Jakiego artykułu szukasz?

Budowa metra w Sydney okiem geotechnika - wyjaśnia inżynier Robert Dawidowicz

Sydney Metro jest największym przedsięwzięciem transportowym w historii Australii. Do końca 2030 roku projekt zakłada wybudowanie 4 linii metra o łącznej długości 113 km oraz 46 stacji.
Budowa metra w Sydney okiem geotechnika - wyjaśnia inżynier Robert Dawidowicz

O wyzwaniach geotechnicznych przy budowie metra w Sydney opowiada Robert Dawidowicz, starszy inżynier geotechnik w firmie Jacobs Australia. Studiował na Politechnice Poznańskiej na Wydziale Budownictwa, jest absolwentem University of Technology Sydney w specjalizacji Inżynieria Lądowa oraz Geotechnika. Posiada duże doświadczenie w badaniach i analizie parametrów geotechnicznych gruntów oraz technologii BIM w geotechnice.

Historia budowy metra w Sydney

Historia budowy kolei podziemnej w Sydney sięga początku XX wieku, kiedy to w 1908 roku JCC Bredfield przedłożył projekt budowy kolei podziemnej w ramach ścisłego centrum miasta zwanego Central Business District (CBD). Projekt ten nazwany „City Circle” został zrealizowany w latach 1920-1932, a ostatnia część naziemna pętli oraz stacja Circular Quay zostały ukończone w 1956 roku.

Dodatkowe ambitne założenia rozbudowy podziemnej nie zostały wówczas zrealizowane. Następna linia łącząca CBD z popularna turystyczną dzielnica Bondi Junction została wybudowana pod koniec lat 70-tych, a 20 lat później za pomocą partnerstwa prywatno - publicznego wybudowano połączenie ze stacji Central do portu lotniczego w Mascot nazwanego „Airport Link”.

Wszystkie odcinki sydnejskiej kolei podziemnej wybudowane w poprzednim stuleciu są integralną częścią kolei miejskiej i z nowoczesnym metrem nie mają dużo wspólnego. Dopiero na początku XXI wieku podjęto decyzje o budowie nowoczesnego metra spełniającego wymogi dynamicznie rozwijającej się metropolii liczącej 5 milionów mieszkańców.

Budowa tunelu pod Hyde Park, metoda odkrywkowa, 1923.

Sydney Metro jest największym przedsięwzięciem transportowym w historii Australii. Do końca 2030 roku projekt zakłada wybudowanie 4 linii metra o długości 113 km i 46 stacji. Pierwsza linia metra North West Line została ukończona i oddana do użytku w 2019 roku.

W chwili obecnej trwa budowa trzech pozostałych linii City-South West, West oraz Western Sydney Airport. Jest to najbardziej zaawansowana technologicznie kolej, całkowicie zautomatyzowana i sterowana zdalnie, pociąg nie wymaga operatora. Mieszkańcy Sydney diametralnie odczują poprawę jakość komunikacji, gdy metro zostanie całkowicie ukończone, każda z linii będzie w stanie obsługiwać 40 000 pasażerów na godzinę z częstotliwością 30 pociągów na godzinę. Dla porównania każda linia aktualnej kolei miejskiej może przewieźć maksymalnie 24 000 pasażerów na godzinę.

Plan stacji oraz linii metra w Sydney.

Obecnie budowane linie nowego metra są usadowione na głębokości 25-40 metrów, co wymaga zastosowania technologii drążenia tuneli TBM. Warto tutaj wspomnieć, że połączenie północnej części miasta North Sydney z CBD wymagało wydrążenia tunelu o długości 960 metrów pod wodami Sydney Harbour. Do tego celu została wybrana maszyna Herrenknecht typu Mixshield. Technologia ta, wbrew nazwie, nie pozwala na zmianę trybu operowania tarczy z zamkniętego na otwarty. Operuje zawsze w trybie tarczy zamkniętej zawiesinowej, za to z usprawnionym mechanizmem dostosowania ciśnienia w komorze urobkowej TBM do ciśnienia panującego na zewnątrz w drążonej skale.

Schemat przedstawiający głębokość posadowienia głównych tuneli w Sydney.

Każda duża inwestycja ma swoje wyzwania zarówno z punktu widzenia projektanta, jak i wykonawcy. W przypadku budowli podziemnych bardzo istotnym czynnikiem jest prawidłowe rozpoznanie budowy geologicznej i warunków hydrogeologicznych, dlatego rola inżyniera geotechnika jest bardzo istotna.

Przeglądając mapy geologiczne Sydney można by powiedzieć, że warunki gruntowe sprzyjają budowie tuneli w tym mieście. Jest to w pewnym sensie prawda, aczkolwiek na inżynierów czekają wyzwania natury geologicznej, jak również wynikające z infrastruktury naziemnej. Formacja geologiczna Sydney Basin rozciąga się na powierzchni 64000 km2, z czego 28 000 km2 pod wodami Oceanu Spokojnego, większa część aglomeracji jest posadowiona na uformowanym w okresie Triasu piaskowcu i formacjach ilastych (Wianamatta, Mittagong, Hawkesbury i Narrabeen).

Piaskowiec Hawkesbury jest zdecydowanie dominującą skałą przypowierzniową w obrębię Sydney, w przeważającym stopniu poziomo uwarstwiony, a jego miąższość sięga 300 metrów. Charakteryzuje się on bardzo dobrymi parametrami mechanicznymi, aczkolwiek kombinacja wysokich poziomych pierwotnych stanów naprężeń i poziomo uwarstwionej skały o różnej sztywność może powodować powstawanie lokalnych powierzchni o podwyższonym naprężeniu w masie skalnej. Jest również dość powszechne występowanie strukturalnych komponentów geologicznych, takich jak dajki, stref ścinania, uskoków, warstwowania skał czy ciosów. Wszystkie te czynniki mają wpływ na zachowanie skały podczas wydrążenia tunelu.

Profil geologiczny przedstawiający uskoki przy budowanej stacji North Strathfield.

Kolejnym wyzwaniem dla inżynierów jest drążenie tunelu pod paleokorytem. Zalegające w nich głębokie aluwialne grunty spoiste lub ściśliwe podlegają odwodnieniu na skutek obniżenia zwierciadła wód gruntowych. Bezpośrednim skutkiem drenażu wód gruntowych jest konsolidacja gruntu, a okres osiadania zależy od szybkości rozpraszania ciśnienia porowego oraz pełzania zależnego od rodzaju gruntu.

Osiadanie krótkoterminowe spowodowane przejściem tarczy nie stanowi większego problemu z racji, iż tunel jest posadowiony dość głęboko w twardej skale, a pustka wynikająca z nieco większej średnicy tarczy niż segmentów betonowych obudowy jest wypełniana zaczynem cementowym przez ogon tarczy, więc zaraz za przodkiem.


Profil geologiczny przedstawiający paleokoryto i dajkę przy budowanej stacji The Bays.

Problem osiadania gruntów przy budowie metra jest szczególnie dokładnie analizowany, ponieważ jego skutki mogą spowodować poważne konsekwencje finansowe i społeczne. Często w obrębie realizowanej inwestycji zlokalizowane są prestiżowe budowle lub osiedla mieszkaniowe, dlatego nakłady na stabilizacje aluwialnych gruntów w obrębie paleokoryt są bardzo wysokie.

Autor: Robert Dawidowicz

Treści powiązane

Prefabrykaty - fakty i praktyka. Planowanie inwestycji i proces projektowy - komentuje inż. Jacek Trzcieliński
Prefabrykaty - fakty i praktyka. Planowanie inwestycji i proces projektowy - komentuje inż. Jacek Trzcieliński
Rekomendujemy Państwu lekturę pierwszej części publikacji mgr inż. budownictwa Jacka Trzcielińskiego, poświęconą prefabrykacji, a konkretnie planowaniu inwestycji oraz procesowi projektowemu.
Rozbudowa S19 – nowe wyzwania
Rozbudowa S19 – nowe wyzwania
Trwa budowa drogi S19 na odcinku Rzeszów Południe – Babica. To jedna z trudniejszych technologicznie budów w Polsce. Na wspomnianym ponad 10-kilometrowym odcinku powstanie tunel oraz trzynaście obiektów inżynieryjnych, w tym estakada ES-1.
Kruszywa - rodzaje i zastosowania
Kruszywa - rodzaje i zastosowania
Kruszywa to sypkie materiały o ziarnistej budowie. Znajdują ogromne zastosowanie w budownictwie zarówno jako składnik materiałów budowlanych, a także materiały do umacniania, przygotowywania podłoża czy wykonywania prac wykończeniowych. Poznaj rodzaje kruszyw budowlanych, jak się je pozyskuje, zobacz, gdzie są wykorzystywane.
Agresja chemiczna wody względem betonu
Agresja chemiczna wody względem betonu
Jakie reakcje chemiczne zachodzą w wyniku działania wody na beton? Przeczytaj o możliwych uszkodzeniach z tym związanych, rodzajach agresji chemicznej, sposobach przeciwdziałania i ochrony betonu.
Budowa Zakopianki
Budowa Zakopianki
Koniec korków na Zakopiance? Czy podróż do zimowej stolicy Polski przestanie być koszmarem kierowców? Zaglądamy na plac budowy drogi na odcinku Lubień – Rabka Zdrój. Czy kilkakrotnie przesuwany termin realizacji inwestycji jest wiążący i nową Zakopianką pojedziemy jeszcze w tym roku?
Krajowy Program Kolejowy
Krajowy Program Kolejowy
Krajowy Program Kolejowy (KPK) przewiduje realizację ponad 240 projektów inwestycyjnych związanych poprawą, unowocześnieniem, usprawnieniem ruchu kolejowego. Przewidziane na rozbudowę sieci kolejowej 77 mld złotych ma znacząco przysłużyć się jakości podróżowania koleją w aglomeracjach, na trasach regionalnych, międzyregionalnych oraz zwiększyć konkurencyjność przewozów towarowych.
Kruszarki przemysłowe
Kruszarki przemysłowe
Kruszarki służą rozdrabnianiu materiałów na mniejsze elementy, które znajdują zastosowanie w różnych gałęziach przemysłu. Skupiamy się przede wszystkim na kruszarkach wykorzystywanych w budownictwie i górnictwie. Jakie są dostępne rodzaje kruszarek? Gdzie konkretnie mają zastosowanie?
Zdrowa Architektura Zrównoważona - komentarz dr inż. arch. Marty Promińskiej
Zdrowa Architektura Zrównoważona - komentarz dr inż. arch. Marty Promińskiej
W czasach, gdy zmiany klimatyczne przyspieszyły, zintensyfikował się wpływ środowiska zbudowanego na zdrowie i chorujemy po prostu przez to, że żyjemy na ziemi. W związku z tym rolą projektanta jest przejęcie odpowiedzialności za zdrowie i przyszłość jakości życia człowieka.
Odwierty rdzeniowe – badanie konstrukcji
Odwierty rdzeniowe – badanie konstrukcji
Konstrukcje betonowe wymagają kontroli ich parametrów na etapie użytkowania. Metodą pozwalającą zweryfikować ich stan są odwierty rdzeniowe, dokonywane zarówno w obiektach już istniejących, jak i nowych. Sprawdzamy, jakie są metody tego typu analiz, stosowane narzędzia i uzyskiwane z odwiertów informacje.
Nowe drogi w 2023 roku
Nowe drogi w 2023 roku
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje w 2023 roku ogłosić przetargi na budowę niemal 565 km dróg. Wartość inwestycji to blisko 29 mld zł. Gdzie mają pojawić się nowe drogi? Przebudowy jakich odcinków możemy się spodziewać?
Wszystkie kolory betonu – wywiad z mgr. inż. Krzysztofem Kuniczukiem, właścicielem firmy Technologia Betonów Architektonicznych i Specjalistycznych
Wszystkie kolory betonu – wywiad z mgr. inż. Krzysztofem Kuniczukiem, właścicielem firmy Technologia Betonów Architektonicznych i Specjalistycznych
Czy beton może być piękny i wzbudzać zachwyt? - zapraszamy do lektury wywiadu ze znawcą i pasjonatem betonu Krzysztofem Kuniczukiem.
Beton napowietrzony
Beton napowietrzony
Beton poddaje się procesowi napowietrzania, aby podnieść jego mrozoodporność. Odbywa się to poprzez dodanie odpowiednich domieszek. Jakie rodzaje domieszek napowietrzających są dostępne? Kiedy je stosować? Jakie właściwości ma napowietrzony beton? O tym piszemy w poniższym artykule.
Budowa tunelu w ciągu drogi S19
Budowa tunelu w ciągu drogi S19
Trwają przygotowania do rozpoczęcia prac związanych z wydrążeniem ponad dwukilometrowego tunelu w ciągu drogi ekspresowej S19 na odcinku Rzeszów Południe–Babica. Dowiedz się więcej o tej spektakularnej inwestycji na szlaku Via Carpatia. Poznaj stopień zaawansowania prac.
​Jak rysuje się przyszłość branży prefabrykacyjnej?
​Jak rysuje się przyszłość branży prefabrykacyjnej?
Rozmowa z Przemysławem Borkiem, prezesem Zarządu Pekabex Bet SA, Wiceprezesem Zarządu Pekabex SA. na temat sytuacji obecnej i prognoz dla rynku prefabrykacji.
O działalności Polskiego Związku Producentów Kruszyw i rynku kruszyw opowiada dr inż. Łukasz Machniak
O działalności Polskiego Związku Producentów Kruszyw i rynku kruszyw opowiada dr inż. Łukasz Machniak
"Polska jest trzecim producentem kruszyw w Europie" - o roli Polskiego Związku Producentów Kruszyw mówi Dyrektor Biura Zarządu Łukasz Machniak.
Emisyjność betonu - komentarz ekspercki dr inż. Katarzyny Synowiec, głównego specjalisty ds. projektów badawczo-rozwojowych w Centrum Technologicznym Betotech Sp. z o.o.
Emisyjność betonu - komentarz ekspercki dr inż. Katarzyny Synowiec, głównego specjalisty ds. projektów badawczo-rozwojowych w Centrum Technologicznym Betotech Sp. z o.o.
Beton plasuje się na drugiej pozycji w rankingu najpowszechniej stosowanych przez człowieka materiałów, ustępując miejsca tylko wodzie. Tak powszechnie stosowany w zurbanizowanym świecie, nie pozostaje jednak obojętny dla jakości i funkcjonalności tego świata.
Budowa terminalu LNG w Świnoujściu
Budowa terminalu LNG w Świnoujściu
Budowa terminalu LNG w Świnoujściu była inwestycją, mającą uniezależnić Polskę od dostaw gazu z Rosji, pozwalając jednocześnie na zakup tego surowca od dostawców i krajów, z którymi nie ma połączenia gazociągiem.
What’s up doc? - wywiad z dr inż. Krzysztofem Poganem, właścicielem firmy KP-Project
What’s up doc? - wywiad z dr inż. Krzysztofem Poganem, właścicielem firmy KP-Project
Krzysztof Pogan to inżynier budownictwa, doktor nauk technicznych, ceniony ekspert z zakresu chemii budowlanej i przedsiębiorca, oferujący rozwiązania dla szeroko rozumianego budownictwa. Zapraszamy do lektury wywiadu z właścicielem firmy KP-Project.
Prefabrykowany most – ze Szczecina do Danii
Prefabrykowany most – ze Szczecina do Danii
12 prefabrykowanych elementów, każdy o wadze ok. 115 ton obejmował transport pierwszej partii segmentów mostu, które ze Szczecina wyruszyły statkiem do Danii. Na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego Mostostal Warszawa wyprodukował most dla Duńczyków. „Naszym” mostem można jeździć w rejonie fiordu Roskilde.
Budowa tunelu w Świnoujściu
Budowa tunelu w Świnoujściu
Niewystarczająca przepustowość przepraw promowych pomiędzy wyspami Wolin i Uznam była przyczyną szukania innych rozwiązań komunikacyjnych. Wzmożony ruch lokalny i turystyczny generował długie kolejki oczekujących na prom - jedyną drogę dotarcia do dzielnicy nadmorskiej i centrum administracyjno-usługowego Świnoujścia, zależną również mocno od warunków pogodowych.

Komentarze

brak komentarzy…