Jak kupić beton towarowy?
Beton oczywiście można wykonać samemu. Pisaliśmy o tym w artykule o projektowaniu mieszanki betonowej. To rozwiązanie idealne, jeśli potrzebujemy niewielką ilość betonu. Jednak przy dużych inwestycjach może się to okazać trudne, czasochłonne. Co więcej, niekiedy konieczny będzie beton o konkretnych parametrach wytrzymałościowych, jakie zagwarantować może profesjonalna betoniarnia.
Jaki beton wybrać?
O klasie betonu decyduje projektant lub konstruktor – wszystko musi być zapisane w projekcie.
To, jaki beton wybrać, zależy od tego, gdzie ma być zastosowany.
Najpopularniejsze rodzaje betonu:
- nawierzchnie, podłogi, posadzki i podjazdy garaży najlepiej wykonać z betonu klasy C8/10, który sprawdza się w elementach, które przenoszą obciążenia jedynie użytkowe, a nie konstrukcyjne
- na podłogi na gruncie i posadzki wykorzystujemy szlichtę, czyli beton posadzkowy najniższej klasy, odporny na niewielkie obciążenia użytkowe
- na stropy, schody, fundamenty, cokoły ogrodzeń, czyli elementy konstrukcyjne nadaje się beton C12/15 lub C16
- do elementów o dużych obciążeniach oraz o dużej rozpiętości polecany jest beton C20/25 lub C16/20; warto zastosować droższy i mniej dostępny beton ze zbrojeniem z włókien sztucznych lub stalowych
- na terenach o wysokim poziomie wód gruntowych, do budowy ścian piwnic lub ścian fundamentowych sprawdzi się beton wodoodporny W4 klasy C16/20 lub C20/25
Ile betonu zamówić?
Ilość należy obliczyć ze wzoru na objętość (wysokość x szerokość x długość) – sprawdzi się przy określaniu zapotrzebowania na ściany, ławy, płyty.
Strop gęstożebrowy potrzebuje od 0,09 do 0,13 m3 betonu na każdy m2 konstrukcji.
Można też korzystać z kalkulatorów zapotrzebowania, dostępnych u dostawców betonu (na ich stronach internetowych) – tak najłatwiej obliczyć np. ilość mieszanki koniecznej do wykonania schodów.
Najmniejsza ilość, jaką oferuje betoniarnia to 0,5 m3, aczkolwiek koszt transportu takiej ilości sprawia, że jest to nieopłacalne. Najczęściej najmniejszą zamawianą ilością jest 6 m3.
Betoniarnie zwrotów nadwyżek nie przyjmują albo każą za nie zapłacić. Warto więc dokładnie obliczyć zapotrzebowanie, a nadmiar, który wynika z wielkości możliwego minimalnego zamówienia zagospodarować na inne cele – płytę tarasu, fundament ogrodzenia. Wcześniej należy więc przygotować szalunki, aby nie było sytuacji, że betonowóz czeka, bowiem za przestój betoniarki też musimy zapłacić.
Zakup betonu - usługi dodatkowe
Zakupiony beton trzeba dowieźć na miejsce budowy w specjalnych pojazdach – betonowozach. Pojemność zbiornika betonowozu to 7-10 m3. Bęben z mieszanką powinien obracać się przez cały czas transportu i wylewania betonu, aby zachować jednorodność masy.
Choć cena betonu najczęściej podawana jest już z dowozem, warto to wcześnie uściślić, w przeciwnym razie trzeba będzie ponieść dodatkowy koszt. Transport na własną rękę nie wchodzi w grę – wynika to oczywiście ze specyfiki produktu.
Betoniarnie stosują stawki godzinowe (5-6 zł/h) lub kilometrowe (3-4 zł/km).
Drugą istotną kwestią jest przepompowanie betonu z „gruchy” w miejsce wbudowania. Tu konieczna będzie pompa. Jej koszt może być wkalkulowany w cenę kupowanego betonu. Wynajem pompy to koszt obliczany za godzinę pracy – 200-250 zł. Stawka może zależeć także od ilości przepompowanej mieszanki i waha się od 10 do 30 zł/m3, różnicowana jest też zasięgiem ramienia pompy.
Przy okazji transportu betonu warto uwzględnić istotną kwestię, jaką jest zapewnienie podjazdu dla gruszki. Biorąc pod uwagę, że 1 m3 betonu waży ok. 2,3 tony, to cały zestaw transportowy może ważyć nawet 30 ton, a to oznacza problemy poruszania się po grząskim, nieutwardzonym terenie, jakim jest okolica czy sam plac budowy. Trzeba też zwrócić uwagę na nośność wszystkich dróg dojazdowych i ewentualne zakazy poruszania się samochodów ciężarowych.
Zakup betonu – na co zwrócić uwagę?
Aby uniknąć nieprzewidzianych sytuacji, które spowodują, że nasze koszty związane z zakupem, transportem i wylaniem betonu nieprzewidzianie wzrosną, warto zadbać o kilka kwestii:
- dokładnie planujemy akcję betonowania, aby uniknąć kar za odwołanie dostawy w danym dniu
- zamawiamy dokładnie obliczoną, konieczną ilość betonu
- planujemy, jak zagospodarować nadmiar wynikający minimalnej opłacalnej ilości zamówienia
- sprawdzamy możliwości bezpiecznego poruszania się benonowozu (rodzaj nawierzchni, możliwości nośne dróg dojazdowych, zakazy dla samochodów ciężarowych, podjazd dla gruszki, ograniczenia infrastruktury, jak krawężniki, linie wysokiego napięcia, skrzynki elektryczne)
- weryfikujemy dokument W-Z, który posiada ze sobą kierowca; zawiera on informacje o ilości, parametrach, klasie betonu, zastosowanych domieszkach oraz cenie
***
Przeczytaj więcej o betonie.
Poznaj beton podwodny
Przeczytaj o betonie posadzkowym
Jak pielęgnować beton?
Wszystko o betonowaniu zimą
Sprawdź zasady betonowania zimą
Metody naprawy betonu
Więcej o kontroli i badaniu betonu
Czym różni się beton zwykły od towarowego?
Poznaj domieszki do betonu
Jaką wybrać pompę do betonu?