Budowa tunelu w ciągu drogi S19
Powstający tunel to jedna trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych. Wydrążony będzie na nowopowstającym 10-kilometrowym odcinku S19. Inwestycja realizowana jest na trudnym pod względem ukształtowania terenie. Tunel znajdzie się aż 100 m pod powierzchnią, w niełatwym dla budowniczych gruncie (flisz karpacki).
Budowa tunelu w liczbach
- długość tunelu wyniesie 2255 m
- tunel drążyć będzie maszyna o średnicy 15,2 m
- wartość inwestycji - 2 230,17 mln PLN brutto
- na obudowę wykorzystane zostaną 22 tys. betonowych prefabrykowanych pierścieni
- produkcja każdego pierścienia wymaga 5,6 m3 betonu (łącznie 123 tys. m3)
- tunel będzie się składał z dwóch jednokierunkowych naw o średnicy 12,4 m każda
- między nawami tunelu zaplanowano 15 przejść i jeden przejazd awaryjny
- w obiekcie znajdzie się po 30 punktów alarmowych i hydrantów
Wraz z tunelem wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Budowa tunelu – maszyna drążąca i jej transport
Tunel wydrąży maszyna TBM (Tunnel Boring Machine). Specjalistyczny sprzęt przypłynął statkiem z Hiszpanii do Szczecina, a następnie drogami śródlądowymi na barkach i pontonach do Opola, aby stamtąd drogą lądową dotrzeć na miejsce budowy do Babicy w kilku konwojach.
Transport maszyny był nieznanym dotychczas na polskich drogach przedsięwzięciem logistycznym i technicznym przygotowywanym przez wiele miesięcy przez wyspecjalizowane firmy.
Do przewozu największych elementów wykorzystano zestawy o bezprecedensowych wymiarach - szerokość 9 m, długość 74 m i waga ok. 260 ton, co łącznie z ładunkiem wyniosło 500 ton!
Transport porusza się z maksymalną prędkością 10 km/h. Z uwagi na gabaryty i planowaną prędkość jeden przejazd trwa ok. 20-25 dni. Ostatni z transportów dotrze na plac budowy najpóźniej z końcem stycznia 2023 roku.
Maszyna będzie jednocześnie drążyć tunel i układać jego obudowę, składającą się z tubingów.
TBM to monstrum znane choćby z budowy tunelu w Świnoujściu. Ma długość 112 m i waży 4000 ton. Sama tarcza waży 220 ton.
Na potrzeby budowy powstała w jej sąsiedztwie hala prefabrykacji elementów betonowych oraz pompownia wody.
Obecnie prowadzone są roboty w rejonie obu portali tunelu.
Via Carpatia w Polsce
Powstający tunel będzie jedną z wielu konstrukcji inżynieryjnych w ciągu drogi S19, której 570 kilometrowy odcinek stanowi znaczny fragment polskiej nitki międzynarodowego szlaku Via Carpatia, komunikującego państwa bałtyckie z południem Europy.
W Polsce Via Carpatia biegnie przez ponad 700 km, przecinając województwo podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.