Nawierzchnie betonowe czy asfaltowe?

Asfalt czy beton?
O wyborze konkretnej technologii decyduje wiele czynników, jak choćby:
- natężenie ruchu
- cena materiałów budowlanych
- dostępność materiałowa
- doświadczenie ekip wykonawczych
- posiadany sprzęt
- logistyka dostaw
Pojawia się obawa, że wybór mniej kosztownej technologii może skutkować pogorszeniem jakości drogi a tym samym jej bezpieczeństwa. GDDKiA określiła, że w przypadku dróg klasy A i S okres ich eksploatacji ustalono na 30 lat, a więc ewentualny niższy koszt realizacji nie może wynikać z obniżenia jakości trasy. Podobnie stałe są standardy i wymagania w odniesieniu do takich parametrów jak warunki geometrii drogi, współczynnik tarcia, profile poprzeczne i podłużne równości.
Rodzaje nawierzchni – wady i zalety
Na początek przeanalizujmy drogi wykonane z betonu.
Do niewątpliwych zalet wskazywanych przez specjalistów należą:
- wysoka nośność – nie powstają koleiny w wyniku nacisku
- niższe koszty utrzymania i eksploatacji
- żywotność nawet do 50 lat
- większe bezpieczeństwo – jasna, lepiej widoczna w złych warunkach atmosferycznych nawierzchnia
- ognioodporność
Wady nawierzchni betonowych:
- wymagany wyższy reżim technologiczny na etapie realizacji nawierzchni
- ograniczenia atmosferyczne – nie można układać nawierzchni przy temperaturach powyżej 250C
- dłuższy czas udostępniania budowanej drogi do ruchu ze względu na wymagany okres dojrzewania betonu.
- brak możliwości ponownego zastosowania materiału z rozbiórki w nowej płycie nawierzchniowej.
- większy hałas podczas eksploatacji
- bardziej uciążliwe naprawy (choć rzadsze)
W przypadku wyboru nawierzchni asfaltowej na jej korzyść przemawia to, co było wadą drogi betonowej i odwrotnie.
Warstwa ścieralna nawierzchni asfaltowej musi być wymieniana co 12-15 lat. Jednak w tym wypadku można wykorzystać ponownie materiał z usuniętej nawierzchni.
Jakie drogi buduje się w Polsce?
Pomimo pozostawienia wykonawcom wolnej ręki w zakresie wyboru rodzaju nawierzchni, nadal wygrywa asfalt. Analizując inwestycje z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 - wykonawcy wybrali nawierzchnię betonową tylko na budowie autostrady A2. Po betonie pojedziemy na trzech odcinkach między Siedlcami a węzłem Biała Podlaska.
Oczywiście funkcjonują inne, powstałe wcześniej drogi betonowe. W tej technologii wybudowano głównie odcinki autostrad czy dróg ekspresowych, jak choćby A18 między Wrocławiem a Olszyną, A4 między Wrocławiem a Jędrzychowicami, A1 Stryków-Tuszyn.
Okazuje się, zamiana istniejącej drogi asfaltowej na betonową i odwrotnie nie jest też problemem.
Te dwie technologie budowy dróg funkcjonują równoprawnie i zależnie od koniunktury można jest stosować alternatywnie. Choćby znaczy wzrost ceny ropy może zadecydować o braku efektywności zastosowania nawierzchni bitumicznej.
Z danych za 2020 rok wynika, że w Polsce zaledwie nieco ponad 780 km dróg wybudowanych było w technologii betonowej. Ale już z realizowanych blisko 1230 km dróg na ponad 402 km ma być beton.
Treści powiązane

Budowa tunelu w Świnoujściu

Zakładowa Kontrola Produkcji

Rodzaje i zastosowanie cementów

Jaki cement budowlany wybrać i jak go stosować?

Domy prefabrykowane

Badanie betonów

Geopolimery – beton nowej generacji

Beton zwykły kontra beton towarowy

Sytuacja rynku budowlanego

Jak rysuje się przyszłość branży prefabrykacyjnej?

Domieszki do betonu

Budowa Zakopianki

Rozwój budownictwa prefabrykowanego

Beton wyrobem budowlanym

Pompy do betonu

Rynek pracy w budownictwie
