• Tauron Dystrybucja
Jakiego artykułu szukasz?

Rynek inwestycji – budowa dróg w Polsce 2022-2023

Pomimo trudnej sytuacji gospodarczej, ograniczenia dostępu do wielu źródeł surowców, związanego z tym wzrostu cen materiałów budowlanych, polskie drogi są nieustającym placem budowy. Trwają rozpoczęte inwestycje drogowe, wyłaniane są przetargi na nowe budowy. Przyglądamy się, gdzie i co buduje się na polskich drogach. Gdzie planowane są budowy dróg.
Rynek inwestycji – budowa dróg w Polsce 2022-2023

Inwestycje drogowe realizowane są zgodnie z rządowymi programami.

Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 przewiduje 99 zadań, z czego 50 jest w trakcie budowy, 31 oczekuje na wydanie decyzji a dla 18 trwają prace projektowe.

Plan zakłada inwestycje w wysokości ok. 166,5 mld zł. Obejmą one:

  • 324,2 km autostrad,
  • 2948,9 km dróg ekspresowych (w tym dla S8 Wrocław (Magnice) - Kłodzko 74,5 km oraz S5 Sobótka (S8) - Bolków (S3) 50 km rozpoczęcie realizacji),
  • planowane 43 obwodnice o łącznej długości 447,2 km,
  • budowę drogi klasy GP długości 47,7 km.

Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 przewiduje powstanie blisko 830 km obwodnic o wartości ok. 28 mld zł.

Do użytku została oddana obwodnica Smolajn na DK51. 14 jest w trakcie realizacji, 9 oczekuje na wydanie decyzji, dla 85 trwają prace przygotowawcze nad dokumentacją.

fot. GDDKiA

Drogi w Polsce – garść statystyk

Obecnie polscy kierowcy mogą korzystać z 4685,9 km dróg szybkiego ruchu. Długość autostrad w Polsce to 1753,6 km, mamy 2932,2 km dróg ekspresowych. W realizacji i planach są kolejne odcinki dróg o takim standardzie. Celem jest powstanie sieci o długości 7980 km, w tym ok. 2100 km autostrad.

Łączna długość dróg publicznych w Polsce wynosi prawie 420 tys. km. Długość dróg krajowych w zarządzie GDDKiA wynosi ok. 17 800 km, a we wszystkich zarządach - 19 393 km.

Plan na 2022 rok zakładał oddanie do ruchu 345,5 km nowych dróg:

  • 46,1 km autostrad,
  • 253,1 km dróg ekspresowych,
  • 46,3 km dróg klasy GP (obwodnic)

Gdzie powstaną nowe drogi?

Ostatni kwartał 2022 roku ma wyłonić wykonawców dla ponad 20 inwestycji.

Do użytku oddawane są sukcesywnie kolejne odcinki dróg. Inwestycje, na które szczególnie czekają kierowcy to ostatni fragment autostrady A1 (Piotrków Trybunalski-Kamieńsk), fragment S7 (Lesznowola-Tarczyn Północ czy Naprawa-Skomielna Biała) czy obwodnice Nowego Miasta Lubawskiego i Kędzierzyna Koźla.

Po przyjęciu przez rząd nowego programu budowy dróg krajowych i autostrad do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), GDDKiA będzie mogła do końca roku ogłosić przetargi na kolejnych osiem odcinków pięciu tras ekspresowych.

Chodzi o odcinki: S7 (Czosnów - Kiełpin), S10 (Szczecin Kijewo - Szczecin Zdunowo), S11 (Bobolice - Szczecinek), S16 (druga jezdnia od węzła Olsztyn Wschód do Biskupca), S74 (Cedzyna - Łagów wraz z obwodnicą miasta, Łagów - Jałowęsy - Tomaszów oraz granica woj. łódzkiego i świętokrzyskiego - Przełom). Ponadto drogowcy chcą do końca roku ogłosić przetarg na projekt drogi ekspresowej S7 na odcinku Kiełpin - Warszawa.

Na rozbudowę czeka również niezwykle zatłoczona autostrada A2 na odcinku węzeł Łódź Północ– Konotopa.

Rozbudowa dróg to niezaprzeczalny komfort podróżowania, zwiększenie bezpieczeństwa, czasu dotarcia. Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek to także istotny aspekt ekologiczny, redukcja zanieczyszczeń.

Wiele inwestycji realizowanych jest po nowym śladzie, nie powodując tym samym znaczących utrudnień. Choć nawet tam, gdy obecnie zmagamy się z objazdami, spowolnieniami czy ruchem wahadłowym, spowodowanymi rozbudową istniejących dróg, te przejściowe niedogodności zrekompensuje przyszły komfort jazdy po nowoczesnych, zmodernizowanych drogach.

fot. Freepik

Treści powiązane

Pompy do betonu
Pompy do betonu
Beton, podstawowy materiał budowlany, wymaga w trakcie wznoszenia budowli przetransportowania często na znaczne wysokości. Stosowane dawniej mechanizmy linowe na wielokrążkach zastąpiły obecnie nowoczesne, zaawansowane technologicznie pompy do betonu. Sprawdzą się szczególnie tam, gdzie utrudniony jest dostęp, prace realizowane są na wysokości, trwają długo i wymagają ciągłego mieszania betonu.
Domieszki do betonu
Domieszki do betonu
Tempo rozwoju branży budowlanej stymuluje pojawianie się na rynku coraz bardziej nowoczesnych dodatków i domieszek do betonu. Stanowią one szeroką gamę produktów o różnorodnej budowie chemicznej i właściwościach.
Zakładowa Kontrola Produkcji
Zakładowa Kontrola Produkcji
Wdrożenie Zakładowej Kontroli Produkcji (ZKP) jest wymogiem nałożonym na producentów wyrobów budowlanych, warunkującym wprowadzenie produktów do obrotu w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej. System ZKP jest gwarancją, że produkowane wyroby budowlane są zgodne z wymaganiami specyfikacji technicznej i deklarowanymi wartościami.
Beton zwykły kontra beton towarowy
Beton zwykły kontra beton towarowy
Beton jest najstarszym materiałem budowlanym stosowanym do budowy różnych obiektów. Jego historia liczy ponad 9000 lat. Przez szereg wieków jego receptura ewoluowała. W dawnych czasach stosowano gips lub wapno jako czynniki wiążące beton, aby obecnie dojść do nowoczesnych, bardziej trwałych i stabilnych struktur betonu towarowego.
Rynek pracy w budownictwie
Rynek pracy w budownictwie
Budownictwo to jedna z najdynamiczniej rozwijających się branż. Jednak jak każdej innej, również budownictwa nie omijają fluktuacje wynikające z sytuacji globalnej. Sprawdzamy, jak wygląda sytuacja na rynku zatrudnienia w budownictwie w czwartym kwartale 2022 roku. Ile wynosi stawka godzinowa w budownictwie.
Badanie betonów
Badanie betonów
Beton, jako najczęstszy materiał budowlany, to mieszanka składników użytych w określonych proporcjach. Jego skład, ilość poszczególnych kruszyw i domieszek przesądzają o uzyskiwanych finalnie właściwościach tego wyrobu budowlanego. Stąd też konieczność stałej kontroli i badań, pozwalających na utrzymywanie deklarowanych przez producenta parametrów i dających gwarancję jakości.
Rozwój budownictwa prefabrykowanego
Rozwój budownictwa prefabrykowanego
Nowoczesna prefabrykacja to dziedzina w Polsce raczkująca. Rodzime budownictwo posługuje się ciągle bardzo tradycyjnymi rozwiązaniami. Jednak wyższa jakość gotowych elementów budowlanych, skrócony czas realizacji inwestycji i duża ekonomiczność wynikające z zastosowania budownictwa systemowego powodują zwrot ku nowym technologiom.
Budowa tunelu w Świnoujściu
Budowa tunelu w Świnoujściu
Niewystarczająca przepustowość przepraw promowych pomiędzy wyspami Wolin i Uznam była przyczyną szukania innych rozwiązań komunikacyjnych. Wzmożony ruch lokalny i turystyczny generował długie kolejki oczekujących na prom - jedyną drogę dotarcia do dzielnicy nadmorskiej i centrum administracyjno-usługowego Świnoujścia, zależną również mocno od warunków pogodowych.
Budowa Zakopianki
Budowa Zakopianki
Koniec korków na Zakopiance? Czy podróż do zimowej stolicy Polski przestanie być koszmarem kierowców? Zaglądamy na plac budowy drogi na odcinku Lubień – Rabka Zdrój. Czy kilkakrotnie przesuwany termin realizacji inwestycji jest wiążący i nową Zakopianką pojedziemy jeszcze w tym roku?
​Jak rysuje się przyszłość branży prefabrykacyjnej?
​Jak rysuje się przyszłość branży prefabrykacyjnej?
Rozmowa z Przemysławem Borkiem, prezesem Zarządu Pekabex Bet SA, Wiceprezesem Zarządu Pekabex SA. na temat sytuacji obecnej i prognoz dla rynku prefabrykacji.
Sytuacja rynku budowlanego
Sytuacja rynku budowlanego
Choć popyt na usługi budowlane po wrześniowym spadku jest ciągle najniższy od stycznia br., prognozowany jest jego wzrost jeszcze przed nowym rokiem. Sprawdzamy, jaka jest sytuacja na rynku budowlanym w ostatnim kwartale 2022 roku.
Nawierzchnie betonowe czy asfaltowe?
Nawierzchnie betonowe czy asfaltowe?
Królujące dawniej na polskich drogach nawierzchnie asfaltowe coraz częściej zastępowane są przez betonowe. Co przesądza o wyborze? Czy można jednoznacznie stwierdzić, która technologia jest lepsza? Jakie są wady i zalety każdego rozwiązania? O tym więcej w poniższym artykule.
Klasy betonu
Klasy betonu
Beton jest materiałem budowlanym uzyskanym z połączenia kilku składników, którego kluczowym półproduktem jest cement. Zależnie od użytego cementu i zastosowanych domieszek powstaje produkt o odmiennych parametrach i przeznaczeniu. W celu znormalizowania betonu, a tym samym zagwarantowania odbiorcy produktu o oczekiwanej jakości i właściwościach wprowadzono klasy betonu.
Domy prefabrykowane
Domy prefabrykowane
Dom prefabrykowany powstaje z gotowych, łączonych modułów. Materiałami budowlanym mającymi zastosowanie w tej technologii jest drewno, beton lub ich połączenie. Gotowe elementy przygotowywane są w fabryce, a następnie transportowane na miejsce budowy i montowane. Przyglądamy się budowie domów z płyt betonowych i innych elementów prefabrykowanych. Jakie są korzyści, a jakie wady z zastosowania takiej technologii?
Jaki cement budowlany wybrać i jak go stosować?
Jaki cement budowlany wybrać i jak go stosować?
Cement to jeden z podstawowych materiałów wykorzystywanych podczas większości robót budowlanych i wchodzący w skład mieszanek betonowych, tynkarskich i wielu innych produktów chemii budowlanej. Prawidłowy dobór tego budulca zapewnia trwałość wykonywanych elementów.
Rodzaje i zastosowanie cementów
Rodzaje i zastosowanie cementów
Cement to kluczowy składnik betonu, innych materiałów budowlanych i wykończeniowych. Skąd pochodzi? Jakie ma właściwości? Czym się różnią poszczególne rodzaje cementu a tym samym do czego są wykorzystywane? Jakie są klasy cementów? Te informacje zbieramy w poniższym artykule.
Geopolimery – beton nowej generacji
Geopolimery – beton nowej generacji
Beton jest materiałem najczęściej wykorzystywanym przez człowieka. O jego popularności przesądza wysoka trwałość, wytrzymałość i łatwość formowania. Jego produkcja ma jednak negatywny wpływ na środowisko. Współczesne poszukiwanie proekologicznych technologii we wszystkich gałęziach przemysłu, w tym w budownictwie, powoduje sięgnięcie po rozwiązania znane już w starożytności.
Beton wyrobem budowlanym
Beton wyrobem budowlanym
Beton został prawnie ustanowiony wyrobem budowlanym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 17 listopada 2016 r., ale dopiero od 1 stycznia 2021 r. zaczęły obowiązywać wymagania wynikające z tej ustawy. Ustawodawcy przyświecała idea zwiększenia zaufania do wyrobu i podniesienia jakości rynkowej wytwarzanego betonu. To ukłon w stronę odbiorcy, nakładający jednocześnie na producenta kilka dodatkowych obowiązków.

Komentarze

brak komentarzy…