Planowane zmiany w prawie budowlanym 2023
Nowe przepisy budowlane
Kluczowe zmiany przewidziane w nowelizowanej ustawie:
- Uproszczenie w budowie
- Rozszerzenie katalogu inwestycji, które nie wymagają pozwolenia na budowę
- Uproszczenie w oddawaniu obiektów do użytkowania
- Utworzenie Bazy Projektów Budowlanych
- Wprowadzenie ogólnokrajowego Systemu Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie
- Przywrócenie rzeczoznawstwa budowlanego jako samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie
- Wprowadzenie nowych definicji legalnych
- Wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów
Uproszczenia w budowie
Pozwolenia na budowę nie będą wymagały zarówno budynki mieszkalne do 70 m2, jak i większe. Na zgłoszenie będzie można realizować inwestycje, które spełnią kryteria:
- będą budynkami wolnostojącymi
- ich wysokości to maksymalnie 2 kondygnacje
- obszar ich oddziaływania nie wykracza poza teren, na którym zostały zaprojektowane
- zostaną wybudowane w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych.
Roboty budowlane w przypadku takich inwestycji będą mogły rozpocząć się niezwłocznie po doręczeniu zgłoszenia organowi administracji.
Rozszerzenie katalogu inwestycji
Na podstawie zgłoszenia, bez konieczności występowania o pozwolenia na budowę, realizowane będą takie inwestycje:
- boiska, korty i bieżnie służące uprawianiu sportu lub rekreacji;
- kioski i pawilony sprzedaży ulicznej o powierzchni zabudowy nie większej niż 15m2;
- wyloty do cieków naturalnych;
- bezodpływowe zbiorniki na wody opadowe lub roztopowe o pojemności większej niż 5m3 i nie większej niż 15m3;
- przydomowe schrony i ukrycia doraźne, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub na działkach, na których zostały zaprojektowane
Z kolei bez zgłoszenia i bez zgody na budowę można będzie rozpocząć budowę:
- basenów i oczek wodnych o powierzchni nie większej niż 50m2 przy budynkach mieszkalnych oraz przy budynkach rekreacji indywidualnej;
- zadaszonych i niezadaszonych przydomowych tarasów naziemnych o powierzchni zabudowy nie większej niż 35m2;
- bezodpływowych zbiorników na wody opadowe lub roztopowe o pojemności nie większej niż 5m3;
- masztów flagowych o wysokości do 3m posadowionych na gruncie
Uproszczenie oddawania obiektów do użytkowania
Zawiadomienie o zakończeniu budowy zastąpi stosowane dotychczas obowiązkowo pozwolenie na użytkowanie. Oddanie budowanego obiektu do użytku następować będzie z chwilą złożenia przez kierownika budowy oświadczenia o zakończeniu budowy. Ma to dotyczyć budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz obiektów budowlanych kategorii III.
Przed przystąpieniem do użytkowanie konieczne będzie dołączenie do dokumentacji budowy:
- projektu technicznego
- protokołów badań i sprawdzeń: przyłączy i instalacji, zapewniających użytkowanie obiektu budowlanego zgodnie z przeznaczeniem,
- dokumentacji geodezyjnej, zawierającej wyniki geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej
- informacji o zgodności usytuowania obiektu budowlanego z projektem zagospodarowania działki lub terenu lub odstępstwach od tego projektu
Pozwolenie na użytkowanie wymagane będzie jedynie w sytuacjach, gdy użytkowanie obiektu budowlanego ma nastąpić przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych oraz gdy sam inwestor dobrowolnie o to wystąpi.
Baza Projektów Budowlanych
Planowane jest uruchomienie cyfrowej Bazy Projektów Budowlanych (BPB). Zapewni ona dostęp zarówno do samych projektów jak i ich sporządzonych elektronicznie elementów organom administracji architektoniczno-budowlanej i nadzorowi budowlanemu w sytuacjach składania wniosków, zgłoszeń czy zawiadomień.
Do inwestora należeć będzie jedynie wskazanie indywidualnego numeru przypisanego w bazie, bez konieczności składania projektu budowlanego i posługiwania się papierowymi dokumentami. Organ obsługujący wniosek, sprawdzający czy weryfikujący będzie korzystać z wersji elektronicznej dostępnej w bazie.
Wprowadzenie ogólnokrajowego Systemu Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie
Postępowania administracyjne w zakresie procesu inwestycyjno-budowlanego obsługiwane będą przez ogólnokrajowy System do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie, prowadzony przez Główny Inspektorat Nadzoru Budowlanego. To jeden z elementów trwającej cyfryzacji. SOPAB połączony będzie z innymi cyfrowymi narzędziami, jak choćby e-Budownictwo czy Rejestr Wniosków, Decyzji i Zgłoszeń.
Przywrócenie rzeczoznawstwa budowlanego
Zmiana przywraca uprawnienia rzeczoznawcom do wykonywania ekspertyz technicznych oraz występowania przed organami władzy publicznej i sądami w charakterze biegłego sądowego w zakresie uprawnień budowlanych.
Przywrócony ma być rejestr rzeczoznawców.
Wprowadzenie nowych definicji legalnych
Zmiana rozszerza słowniczek pojęć i wprowadza nowe definicje legalne (czyli wiążąco ustalające znaczenie określonego pojęcia na użytek danego aktu normatywnego) w odniesieniu do „przydomowego schronu”, „przydomowego ukrycia doraźnego” czy pojęć „ocena techniczna” oraz „ekspertyza techniczna”.
Elektroniczny obieg dokumentów
Papierowe dokumenty i rejestry stopniową są wypierane przez ich wersje elektroniczne. Choć przewidziany jest okres przejściowy, w którym będzie możliwość korzystania z dowolnej formy dokumentów, cyfryzacja wprowadza obowiązkową Elektroniczną Książkę Obiegu Budowlanego oraz Elektroniczny Dziennik Budowy.