• Window Tecg Expo
  • CONCRETE Expo Targi Technologii i Zastosowań Betonu w Przemyśle i Budownictwie
Jakiego artykułu szukasz?

Wytrzymałość konstrukcji mostowych w obliczu powodzi - komentuje prof. dr hab. inż. Damian Bęben z Katedry Mostów, Geotechniki i Procesów Budowlanych Politechniki Opolskiej

Duży prześwit zwiększa „szanse” mostu na przetrwanie, gdyż nie projektuje się mostów na uderzenia płynących drzew czy samochodów. (…) Niestety przed tak dużą wodą nie można w pełni zabezpieczyć obiektów mostowych – uważa prof. dr hab. inż. Damian Bęben z Katedry Mostów, Geotechniki i Procesów Budowlanych na Wydziale Budownictwa i Architektury Politechniki Opolskiej.
Wytrzymałość konstrukcji mostowych w obliczu powodzi - komentuje prof. dr hab. inż. Damian Bęben z Katedry Mostów, Geotechniki i Procesów Budowlanych Politechniki Opolskiej

Odpowiedzi udziela prof. dr hab. inż. Damian Bęben z Katedry Mostów, Geotechniki i Procesów Budowlanych na Wydziale Budownictwa i Architektury Politechniki Opolskiej:

Czy można w pełni zabezpieczyć mosty przed powodzią?

Niestety przed tak dużą wodą nie można w pełni zabezpieczyć obiektów mostowych. Oczywiście są odpowiednie przepisy mówiące np. jak obliczać światło mostów zapewniając swobodę przepływu miarodajnego – czyli największego przepływu wody, jaki dany most jest w stanie przepuścić – bez spowodowania nadmiernego spiętrzenia wody w rzece, które może wywołać dodatkowe zagrożenia, a także bez spowodowania nadmiernych rozmyć koryta rzeki i elementów mostu, np. podpór. Inną kwestią jest wyniesienie spodu konstrukcji mostu ponad poziom wody miarodajnej.

W tej kwestii jest odpowiednie rozporządzenie ministra ws. warunków technicznych jakim powinny odpowiadać obiekty mostowe i ich usytuowanie. Generalnie można powiedzieć, że im wyżej wyniesiona konstrukcja tym lepiej i bezpieczniej. Ma to szczególne uzasadnienie dla bezpieczeństwa dużych mostów i potoków górskich. W tych przypadkach podczas powodzi woda niesie duże ilości rumowiska, drzew, gałęzi, a nawet, co widzieliśmy ostatnio, całe samochody. Wtedy ten duży prześwit zwiększa „szanse” takiego mostu na przetrwanie, gdyż nie projektuje się mostów na uderzenia płynących drzew czy samochodów. Z drugiej strony zbyt duże wyniesienie konstrukcji mostu powoduje podniesienie niwelety na moście co skutkuje koniecznością dostosowania istniejących dojazdów do zmienionej wysokości. Zatem nie jest to zagadnienie proste.

Czy częste doniesienia o uszkodzeniu dróg i przepraw mostowych powinny prowadzić do zmiany w filozofii ich budowy?

Z zasady obiekty mostowe projektuje się na trwałość 100 letnią, czyli powinny one wytrzymać ten okres eksploatacji przy założeniu odpowiednich przeglądów i bieżących napraw. Biorąc pod uwagę setki, tysiące obiektów mostowych, to tych wypadków związanych z mostami jest bardzo mało, stanowiąc promil ogólnie użytkowanych mostów. Tak więc, generalnie przepisy są odpowiednie i sprawdzają się w praktyce. Oczywiście, wszystko można udoskonalać, co zresztą cały czas się dzieje wraz z postępem badań naukowych w zakresie np. wykorzystania nowych materiałów czy zwiększonych obciążeń.
Natomiast w kontekście ostatnich wydarzeń związanych z powodzią, to tak dużych przepływów wody nie da się przewidzieć, gdyż są to zjawiska ekstremalne, na które z reguły nie projektuje się obiektów mostowych. Można jedynie zminimalizować pewne skutki, np. projektując most o odpowiedniej wyniosłości i świetle, co jednak nie gwarantuje nam 100% pewności, gdyż jak wspomniałem wcześniej, są to zjawiska nieprzewidywalne.

Mosty w Głuchołazach – czy przy tak gwałtownym przyroście poziomu wody można było zabezpieczyć budowę i most tymczasowy? Czy też zawsze trzeba w takich miejscach mieć odrobinę szczęścia?

Powódź jest to zjawisko nieprzewidywalne i zależne od wielu czynników, a także jest ono stosunkowo szybkie – jak w przypadku Głuchołaz. Dlatego w tym przypadku trudno jest sobie wyobrazić, aby można było zabezpieczyć budowę nowego mostu w Głuchołazach. Jak było to widoczne na filmach, ten most nie był jeszcze ukończony – brak było m.in. betonowej płyty tworzącej ustrój nośny, zatem nie miał on praktycznie żadnej wytrzymałości, dlatego kwestią czasu było, aby został zniszczony. Natomiast w przypadku mostu tymczasowego, który został wybudowany na czas budowy nowej przeprawy, sytuacja też była do przewidzenia, tj. że przy tak dużej wodzie i naporze niesionych przez nią przedmiotów, dojdzie do jego zniszczenia. Takie mosty tymczasowe nie mają odpowiedniej trwałości, o której mówiłem wcześniej, gdyż jak sama nazwa wskazuje jest on budowany na czas budowy. Oczywiście musiał on mieć odpowiednią nośność aby bezpiecznie przenieść ruch pojazdów, ale to są dwie różne sprawy.

Źródło: po.edu.pl

Treści powiązane

Wzrost importu cementu z Ukrainy zagraża sektorowi cementowemu w Polsce - komentuje Krzysztof Kieres, Przewodniczący SPC
Wzrost importu cementu z Ukrainy zagraża sektorowi cementowemu w Polsce - komentuje Krzysztof Kieres, Przewodniczący SPC
W I połowie 2024 r. import cementu z Ukrainy wyniósł 283 tys. ton - to o 106% więcej niż w tym samym okresie 2023 r. oraz niemal tyle, ile w całym 2023 r. (331 tys. ton).
Standard klasyfikacji emisyjności betonu towarowego - komentuje dr inż. Grażyna Bundyra-Oracz
Standard klasyfikacji emisyjności betonu towarowego - komentuje dr inż. Grażyna Bundyra-Oracz
Standard IMBiTB w jasny sposób określa, od jakiej wartości śladu węglowego możemy mówić o betonie niskoemisyjnym.
Prefabrykaty - fakty i praktyka. Planowanie inwestycji i proces projektowy - komentuje inż. Jacek Trzcieliński
Prefabrykaty - fakty i praktyka. Planowanie inwestycji i proces projektowy - komentuje inż. Jacek Trzcieliński
Rekomendujemy Państwu lekturę pierwszej części publikacji mgr inż. budownictwa Jacka Trzcielińskiego, poświęconą prefabrykacji, a konkretnie planowaniu inwestycji oraz procesowi projektowemu.
O innowacjach dla ene​rgooszczędności mówi Jakub Sąsiadek, Sales Manager PL/CZ/SK w firmie BASF
O innowacjach dla ene​rgooszczędności mówi Jakub Sąsiadek, Sales Manager PL/CZ/SK w firmie BASF
Przedstawiamy komentarz ekspercki mgr inż. Jakuba Sąsiadka, Sales Managera na Polskę, Czechy i Słowację w firmie BASF.
Rodzaje betonu
Rodzaje betonu
Beton to materiał budowlany o wielu zastosowaniach. Ze względu na swoją trwałość i wytrzymałość jest najpopularniejszym materiałem wykorzystywanym w budownictwie. Jego skład bazuje na kilku stałych składnikach, aczkolwiek zmiana ich proporcji i użycie określonych dodatków czy domieszek pozwala uzyskać wyrób o innych właściwościach. W tym artykule sprawdzamy, jakie są rodzaje betonu.
Emisyjność betonu - komentarz ekspercki dr inż. Katarzyny Synowiec, głównego specjalisty ds. projektów badawczo-rozwojowych w Centrum Technologicznym Betotech Sp. z o.o.
Emisyjność betonu - komentarz ekspercki dr inż. Katarzyny Synowiec, głównego specjalisty ds. projektów badawczo-rozwojowych w Centrum Technologicznym Betotech Sp. z o.o.
Beton plasuje się na drugiej pozycji w rankingu najpowszechniej stosowanych przez człowieka materiałów, ustępując miejsca tylko wodzie. Tak powszechnie stosowany w zurbanizowanym świecie, nie pozostaje jednak obojętny dla jakości i funkcjonalności tego świata.
Czy odpad może być cennym składnikiem betonu? - dr hab. inż. Magdalena Dobiszewska, prof. PBŚ
Czy odpad może być cennym składnikiem betonu? - dr hab. inż. Magdalena Dobiszewska, prof. PBŚ
​Obecnie najczęściej wykorzystywanymi materiałami budowlanymi w Polsce i na świecie są kompozyty cementowe, wśród których dominującą rolę zajmuje beton. Jednym z surowców naturalnych stosowanych do produkcji kompozytów cementowych są kruszywa naturalne.
Budowa metra w Sydney okiem geotechnika - wyjaśnia inżynier Robert Dawidowicz
Budowa metra w Sydney okiem geotechnika - wyjaśnia inżynier Robert Dawidowicz
Sydney Metro jest największym przedsięwzięciem transportowym w historii Australii. Do końca 2030 roku projekt zakłada wybudowanie 4 linii metra o łącznej długości 113 km oraz 46 stacji.
​Stowarzyszenie Producentów Betonów w Jubileuszu 30-lecia - komentuje Dyrektor Biura SPB Józef Kostrzewski
​Stowarzyszenie Producentów Betonów w Jubileuszu 30-lecia - komentuje Dyrektor Biura SPB Józef Kostrzewski
Stowarzyszenie Producentów Betonów powstało w 1994 roku i było jednym z pierwszych stowarzyszeń powołanych w okresie transformacji ustrojowej w budownictwie. W swojej 30- letniej działalności podejmowało szereg inicjatyw, które spowodowały, że jest organizacją rozpoznawalną i pozytywnie ocenianą w budownictwie, dobrze służącą swoim członkom.
Uprawnienia budowlane – uprawnienia mostowe
Uprawnienia budowlane – uprawnienia mostowe
Uprawnienia inżynieryjne mostowe to jedne z uprawnień budowlanych, których posiadanie umożliwia wykonywanie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie. Dowiedz się, jakie są wymagania, aby uzyskać takie uprawnienia. Jakie wykształcenie musi posiadać kandydat oraz jak długą odbyć praktykę. Sprawdź, co dają uprawnienia mostowe i jaki jest koszt ich uzyskania.
​Synergia nauki i przemysłu kluczem do zrównoważonego rozwoju sektora budowlanego – komentarz dra hab. inż. Łukasza Klapiszewskiego, profesora Politechniki Poznańskiej
​Synergia nauki i przemysłu kluczem do zrównoważonego rozwoju sektora budowlanego – komentarz dra hab. inż. Łukasza Klapiszewskiego, profesora Politechniki Poznańskiej
​Intensywny rozwój budownictwa oraz aspekty środowiskowe sprawiają, że coraz częściej w ostatnich latach zwraca się uwagę na projektowanie i wytwarzanie materiałów budowlanych, które nie tylko będą charakteryzowały się odpowiednimi parametrami wytrzymałościowymi i jakościowymi, ale również niskim śladem węglowym i wodnym, wysoką trwałością gwarantującą długi czas użytkowania, co łącznie będzie prowadzić do otrzymywania zrównoważonych produktów.
Zdrowa Architektura Zrównoważona - komentarz dr inż. arch. Marty Promińskiej
Zdrowa Architektura Zrównoważona - komentarz dr inż. arch. Marty Promińskiej
W czasach, gdy zmiany klimatyczne przyspieszyły, zintensyfikował się wpływ środowiska zbudowanego na zdrowie i chorujemy po prostu przez to, że żyjemy na ziemi. W związku z tym rolą projektanta jest przejęcie odpowiedzialności za zdrowie i przyszłość jakości życia człowieka.
Planowanie produkcji oraz proces produkcji - komentuje Jacek "Prefabrykator" Trzcieliński
Planowanie produkcji oraz proces produkcji - komentuje Jacek "Prefabrykator" Trzcieliński
Zapraszamy do lektury drugiej części publikacji mgr inż. Jacka Trzcielińskiego, tym razem komentarz dotyczy planowania oraz procesu produkcji.
​Możliwości wykorzystania odpadów roślinnych z produkcji rolnej do produkcji betonu - komentarz prof. dr hab. inż. Elżbiety Horszczaruk
​Możliwości wykorzystania odpadów roślinnych z produkcji rolnej do produkcji betonu - komentarz prof. dr hab. inż. Elżbiety Horszczaruk
Aby ograniczyć szkody wyrządzone środowisku naturalnemu przez przemysł cementowy i produkcję betonu, w ostatnich dziesięcioleciach prowadzone są szerokie badania nad alternatywnymi rozwiązaniami dla cementu i kruszywa.
Wszystkie kolory betonu – wywiad z mgr. inż. Krzysztofem Kuniczukiem, właścicielem firmy Technologia Betonów Architektonicznych i Specjalistycznych
Wszystkie kolory betonu – wywiad z mgr. inż. Krzysztofem Kuniczukiem, właścicielem firmy Technologia Betonów Architektonicznych i Specjalistycznych
Czy beton może być piękny i wzbudzać zachwyt? - zapraszamy do lektury wywiadu ze znawcą i pasjonatem betonu Krzysztofem Kuniczukiem.
​Dekarbonizacja budynków. Znaczenie węgla wcielonego - dr inż. Krzysztof Starzyk
​Dekarbonizacja budynków. Znaczenie węgla wcielonego - dr inż. Krzysztof Starzyk
Węgiel wcielony jest tradycyjnie pomijany jako przyczyna emisji w środowisku zabudowanym. Jednak, w miarę jak program dekarbonizacji nabiera tempa, może się to szybko zmienić.

Komentarze

brak komentarzy…