Zastosowanie korytek ściekowych przy budowie kanalizacji
Uniknięcie zalegającej wody opadowej, powstawania kałuż i błota możliwe jest jedynie przy poprawnie wykonanym systemie odwodnienia liniowego, które pozwala na swobodne spływanie wody z ulic, chodników, placów czy parkingów do kanalizacji. Korytka ściekowe dodatkowo zbierają odpadki, liście i inne zanieczyszczenia, umożliwiając zachowanie czystości na obszarach użytkowych.
Właściwości korytek ściekowych
Elementy odwodnień liniowych w budownictwie drogowym wykonane są z prefabrykowanego betonu. Muszą charakteryzować się dużą wytrzymałością na warunki atmosferyczne, mechaniczne oraz chemiczne. Odporność na obciążenia mechaniczne, wytrzymałość na duże ciężary sprawia, że są idealne do zastosowań na drogach i parkingach. Nie ulegają łatwo korozji ani degradacji wskutek działania deszczu, śniegu czy zmian temperatur. Dzięki odporności na działanie substancji chemicznej mogą być stosowane w miejscach, gdzie występują przykładowo oleje, paliwa.
Rodzaje korytek ściekowych
Zależnie od kształtu a tym samym zastosowania wyróżnia się m.in.:
- korytka skarpowe
- korytka trójkątne
- korytka przykrawężnikowe
- korytka krakowskie-kolejowe
- korytko EOG
- korytko ogrodowe.
Korytka skarpowe mają za zadanie odprowadzanie wody ze ścieku zlokalizowanego na skarpie.
Korytko ściekowe trójkątne stosowane jest do liniowego odwodnienia powierzchni ulic pomiędzy granicą nawierzchni, a krawężnika. Umożliwia zbieranie i odprowadzenie wody powierzchniowej wzdłuż jej całej długości.
Korytko ściekowe przykrawężnikowe stosowane jest do liniowego odwodnienia powierzchni ulic pomiędzy granicą nawierzchni, a krawężnika. Niewielkie podcięcie w korytku umożliwia również stosowanie go w miejscach, przez które prowadzony jest ruch kołowy.
Korytko krakowskie-kolejowe ma przekrój trapezu. Jego zadaniem jest ujęcie i odprowadzenie wód przedostających się do podtorza i podłoża nawierzchni drogowych, umocnienie i utwardzenie rowów melioracyjnych, dodatkowo uniemożliwiając ich zarastanie czy zamulanie.
Koryto EOG stosowane jest na sieci Polskich linii kolejowych (PLK). Używane jest do umocowań rowów bocznych przy torach linii kolejowych, innych rowów, spotykanych w budownictwie kolejowym, drogowym, wodnomelioracyjnym i komunalnym.
Koryta ogrodowe wykorzystuje się w budownictwie drogowym i indywidualnym, umożliwiającym sprawne odprowadzanie do kanalizacji nadmiaru wody z chodników, placów, parkingów, podjazdów oraz ulic.
Zastosowania korytek ściekowych
Jak wspomniano, różne rodzaje korytek ściekowych stosuje się do wykonywania odwodnień:
- ulic
- chodników
- placów
- parkingów
- podjazdów
- skarp
- rowów bocznych przy torach kolejowych
- rowów melioracyjnych
- podtorza
- podłoża nawierzchni drogowych
- peronów
- ramp kolejowych
- torowisk tramwajowych.
Układanie korytek ściekowych
Korytka ściekowe spełnią swoją funkcję tylko w sytuacji, gdy zostaną poprawnie ułożone i zamontowane.
Pierwszym etapem jest przygotowanie odpowiedniej podbudowy zgodnie z projektem, z uwzględnieniem rodzaju gruntu, sposobu eksploatacji, warunków odwodnienia. Uniknie się tym samym osiadania elementów, uszkodzenia całego systemu.
Korytka układa się z zachowaniem odpowiedniego spadku liniowego. Następnie zewnętrzne ściany obsypuje się piaskiem, żwirem, tłuczniem lub przepuszczanym gruntem.
Złącza między korytkami oraz korytkami a powierzchniami brukowymi zespaja się zaprawą cementowo-piaskową.
Fot. betoniarniacieniawa.pl