Rynek inwestycji – budowa dróg w Polsce 2022-2023
Inwestycje drogowe realizowane są zgodnie z rządowymi programami.
Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 przewiduje 99 zadań, z czego 50 jest w trakcie budowy, 31 oczekuje na wydanie decyzji a dla 18 trwają prace projektowe.
Plan zakłada inwestycje w wysokości ok. 166,5 mld zł. Obejmą one:
- 324,2 km autostrad,
- 2948,9 km dróg ekspresowych (w tym dla S8 Wrocław (Magnice) - Kłodzko 74,5 km oraz S5 Sobótka (S8) - Bolków (S3) 50 km rozpoczęcie realizacji),
- planowane 43 obwodnice o łącznej długości 447,2 km,
- budowę drogi klasy GP długości 47,7 km.
Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 przewiduje powstanie blisko 830 km obwodnic o wartości ok. 28 mld zł.
Do użytku została oddana obwodnica Smolajn na DK51. 14 jest w trakcie realizacji, 9 oczekuje na wydanie decyzji, dla 85 trwają prace przygotowawcze nad dokumentacją.
fot. GDDKiA
Drogi w Polsce – garść statystyk
Obecnie polscy kierowcy mogą korzystać z 4685,9 km dróg szybkiego ruchu. Długość autostrad w Polsce to 1753,6 km, mamy 2932,2 km dróg ekspresowych. W realizacji i planach są kolejne odcinki dróg o takim standardzie. Celem jest powstanie sieci o długości 7980 km, w tym ok. 2100 km autostrad.
Łączna długość dróg publicznych w Polsce wynosi prawie 420 tys. km. Długość dróg krajowych w zarządzie GDDKiA wynosi ok. 17 800 km, a we wszystkich zarządach - 19 393 km.
Plan na 2022 rok zakładał oddanie do ruchu 345,5 km nowych dróg:
- 46,1 km autostrad,
- 253,1 km dróg ekspresowych,
- 46,3 km dróg klasy GP (obwodnic)
Gdzie powstaną nowe drogi?
Ostatni kwartał 2022 roku ma wyłonić wykonawców dla ponad 20 inwestycji.
Do użytku oddawane są sukcesywnie kolejne odcinki dróg. Inwestycje, na które szczególnie czekają kierowcy to ostatni fragment autostrady A1 (Piotrków Trybunalski-Kamieńsk), fragment S7 (Lesznowola-Tarczyn Północ czy Naprawa-Skomielna Biała) czy obwodnice Nowego Miasta Lubawskiego i Kędzierzyna Koźla.
Po przyjęciu przez rząd nowego programu budowy dróg krajowych i autostrad do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), GDDKiA będzie mogła do końca roku ogłosić przetargi na kolejnych osiem odcinków pięciu tras ekspresowych.
Chodzi o odcinki: S7 (Czosnów - Kiełpin), S10 (Szczecin Kijewo - Szczecin Zdunowo), S11 (Bobolice - Szczecinek), S16 (druga jezdnia od węzła Olsztyn Wschód do Biskupca), S74 (Cedzyna - Łagów wraz z obwodnicą miasta, Łagów - Jałowęsy - Tomaszów oraz granica woj. łódzkiego i świętokrzyskiego - Przełom). Ponadto drogowcy chcą do końca roku ogłosić przetarg na projekt drogi ekspresowej S7 na odcinku Kiełpin - Warszawa.
Na rozbudowę czeka również niezwykle zatłoczona autostrada A2 na odcinku węzeł Łódź Północ– Konotopa.
Rozbudowa dróg to niezaprzeczalny komfort podróżowania, zwiększenie bezpieczeństwa, czasu dotarcia. Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek to także istotny aspekt ekologiczny, redukcja zanieczyszczeń.
Wiele inwestycji realizowanych jest po nowym śladzie, nie powodując tym samym znaczących utrudnień. Choć nawet tam, gdy obecnie zmagamy się z objazdami, spowolnieniami czy ruchem wahadłowym, spowodowanymi rozbudową istniejących dróg, te przejściowe niedogodności zrekompensuje przyszły komfort jazdy po nowoczesnych, zmodernizowanych drogach.
fot. Freepik