Rozbudowa S19 – nowe wyzwania
Ten ponad 10-kilometrowy odcinek nowo powstającej drogi ekspresowej stanowi fragment polskiej nitki międzynarodowego szlaku Via Carpatia komunikującego państwa bałtyckie z południem Europy.
W Polsce Via Carpatia biegnie przez ponad 700 km, przecinając województwo podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.
Tunel S19
Ogromnym wyzwaniem inżynieryjnym jest budowa tunelu o długości 2,2 km. Znajdzie się on 100 m. pod ziemią. Obudowę tunelu stanowić będzie 22 tys. betonowych prefabrykowanych pierścieni, każdy wykonany z 5,6 m3 betonu.
Tunel wydrąży ogromny „kret”, Tunnel Boring Machine, który dotarł na plac budowy z Hiszpanii drogą wodno-lądową. Transport TBM stanowił niemałe wyzwanie logistyczne.
Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule Budowa tunelu w ciągu drogi S19.
Budowa S19
Rozbudowa drogi S19 przewiduje powstanie dwujezdniowej drogi, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. W ciągu drogi powstanie wspomniany tunel, a także sześć estakad, dwóch wiaduktów, bezkolizyjnego przejazdu w ciągu drogi krajowej nr 19 oraz jednego przejazdu pod trasą S19 oraz trzech przejść dla zwierząt.
Powstanie pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Estakada S19 – wyzwanie inżynieryjne
Na uwagę zasługuje jedna z estakad przeprowadzająca rozbudowywaną S19 nad drogą powiatową nr 1409R, drogą powiatową nr 1408R, korytarzem przejścia dla małych zwierząt oraz potokiem Lubcza.
Obiekt budowany jest w technologii nasuwania podłużnego z zastosowaniem awanbeków (dziobów montażowych).
Estakada będzie się składała z ośmiu przęseł o rozpiętościach: 42,0 m + 6 × 54,5 m + 42,0 m i dziewięciu podpór. Jej długość wyniesie 413 m a wysokość podpór pośrednich to od ok. 6 m do 13 m.
Do wykonania wszystkich podpór wykorzystano 544 tys. kg stali zbrojeniowej, 1900 m3 betonu mostowego C30/37 (na potrzeby fundamentów), oraz 1500 m3 betonu C35/45 na potrzeby podpór.
Do powstania całego obiektu użytych zostanie m.in. 1 620 000 kg stali zbrojeniowej i 8450 m3 betonu mostowego o wysokiej wytrzymałości C50/60. Do jego dostarczenia potrzebnych będzie ok. 900 betonowozów.
Rozbudowa S19 – cele inwestycji
Inwestor wskazuje na kluczowe korzyści, jakie ma przynieść budowa drogi ekspresowej S19:
- zapewnienie na całej trasie komunikacyjnej Via Carpatia na terenie Polski (włączonej do sieci TEN-T) przekroju o minimalnych parametrach 2x2 (dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu),
- zwiększenie prędkości i komfortu jazdy na przejeździe rozbudowanym odcinkiem drogi,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu,
- poprawa atrakcyjności przyległych terenów zachęcających potencjalnych inwestorów,
- wzrost rozwoju gospodarczego regionu,
- ograniczenie hałasu w terenie zabudowanym,
- zmniejszenie zużycia paliwa i ilości spalin,
- budowa nowoczesnej drogi spełniającej rygorystyczne standardy ochrony środowiska.