Tunel w Babicy – postępy prac na S19
Prace zostały wznowione 11 lipca 2024 roku. Rok wcześniej przerwano je w wyniku wykrycia ulatniającego się metanu. W związku z tą sytuacją koniecznie było odpowiednie przygotowanie maszyny TBM do pracy w zmienionych warunkach. Została doposażona, konieczne było m.in. zamontowanie systemu czujników wykrywających obecność metanu na etapie drążenia tunelu oraz montaż zmodyfikowanego systemu wentylacji o zwiększonej wydajności umożliwiającego przewietrzanie tunelu i zapobieganie gromadzeniu się metanu wewnątrz wyrobiska. Niezbędna była także wymiana części podzespołów na urządzenia mogące pracować w stwierdzonych warunkach.
Drążenie tunelu – TBM Karpatka
Tunel w Babicy drąży maszyna TBM Karpatka. To 114-metrowej długości kolos o wadze 4400 ton. Posiada napęd hydrauliczno-elektryczny i 12 silników, każdy o mocy 1 megawata. Pierścień skrawający, który waży 440 ton, obraca się z prędkością do 2 obrotów na minutę. Posiada 471 narzędzi służących do wiercenia.
Wydrążenie jednej nawy tunelu zajmie - przy sprzyjających warunkach - ok. 9 miesięcy. Następnie maszyna w ciągu trzech miesięcy zostanie odwrócona i rozpocznie drążenie kolejnej nawy tunelu.
Parametry tunelu w Babicy
Tunel będzie miał długość 2255 m. Składać się będzie z dwóch naw, każda z dwoma pasami ruchu oraz dodatkowym pasem awaryjnym. Nawy zostaną połączone 15 przejściami awaryjnymi.
Tubingi, czyli żelbetowe elementy cylindrycznej obudowy tunelu powstają w znajdującej się na placu budowy hali prefabrykacji w Lutoryżu (tam docelowo powstanie Miejsce Obsługi Podróżnych - MOP Lutoryż). 10 połączonych tubingów składa się na jeden pierścień. Na obudowę tunelu w Babicy wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni.
Inwestycja S19 Rzeszów Południe–Babica
Tunel w Babicy to fragment inwestycji realizowanej od kwietnia 2022 roku na łączną kwotę ok. 2,2 mld zł.
W ramach tej inwestycji w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988 powstanie węzeł Babica. Zbudowane zostaną ponadto obiekty inżynierskie, wspomniany tunel, sześć estakad, dwa wiadukty nad drogą ekspresową S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową wciągu istniejącej DK19, trzy przejścia dla zwierząt i jeden przejazdu pod S19.
W kierunku Rzeszowa i Barwinka powstanie MOP Lutoryż oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Zbudowane zostanie pierwsze w woj. podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem.