można na:
- wykonane z betonu wałowanego,
- wykonane z betonu sprężonego,
- wykonane z betonu porowatego,
- prefabrykowane,
- typu whitetopping (beton cementowy na istniejącym MMA)
- złożone, gdzie warstwy z mieszanek mineralno-asfaltowych układane są na betonie cementowym.
Technologia wykonania nawierzchni betonowej
Najczęściej wbudowywanie nawierzchni betonowej odbywa się z wykorzystaniem deskowania ślizgowego lub stałego.
W pierwszej metodzie zespół maszynowy porusza się na prowadnicach będących częścią składową ruchomego układu. Praca wykonywana jest automatycznie. Urządzenia do układania mieszanki wyposażone są w takie elementy, jak czujnik wysokościowy maszyny bazujący na rozmieszczonych wzdłuż drogi linkach sterujących, sterowniki ułożenia stołu w płaszczyźnie poziomej i pionowej, układ do wibracyjnego umieszczania dybli i kotew w świeżej mieszance, zespół wibracyjny wgłębny do zagęszczania mieszanki betonowej, urządzenia do wyrównywania powierzchni rozkładanej mieszanki, dysze skrapiające środkiem pielęgnacyjnym, urządzenia do uszorstniania nawierzchni (teksturowania).
Konstruowanie nawierzchni betonowej
Przy konstruowaniu nawierzchni należy uwzględnić szereg czynników, wpływających na jej odporność. W szczególności pod uwagę należy wziąć:
- temperaturę
- wodę gruntową oraz powierzchniową
- środki utrzymania zimowego
- starzenie się materiałów.
Grubość warstw nawierzchni oraz ich układ zależą od planowanego obciążenia ruchem czy warunków gruntowo-wodnych.
Dolne warstwy konstrukcji służą przenoszeniu obciążeń z kół pojazdów na podłoże gruntowe w sposób zapewniający trwałość drogi. Składają się na nie: podbudowa pomocnicza, warstwa mrozoochronna, ulepszone podłoże). Na nich wbudowuje się betonowe płyty.
Wspomniane zalety dróg betonowych powodują, że ta technologia znajduje coraz więcej zwolenników i inwestorzy decydują się na budowę dróg z nawierzchnią betonową.